این سمینار به ریاست محمد احمد ضبعون، معاون رئیس دانشگاه طنطا و با همکاری اداره اوقاف استان الغربیه مصر برگزار شد.
در این سمینار، استفاده از مقامات موسیقایی در رویدادهای مهم تاریخ اسلام مورد بررسی قرار گرفت که از جمله آن میتوان به بهکارگیری مقامات موسیقایی در مراسم استقبال پیروان و انصار حضرت محمد(ص) از ایشان در ورود به مدینه منوره اشاره کرد که این سرود دینی معروف به «طلع البدر علینا» است.
در ادامه سمینار، سمیر القمری، مدرس موسیقی دانشگاه طنطا به بررسی انواع مقامات موسیقایی و چگونگی استفاده از آن در تلاوت قرآن و اذان پرداخت.
معاون رئیس دانشگاه طنطا نیز طی سخنانی در این سمینار بر ضرورت تبیین نقش علوم مختلف در گسترش و ارتقای گفتمان دینی و چگونگی بهکارگیری آن برای تبیین رویکرد انسانی اسلام اصیل و میانهرو تأکید کرد.
اعجاز صوتی قرآن یعنی نظم آهنگبودن واژگان قرآن، در هیچ یک از ساختار ادبی عرب و غیرعرب مانند ندارد. حروف و صداها، حرکات و سکنات قرآن به گونهای انتخاب شده که شنیدن آن دلنشین است، و اگر کلمهای از آن کاسته یا به آن افزوده یا حتی جابه جا شود، وزن و طنین و آهنگ آن تغییر کرده، دچار ضعفی آشکار میشود و انسجام عبارتها و تناسب مسندها و مخارج حروف و پیوستگی آن به یکدیگر به اشکال برمیخورد و هنگام شنیدن یا خواندن، نابهنجاری را به همراه خواهد داشت.
مقامات موسیقی قرآن عبارتند از مقام سهگاه، مقام صبا، مقام رست، مقام عجم، مقام بیات، مقام نهاوند، و مقام حجاز.