قالب برگزاری جشنواره نیاز به تغییر دارد/ افزایش ۳۰ درصدی آثار
کد خبر: 2636037
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۳
دبیر جشنواره شعر انقلاب:

قالب برگزاری جشنواره نیاز به تغییر دارد/ افزایش ۳۰ درصدی آثار

گروه ادب: علی داوودی با بیان اینکه تعداد آثار ارسال شده به این دوره از جشنواره ۳۰ درصد رشد داشته‌ است، گفت: با سابقه‌ای که این جشنواره در برگزاری دارد و در این قالب برگزاری اشباع شده است، شاید بتوان برنامه‌های جدیدی برای آن در نظر گرفت.

علی داوودی، دبیر جشنواره شعر انقلاب، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره چهارمین دوره برگزاری این جشنواره عنوان کرد: با سابقه‌ای که این جشنواره در برگزاری دارد و در این قالب برگزاری اشباع شده است، شاید بتوان برنامه‌های جدیدی برای آن در نظر گرفت.
وی درباره کیفیت آثار ارائه شده به این دوره از جشنواره عنوان کرد: آثار از نظر کیفیت با دوره‌های گذشته تفاوت چندانی نداشته است. آثار متفاوتی به جشنواره ارسال شده‌اند که البته بخشی از این آثار مانند همیشه تکراری هستند.
دبیر این جشنواره در ادامه اظهارات خود گفت: اینکه همیشه بخشی از آثاری که به جشنواره ارسال می‌شود، تکراری هستند، از آفات حوزه ادبیات و نه فقط شعر به شمار می‌رود.
شمار تقدیرشدگان افزایش یابد
وی با بیان اینکه در هر دوره تعداد آثار جدیدی ارائه می‌شوند و بر این اساس نمی‌توان قضاوت کرد که در کدام دوره وضعیت کیفیت بهتر بوده است، افزود: در این دوره نیز آثار مطلوبی به دبیرخانه رسیده است.
داوودی در ادامه سخنانش تصریح کرد: اگر این امکان در جشنواره وجود داشت که از تعداد برگزیدگان بیشتری تجلیل به عمل آید بهتر بود، زیرا تنها آثار افرادی که به عنوان برگزیده رتبه آورده‌اند مطلوب نیست و شمار آثار ارزنده بسیار است.
وی درباره کمیت آثار نیز گفت: معمولاً درصد آثاری که به جشنواره ارسال می‌شوند ثابت است، اما این میزان آنقدر نیست که قابل بیان باشد. آثار این دوره نیز به نسبت دوره گذشته یک سوم بیشتر است.
تعریف بخش‌های جدید برای شاعران نوقلم
داوودی درباره اینکه مخاطبان یکی دو دوره بعد از برگزاری جشنواره، این رویداد فرهنگی را می‌شناسند، اظهار کرد: اکنون جشنواره شعر انقلاب جای خود را میان مخاطبان باز کرده است و افراد علاقه‌مند معمولاً آثار خود را برای این جشنواره آماده و از آن استقبال می‌کنند.
وی با تأکید بر اینکه تعداد آثار کم نشده است و همین که مخاطبان جشنواره را می‌شناسند جای خوشحالی دارد، در پاسخ به اینکه آیا در نظر دارند که برای شاعران جوان بخش‌های ویژه‌ای تعریف شود، گفت: این اتفاق قطعاً باید روی دهد.
داوودی تأکید کرد: اختصاص بخش‌های ویژه به شاعران جوان را زمانی می‌توان گرفت که برنامه به اجرا برسد و تجربه‌هایی در این باره کسب شود تا بر اساس آن بتواند اتفاقات جدید را برنامه‌ریزی کرد.
تجلیل صرف سبب فاصله گرفتن از هدف می‌شود
وی همچنین درباره اینکه دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره برای شاعران جوانی که برای نخستین بار در این رویداد شرکت می‌کنند، برنامه‌ای به منظور ارتقای کیفیت آثار پیش‌بینی کرده‌اند، پاسخ داد: اصل جشنواره بر این اساس است و باید به سمتی پیش برویم که کارگاه‌هایی را با این رویکرد و بهانه برگزار کنیم.
داوودی یادآور شد: در دوره‌های گذشته نیز کارگاه برگزار می‌شود، ولی اگر جشنواره تنها بخواهد به برگزاری مراسم اختتامیه و اهدای جوایز و معرفی برگزیدگان بسنده کند، از این هدف فاصله می‌گیریم.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد که بخشی از برنامه‌های جشنواره در روز اختتامیه به برگزاری کارگاه اختصاص خواهد داشت.

captcha