بخش دانشگاهی چهاردهمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن؛ نقاط ضعف و قوت
کد خبر: 1504033
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۸۵ - ۱۳:۳۴

بخش دانشگاهی چهاردهمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن؛ نقاط ضعف و قوت

گروه فعاليت‌های قرآنی: عنوان دانشگاه و دانشجو هميشه اگرچه گاهی كم‌رنگ و گاهی ‌پررنگ با تحقيق و پژوهش همنشين بوده‌است، اما به گونه‌ای است كه حتی اگر دانشجويان و دانشگاهيان هم از اين مقوله غفلت كنند انتظار جامعه از آنان از بين نمی‌رود؛ بخش دانشگاهی چهاردهمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم نيز نبايد و نمی‌تواند از اين قاعده مستثنی باشد.

اين بخش با شعار «دانشگاه، پيش‌رو در توسعه مفاهيم قرآنی»در نمايشگاه حضوريافت. گزارش زير نگاه مختصری به نقاط ضعف و قوت قسمت‌هايی از اين بخش نمايشگاه انداخته است.
«محمد حسين اشرف»، مدير اجرايی مركز فعاليت‌های قرآن و عترت و مسئول غرفه پايان‌نامه‌های قرآنی دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دانشگاهی، بهبود نسبی پايان‌نامه‌های قرآنی و دينی دانشجويان را به لحاظ تعداد و كيفيت از نكات مثبت اين غرفه برمی‌شمارد و می‌گويد: دانشگاه آزاد اسلامی امسال بيش از 50 پايان‌نامه حايز شرايط داشت كه در نهايت با گزينش 25 پايان‌نامه در مقطع كارشناسی ارشد و 10 پايان‌نامه در رشته دكترا به نمايشگاه آمد.
پايان‌نامه‌ها با موضوعات جديد و تاريخ دفاع جديد(از مهرماه 83 به بعد) هستند و عمدتا با توجه به نياز جامعه دانشگاهی تدوين شده‌اند؛ از نكات جالب اين پايان‌نامه‌ها اين است كه حتی دانشجويان ساير رشته‌ها به جز رشته‌های مرتبط نيز وارد چنين عرصه‌ای شده‌اند كه ارايه پايان‌نامه «تصوير در كتب آسمانی» توسط دو تن از دانشجويان دختر رشته گرافيك دانشگاه آزاد(كه در آن سوره‌ها و آياتی از قرآن را به تصوير كشيده‌اند) نمونه‌ای از آن است.
اشرف در كنار دفاع خود از پايان‌نامه‌ها می‌افزايد: در سال گذشته مبلغی بين هشت تا ده ميليون تومان توسط بخش دانشگاهی و نمايشگاه به عنوان هديه در اختيار پايان‌نامه‌های برتر قرارمی‌گرفت كه اين بودجه در سال جاری قطع شده است و هزينه جوايز پايان‌نامه‌های برتر را خود نهاد‌های ذی‌ربط تقبل كرده‌اند؛ اگر قرار باشد سال‌های آينده هم همين طور باشد اقبال نهادها برای ارايه پايان‌نامه‌ها كم خواهدشد، چون خود نهادها می‌توانند به صورت مستقل اين كار را بكنند.
رودمقدس، از اعضای فعال غرفه دانشگاه علوم انتظامی از اين كه اطلاع‌رسانی درستی به آنان نشده است، گله‌مند است و می‌گويد: ما از روز 12 مهرماه فهميديم كه قراراست برای حضور در نمايشگاه حاضر شويم به همين دليل وقت چندانی نداشتيم چه بسا اگر زودتر به ما اعلام شده بود كارهای بهتری ارايه‌می‌كرديم.
او ارايه كارهای هنری دانشجويان دانشگاه علوم انتظامی در رشته‌های معرق و خطاطی و ...، و تدوين كتاب‌هايی در زمينه مباحث قرآنی را از جمله كارهای شاخص اين غرفه برمی‌شمرد.
دكتر « رحيم قربانی »، دبير مجمع مشورتی كانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های كشور و مسئول بخش دانشگاهی چهاردهمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم مشورتی بودن تصميم‌گيری‌ها در اين بخش را مهم‌ترين امتياز می‌داند و می‌گويد: ما با نامه‌نگاری‌ به نهادهای دانشگاهی سعی كرديم شورايی را برای هماهنگی و برنامه‌ريزی بخش دانشگاهی تشكيل دهيم، به گونه‌ای كه برگزاری 20 نوع فعاليت‌ جنبی، نحوه چينش غرفه‌ها و انتخاب مسئولان قسمت‌های مختلف با نظر جمعی بوده است و در مجموع يك تمرين خوبی در زمينه مشاركت همگانی صورت گرفت.
رشد سه برابری حضور نهادهای دانشگاهی در اين بخش از امتيازات ديگری است كه از ديد دكتر قربانی پنهان نماند، او در اين باره اظهار می‌كند: بخش دانشگاهی با حضور 17 غرفه و با مشاركت 13 نهاد بر‌پاشد و برای مشاركت استادان عنوان آن نيز از دانشجويی به دانشگاهی تغيير يافت.
در طول برپايی نمايشگاه دو نوع نشست در بخش دانشگاهی برگزارمی‌شد؛ يكی نشست‌هايی كه به نقد فعاليت‌های قرآنی نهاد‌های گوناگون دانشگاهی می‌پرداخت و غالبا مخاطب چندانی نداشت و ديگر نشست‌های علمی ـ قرآنی كه به موضوعاتی مانند؛ طب و قرآن و قرآن و كيهان شناسی و ... اختصاص داشت و مخاطبان بيش‌تری داشت.
دكتر قربانی در اين باره می‌گويد: نشست‌های نوع اول با هدف مستندسازی فعاليت‌های نهاد‌های دانشگاهی توسط شبكه قرآن سيما و برای ارسال به نهادهای دانشگاهی بوده است و با هدف مشاركت پ‌نج نفر يا 50 نفر و يا بيش‌تر و كمتر نبوده‌است، اما نشست‌های نوع دوم علاوه بر مستند سازی با استقبال خوبی مواجه شد.
قربانی راه افتادن فعاليت‌های بخش دانشگاهی در مردادماه را كه مصادف با تعطيلی دانشگاه‌هاست از نقاط ضعف در اين زمينه می‌داند و می‌گويد: جمع‌بندی مسئولان بخش دنشگاهی اين بوده است كه دبيرخانه اين بخش دائمی شود تا تعطيلی دانشگاه‌ها وقفه‌ای در برنامه‌های اين بخش ايجاد نكند.
مسئول بخش دانشگاهی در پايان گفت: بسياری از دانشگاه‌ها به علت عدم وجود فضا امكان حضور در نمايشگاه را نداشتند، كه سعی می‌كنيم در سال‌های بعد 20 تا 50 دانشگاه برتر در زمينه قرآن و عترت را به نمايشگاه بياوريم.
captcha