سهم قهرمانان قرآنی در فضای رسانه‌ها افزایش یابد
کد خبر: 1430746
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۱
بختیاری:

سهم قهرمانان قرآنی در فضای رسانه‌ها افزایش یابد

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه خراسان رضوی گفت: رسانه‌ها باید با افزایش حجم اخبار و تولید پیام‌های جذاب سهم قهرمانان قرآنی را در فضای رسانه‌ها نسبت به قهرمانان ورزشی افزایش دهند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، هادی بختیاری، مدیر خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، 26 تیرماه در نشست نقش رسانه ملی، مطبوعات، خبرگزاری‌ها در حفظ و ارتقای جایگاه قرآنی استان خراسان رضوی که در نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد برگزار شد، گفت: در رابطه با موضوع نشست می‌توان از دو جنبه توجه کرد، جنبه اول در مورد جایگاه رویدادهای قرآنی استان که مستقیما با امر تلاوت، تدبر و فهم قرآن ارتباط دارد و دوم اینکه اگر انتظار داریم شهری قرآنی داشته باشیم، رسانه‌ها در این زمینه چه وظایفی بر عهده دارند.

مدیر خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه خراسان رضوی افزود: هر انتظار و توقعی از رسانه داریم باید به توانایی و کارکردهای رسانه مانند نظارت، آموزش، سرگرمی و.. توجه کنیم، که همه آنها در موضوع تبلیغ دینی قابل بهره‌گیری است.

بختیاری با بیان اینکه باید انتظارات خود از رسانه‌ها را متناسب با کارکردها و توانایی‌های رسانه هماهنگ کنیم و ببینیم که کدام کارکردها می‌تواند به جایگاه قرآنی استان ما بیشترکمک کند، اظهار کرد: نکته قابل توجه دیگراین است که در عصر حاضر در حوزه رسانه، اتفاقاتی  رخ داده است که به تکثرو تنوع رسانه‌ و پیام وآزادی انتخابگری مخاطب منجر شده است.

وی ادامه داد: در این بازار متکثر رسانه‌ای و در برابر مخاطب انتخابگرافرادی که می‌خواهند در حوزه دینی کار کنند و پیامی را ارائه دهند، ابتدا باید منطق این بازار را درک کرده و سپس بر اساس آن برنامه‌ریزی انجام دهند.

مدیر خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه خراسان رضوی در خصوص نقش رسانه‌ها در توجه بیشتر جامعه به گروه‌هایی مانند قهرمانان ورزشی تا فعالان قرآنی ابراز کرد:  اولا در مقایسه قهرمانان ورزشی با قهرمانان قرآنی باید به حجم پیامی که در رابطه با این دو گروه در جامعه تولید می‌شود توجه کرد زیرا حجم خبر و متنی که درباره قهرمانان ورزشی در جامعه منتشر می‌شود، بیشتر از حجم پیام‌های مرتبط با قهرمانان قرآنی است.

وی عنوان کرد: رسانه‌ها به خاطر ارائه حجم بالای پیام از قهرمانان ورزشی، به بالارفتن شأن و اهمیت اجتماعی این افراد کمک می‌کنند و به آنها پاداش می‌دهند.

بختیاری با بیان اینکه قهرمان‌سازی و بالابردن منزلت اجتماعی یک فرد یا گروه منجر به گسترش رفتار و باورهای آن افراد می‌شود، گفت: همچنین نوع پیام تولید شده برای قهرمانان ورزشی بیشتر به ذائقه مصرف‌کنندگان نزدیک بوده و رسانه‌ با ایجاد هیجانات خبری در این موضوعات، توجه مردم را بیشتر به سمت آنها سوق می‌دهد چون اگر برای ارائه پیامی، هیجان مردم هدف قرار گیرد، آن پیام بیشتر خریدار خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه برای تبیین جایگاه قهرمانان قرآنی در جامعه، رسانه‌ها باید با مهندسی پیام آشنا باشند، یادآور شد: برای مهندسی پیام لازم است بدانیم که یک پیام را باید به چه شکل و چگونه به مخاطب ارائه دهیم تا این پیام تأثیرگذار باشد.

مدیر خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه خراسان رضوی با تأکید بر اینکه نهایتا هم در حوزه حجم پیام و هم در حوزه  نوع ارائه پیام متوجه می‌شویم که قهرمانان ورزشی بیشتر از قهرمانان قرآنی پاداش اجتماعی دریافت می‌کنند، ابراز کرد: در چنین شرایطی وظیفه رسانه برهم زدن این معادله به نفع قهرمانان قرآنی است تا هرچه بیشتر به مردم معرفی شوند.

وی در ادامه این نشست به نحوه ارائه اخبار در خبرگزاری قرآنی ایران اشاره کرد وگفت: در ایکنا اخبار قرآنی به دو دسته اخبار رویدادی و اخبار موضوعی تقسیم می‌شوند و در حوزه اخبار موضوعی تمام شئون جامعه با محک قرآن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بختیاری با اشاره به اینکه در ایکنا برای تمام ابعاد جامعه درقالب‌های مختلف خبری طی یک فرآیند پردازش سوژه تولید خبرمی‌شود،در تعریف رسانه قرآنی گفت: در واقع رسانه قرآنی رسانه‌ای استکه پیام‌های قرآنی را منتقل کرده و در تمام کارارزش‌های قرآنی را حفظ میکند.

یادآور می‌شود، سلسله جلسات هم‌اندیشی قرآنی با موضوع رسانه ملی، مطبوعات، خبرگزاری‌ها، حفظ و ارتقای جایگاه قرآنی استان خراسان رضوی به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان شب گذشته، 26 تیرماه در غرفه این اداره در نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن وعترت مشهد برگزار شد.

captcha