لزوم فرهنگ‌سازی در استفاده از عملکرد دوگانه اینترنت
کد خبر: 1334354
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۶
کار‌شناس رایانه خواستار شد:

لزوم فرهنگ‌سازی در استفاده از عملکرد دوگانه اینترنت

گروه مجازی: ندا رحمانی با بیان اینکه خانواده نقش بسزایی در فرهنگ‌سازی برای استفاده فرزندان از فضای مجازی دارد، گفت: فضای مجازی تیغ دولبه‌، با عملکردی دوگانه است که باید برای استفاده از آن فرهنگ‌سازی لازم صورت بگیرد.


ندا رحمانی، کار‌شناس رایانه واحد آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه علوم پزشکی قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، با بیان اینکه اینترنت یک ابزار دو لبه است٬ بر نقش فرهنگ‌سازی برای استفاده از این ابزار تأکید کرد.



وی با بیان اینکه هجمه فرهنگی در غالب جنگ نرم روز به روز در این فضا افزایش می‌یابد، افزود: والدین به نحوه استفاده فرزندان از اینترنت نظارت صحیح و نامحسوس داشته باشند.



رحمانی با اشاره به رواج گسترده استفاده از بازی‌های رایانه‌ای محصول خارج از کشور، تصریح کرد: رسانه‌ها، مراکز آموزشی و موسسای فرهنگی و دینی نقش عمده‌ای را در فرهنگ‌سازی برای استفاده از این فضا ایفا می‌کنند.



این کار‌شناس رایانه واحد آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه علوم پزشکی قزوین با تأکید بر نقش کلیدی والدین در نظارت صحیح و نامحسوس بر روی فرزندان در استفاده از اینترنت و بازی‌های رایانه‌ای ادامه داد: امروز جست‌و‌جو در اینترنت و استفاده از بازی‌های رایانه‌ای، یکی از تفریحات کودکان و نوجوانان شده است و به دلیل تأثیرات مثبت و منفی استفاده از این بازی‌ها و همچنین تلاش دشمنان برای ایجاد جنگ نرم، بهتر است والدین ضمن آشنایی با کامپیو‌تر فرزندئان خود را نیز با خطرات پیش رو آشنا کنند.



رحمانی با بیان اینکه فرزندان باید بدانند که شاید هر چیزی را که در اینترنت مطالعه و یا مشاهده می‌کنند، صحیح نیست، تأکید کرد: هنگام استفاده از موتورهای جستجو، والدین حتماً در کنار فرزندان حضور داشته باشند تا از ورود فرزندان به سایت‌های نامناسب خودداری کنند.



کار‌شناس رایانه واحد آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه علوم پزشکی قزوین عنوان کرد: بازی‌های رایانه‌ای در عین حال که وسیله‌ای برای پُر کردن اوقات فراغت بوده و باعث سهولت در یادگیری علمی، مهارت حل مسئله و افزایش دقت دیداری و تفکّر خلاق می‌شود.



وی ادامه داد: کندی رشد جسمانی، ضعف بینایی و خستگی چشم، تقویت حس پرخاشگری، انزواطلبی، تنبلی جسم و ذهن، بروز چاقی و تیک‌های عصبی، منزوی شدن فرزندان، اُفت تحصیلی و کاهش تعاملات و مهارت اجتماعی فرزندان، تأثیرات منفی بازی‌های رایانه‌ای بر سلامت جسم و روان است.



رحمانی در پایان به والدین توصیه کرد: بهتر است رایانه در محلی قرار گیرد که بتوان فعالیت‌های کودک را تحت نظر داشت و در طول سال تحصیلی نیز بهتر است از بازی‌های رایانه‌ای در روزهای تعطیل و فقط روزی نیم ساعت استفاده شود و این زمان در ایام تابستان حداکثر روزی دو ساعت آن هم به صورت چهار نیم ساعت باشد.

captcha