واقعیت احسن الحال در آیه شریفه «يا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَي اللَّهِ» تبیین شده است
کد خبر: 3484220
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱

واقعیت احسن الحال در آیه شریفه «يا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَي اللَّهِ» تبیین شده است

کانون خبرنگاران نبأ: فقیر یعنی آن که مطلقا مالکیت ندارد وجودش و کمالش را از خدا می‌داند؛ فقیر إلی الله کسی است که همه اضافات و لغویات را ترک کرده و به سوی احسن الخالقین سفر می‌کند تا خدای خالق احسن التقویم و احسن الخالقین او را به احسن الحال متحول کند.

حجت‌الاسلام سید حسین خادمیان، استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، به فرازی از دعای تحویل سال «إلی احسن الحال» پرداخت.

وی افزود: اگر خلقت انسان در احسن التقویم در دایره هنر آفرینی احسن الخالقین است؛ احسن‌الحال آدمی نیز در دایره تعالی سازی حضرت رب العالمین است.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: واقعیت احسن الحال در آیه شریفه «یاایها الناس انتم الفقرا إلی الله» تبیین شده است.


حجت‌الاسلام والمسلمین خادمیان تشریح کرد: بهترین حال آدمی این است که به این حقیقت برسد همان طور که احسن التقویم او در ید قدرت خالق اوست  احسن الحال او هم در تدبیر و تعبد خالق او است.
وی اضافه کرد: فقیر یعنی آن که مطلقا مالکیت ندارد وجودش و کمالش را از خدا می‌داند؛ فقیر إلی الله کسی است که همه اضافات و لغویات را ترک کرده و رها نموده و به سوی احسن الخالقین سفر می‌کند تا خدای خالق احسن التقویم و احسن الخالقین او را به احسن الحال متحول کند.
این خطیب گفت: بزرگان فرموده‌اند هرگاه فقر به حد کمال و تمام رسید انسان تجلی‌گاه خدا می‌شود؛ اصلا خلافت و آیت و وراثت خدا وقتی حاصل می‌شود که انسان فقیر إلی الله شود .
وی ادامه داد: قرآن عده‌ای را خلیفه خدا، برخی را آیت خدا و بعضی را وارث خدا می‌داند. اما آن که هم خلیفه و هم آیت و هم وارث خدا باشد موجود تعالی یافته‌ای است که فقیر إلی الله نام دارد.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه اضافه کرد: فقیر کسی نیست که سربار مخلوق باشد و چشمش به صدقات دیگران دوخته شود؛ فقیر واقعی  کسی است که خود را بنده خدا می‌داند و در هر حالتی خود را روزی خور خدای احسن التقویم می‌داند.
وی ادامه داد: فقیر کسی است که رزق مالی، رزق سیاسی، رزق علمی، رزق عبادی، رزق شخصیتی، رزق عزت و ادب و تکامل و سعادت خود را از احسن الخالقین و  خدای معمار  احسن التقویم دریافت کند. این چنین فقری را  خاتم الأنبیا(ص) فرمودند:  فخر من است پس احسن الحال یعنی فقیر إلی الله شدن.


حجت‌الاسلام والمسلمین خادمیان تشریح کرد: مراحل فقیر الی الله و رسیدن به این مهم را حضرت ختمی مرتبت(ص) در حدیث «الشریعة اقوالي و الطریقة افعالی والحقیقة احوالی والمعرفة راس مالی والعقل اصل دینی والحب اساسی و الشوق مرکبی والخوف رفیقی والعلم سلاحی والحلم صاحبی والتوکل زادی (ردایی) والقناعة کنزی والصدق منزلی والیقین ماوای والفقر فخری و به افتخر علی سائر الانبیاء» تبیین فرموده است و هر کس اراده سعادت و رستگاری نموده، باید عزم خود را جزم کند تا طی این مسیر کند تا به احسن الحال برسد. با تأمل در مراتب مثبوت و روایت پیامبر(ص) می‌بینیم پایان کار و مقصد عالی همان«انتم الفقرا الی الله» است.
وی افزود: احسن الحال یعنی خدایی شدن و کسی خدایی نمی‌شود مگر فقیر إلی الله شود. البته فقیر منحرف دست تکدی و نیاز برای گرفتن آب و نان و پست و مقام و . . .  به دیگران دراز می‌کند و در هر حالتی قرار گیرد صدقه خور دیگران است.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: چه بسیارند عالم صدقه‌خور، ثروتمندان صدقه‌خور و پادشاهان صدقه‌خور و این حالت یعنی اسفل الحال بودن.
کارشناس مذهبی افزود: البته همگان در قاموس خلقت «فقیر الی الله» هستند اما آن چه به فعل و فاعل ارزش می‌دهد درک و فهم این حقیقت و عمل بر اساس این درک است .تفاوت کافر با موحد هم در همین است موحد می‌فهمد که خدای واحد، احد، یگانه، یکتا و خالق عالم و معبود است اما کافر نمی فهمد.
وی ادامه داد: فرق بر سر فهم است که بر اعمال موحد و کافر اثرگذار است و إلا اقرار موحد و انکار کافر در اصل واقعیت حاکم بر خلقت اثری نمی‌گذارد .


حجت‌الاسلام سید حسین خادمیان در پایان یادآور شد: انسان تعالی یافته  فقط «فقیر الی الله» است و فهم علمی و عملی «فقیر الی الله»  بودن یعنی احسن الحال بودن امام حسین (ع) هم که چراغ هدایت و کشتی نجات است چنین تعلیم کرد «الهی انا الفقیر ...» و صاحب احسن‌الحال شد.

علیرضا برومند

captcha