ضرورت توجه به گردآوری و پردازش اطلاعات در پژوهش‌های قرآنی
کد خبر: 1424852
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۵
سعیده غروی مطرح کرد:

ضرورت توجه به گردآوری و پردازش اطلاعات در پژوهش‌های قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: استادیار علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم گفت: با توجه به اینکه موضوع‌شناشی یک فرآیند است، نیاز است تا در امر پژوهش‌های قرآنی نسبت به گردآوری و پردازش اطلاعات توجه شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، امروز 10 تیرماه، در هشتمین روز از بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، نشست «کمیت و کیفیت پژوهش‌های قرآنی بانوان» با حضور سعیده غروی، استادیار علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم در سالن کنفرانس باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

در ابتدای این نشست موضوع کمیت و کیفیت پژوهش‌های قرآنی مورد بررسی قرار گرفت؛ بنابر اظهارات غروی پیش از در نظر گرفتن کمیت، لازم است تا بحث کیفیت را مدنظر قرار دهیم.

ایجاد نگرش جدیدی در عرصه مطالعاتی و تحصیلاتی

وی در ادامه با اشاره به بحث کمیت در پژوهش‌های قرآنی بانوان گفت: هم‌اکنون با تعدد حجم پژوهش‌های بانوان مواجه هستیم، ممکن است اتفاق این رویداد مرهون انقلابی باشد که توانسته نگرش جدیدی را در عرصه مطالعاتی و تحصیلاتی بانوان ایجاد کند.

غروی درباره تنوع پژوهش‌های قرآنی بانوان عنوان کرد: از مهم‌ترین پژوهش‌هایی که توسط بانوان انجام می‌شود، حوزه قرآن است. البته باید یادآور شد، عناوینی که بانوان برای مقالات و پایان‌نامه‌های خود انتخاب می‌کنند، متفاوت است امّا آنچه حائز اهمیت و مورد توجه داوران این عرصه است، وجود موضوع نوین با علم روز است.

استادیار علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی با بیان اینکه اغلب دانشجویان در ارائه پایان‌نامه‌های قرآنی دچار مشکل می‌شوند، گفت: در بحث کمیت، حجم بسیاری را به خود اختصاص داده امّا نکته اینجاست که به کیفیت موضوع پایان‌نامه چه امتیازی داده می‌شود.

وی اضافه کرد: بنابراین یکی از مهم‌ترین عوامل در ارائه پژوهش‌های قرآنی، ساماندهی موضوع پژوهش و قابل فهم بودن آن برای همگان است. در این راستا گروهی با عنوان «اخباریون» معتقدند که تنها معصومین(ع) امکان تفسیر قرآن را دارند و باید این موضوع درک شود که قطعاً بهترین تفسیر در حوزه قرآن، نزد معصومین(ع) است امّا بشر با داشتن فهم بالا از معانی قرآن و درک آیات می‌تواند به تفسیر قرآن بپردازد.

لزوم وجود پژوهش‌های قرآنی قابل فهم

غروی با بیان اینکه قرآن هدایت‌گر بشر است، مطرح کرد: باید سعی شود تا پژوهشگر دیدگاه مطلوبی را از منابع متعدد داشته باشد تا بتواند پژوهش قابل فهمی را برای استفاده عموم ارائه دهد؛ در واقع باید گفت که قرآن معجزه‌ای الهی، هدایت‌گر و دستورالعملی برای بشر است.

وی با تأکید بر توجه بانوان پژوهشگر در عرصه موضوع‌شناسی اظهار کرد: موضوع‌شناشی یک فرآیند است؛ در واقع در امر پژوهش نیاز مبرمی نسبت به گردآوری و پردازش اطلاعات مشاهده می‌شود.

استادیار علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی با اشاره به اینکه موضوع پژوهش کاربردی باشد، گفت: در میان فرآیند پژوهش، آسیب‌هایی هم فرد پژوهشگر را تهدید می‌کند امّا این نکته باید توجه شود که برای موضوعات میان‌رشته‌ای، پژوهشگر باید اطلاعاتی را نسبت به موضوع مربوطه داشته باشد.

وی تأکید کرد: مطالب مربوط به پژوهش زمانی ارزشمند است که در حاشیه آن، نظرات، دیدگاه‌ها و گرایش‌های مختلف پردازش شود. البته دانستن اصول اولیه تحقیق برای فرد پژوهشگر از لازمه‌های پژوهش در حوزه قرآن است.

غروی در پایان یادآور شد: به طور کلی هدف از پژوهش، کشف و گسترش دانش و تبیین روابط میان پدیده‌ها است که در حوزه قرآن باید به طور جد با نگاه تخصصی و علمی ورود یافت تا زمینه ترویج فعالیت‌های قرآنی در سطح جامعه فراهم شود.

captcha