روز جهانی مسجد، روز آشتی با مساجد است
کد خبر: 3344725
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس:

روز جهانی مسجد، روز آشتی با مساجد است

گروه جامعه: سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: روز جهانی مسجد را «روز آشتی با مساجد» نامگذاری کنیم و خانواده‌ها را به مساجد دعوت کنیم تا هر چه بیشتر ارتباط وحدت بخشی‌مان با مساجد برپا باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، عباس قائدرحمت، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در آستانه روز جهانی مسجد با تأکید بر اینکه فرقی نمی‌کند شما مسلمان یا غیر مسلمان باشید و یا در جوامع دیگر زندگی کنید، مساجد خدمت خود را به ادیان ارائه می‌کنند، گفت: در دین مسیحیت، یهود و دیگر ادیان نیز مراکز برای عبادت وجود دارد و در دین اسلام هم که آخرین دین است، ‌مساجد مهمترین پایگاه‌هایی هستند که برای کمک به مردم، ارتباط با خداوند و محلی برای عبادت با کارکردهای مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی پیش بینی شده‌اند.

قائد رحمت درباره اینکه چه کار کنیم تا جایگاه اصلی مساجد همچون اوایل اسلام حفظ شود، گفت: نخست باید کارکردهای مساجد را درست بشناسیم و آنها را افزایش دهیم، به این معنی که هیئت امنای مساجد تلاش کنند تا جاذبه‌های مساجد را روز به روز بالا ببرند و از همان فرش مساجد و معماری خاص آن گرفته تا آوای اذان از مناره‌های آن توجه ویژه‌ای را می‌طلبد.

وی در ادامه یادآور شد: صدای زیاد اذان و اقامه نماز به ویژه در هنگامه سحر و برپایی مراسم‌ها و برنامه‌ها و برهم زدن نظم و آرامش عمومی ممکن است باعث آزار همسایه‌ها شده و عامل دافعه ایجاد کند و به ویژه ممکن است جوانان و کودکان را از این مناطق دور کند. لذا باید صداها دلنشین و به موقع باشد و رفت و آمدها باعث آزار همسایه‌ها نشود بنابراین تجمع‌های زیاد و رفت‌وآمدها نیازمند پارکنیگ و فضای مناسب است.

قائد رحمت درباره اهمیت رعایت بهداشت در مساجد پویا و جذاب، گفت: استشمام بوی نامناسب در مساجد عامل دافعه است مساجد باید حس خوبی به مردم بدهد تا مردم با این مکان ارتباط برقرار کنند، اگر یک مرکز اقتصادی یا درمانگاهی در کنار مساجد باشد و کارهای عام المنفعه‌ای انجام می‌دهد باید قیمت‌هایش مناسب باشد تا قیمت بالا باعث ذهنیت نادرست مردم از مسجد نشود بنابراین در این زمینه‌ها باید نظارت بیشتری باشد و افراد مناسبی در این مراکز فعال باشند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره نقش سازمان اوقاف و امور خیریه در فعالیت مساجد، گفت: اوقاف باید نظارت‌های قانونی خاص خود را داشته باشد و تلاش کند ضمن حفظ حرمت هیئت امنا به حمایت از مساجد و یاری آنها بپردازد منتها باید این نظارت‌ها کلی و کلان باشد و خیلی وارد جزئیات نشود که به صلاح نیست اوقاف هم بهرحال نهاد نظارتی محترم و مقدسی در جامعه است و باید کارهای کلان خود را انجام دهد.

وی تصریح کرد: بنابراین در مساجد علاوه بر بحث آموزش، تربیت و اخلاق، مسائل اجتماعی و سیاسی نیز کارکردهایی را دارد چرا که در دوران دفاع مقدس هم مساجد نقش بسیار ارزنده‌ای داشتند و توانستند سنگرها و پایگاه‌هایی برای مردم بوده و محلی برای اعزام نیرو و ثبت نام رزمندگان و استراحت و عبادت آنها باشند.

قائد رحمت درباره پیشنهادش برای برگزاری روز جهانی مسجد، گفت: خوب است که صدا و سیما اطلاع‌رسانی دقیقی در این زمینه انجام دهد و مردم و هیئت امناها هم در جریان دقیق برنامه‌ها قرار بگیرند و در این روز سخنرانی‌هایی در مساجد مرتبط با این موضوعات صورت گیرد.

این عضو مجلس شورای اسلامی گفت: دوم اینکه باید حواسمان باشد روز مساجد، روز شادی باشد و اعضای خانواده‌ها به مساجد دعوت شوند همه نمازگزاران مساجد را آزین کرده و با لباس‌های معطر و نو نظیر یک عید برخورد کنند، بنابراین باید بهترین لباس‌ها پوشیده شود و مساجد را تکریم کرد، مسلمانان با هم مصافحه کرده و همدیگر را عزت کنند نوجوانان و جوانان نیز در این روز به مساجد دعوت شوند و بدانند که این روزی است که روز آشتی با مساجد نام‌گذاری می‌شود و خانواده‌ها به بچه‌ها و نوجوانان در این روز هدایایی در مساجد بدهند.

وی در پایان یادآورشد: در نهایت جاذبه سخنرانی‌ها افراد را به مساجد تشویق می‌کند، پس این جاذبه‌ها را زیاد کنیم و اینطور نباشد که تا کسی پا به مسجد گذاشت نایلون یا پاکتی جلوی او گرفته و برای کمک به مسجد از او پول طلب کنیم، این عامل دافعه است کاری کنیم تا خود مردم با اشتیاق به مساجد کمک کنند و این احساس مشترک در وجودشان پرورش پیدا کند.

captcha