آموزش سینه‌به‌سینه قرآن درگذشته/ امروز انگیزه‌ها کاهش یافته است
کد خبر: 3521876
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵
عباس امام‌جمعه:

آموزش سینه‌به‌سینه قرآن درگذشته/ امروز انگیزه‌ها کاهش یافته است

گروه فعالیت‌های قرآنی: داور بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به اینکه درگذشته مردم به صورت سینه‌به‌سینه و با علاقه قرآن را فرا می‌گرفتند، ابراز کرد: اما امروزه با وجود امکانات فراوان برای فراگیری قرآن، انگیزه‌ها کاهش یافته است.

عباس امام‌جمعه، قاری بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در مورد نقش و اثرگذاری مکتب‌خانه‌های قرآنی قدیم در ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه، ابراز کرد: در زمان صدر اسلام مردم سینه‌به‌سینه قرآن را خوانده و حفظ می‌کردند، بدون این‌که کتاب یا قرآنی وجود داشته باشد، اما هم‌اکنون امکانات فراگیری بسیار بیشتر شده است.  
امام‌جمعه اضافه کرد: درگذشته افراد مجبور بودند برای تهیه نوار کاست تلاوت قاریان، از دیگر شهرستان‌ها به تهران بیایند و حتی امکانات آموزشی مانند امروز وجود نداشت، اما با وجود این کاستی‌ها و شرایط، توانستند قرآن را بسیار خوب و صحیح فرا گیرند و بدین‌شکل نسل طلایی پرورش یافت.
نسل طلایی قرآن کریم رو به افول است
وی با تأکید بر اینکه متأسفانه هم‌اکنون نسل و دوران طلایی قرآن کریم رو به افول می‌رود و دیگر این نسل مانند گذشته جوان نیست، عنوان کرد: اما نسل جدید امکانات فراگیری و مواد آموزش بهتری در اختیارشان قرار دارد، ولی شاید بتوان گفت که انگیزه‌ها نیز کمتر شده است و متأسفانه به دنبال مباحث قرآنی نمی‌روند، در حالی که در قدیم، افرادِ پیگیر جلسات و محافل قرآن، نیت خالصی داشتند.
این داور برجسته قرآن کریم ادامه داد: در قدیم، محیط خاصی برای تعلیم و تربیت قرآن وجود نداشت و امکانات خوبی در اختیار جوانان و نوجوانان نبود، اما آن‌ها تمایل بیشتری برای فراگیری قرآن از خود نشان می‌دادند. 
وی یادآور شد: در قدیم‌الایام حتی پیرمردها و پیرزن‌ها که سواد خواندن و نوشتن نداشتند، قرآن را بسیار صحیح و درست خوانده و حتی تلاوت می‌کردند، زیرا نوع یادگیری و تعلیم قرآن متفاوت بود و این کار سینه‌به‌سینه انجام می‌گرفت.
قاری بین‌المللی قرآن کریم یادآور شد: در گذشته، قرآن را حفظ می‌کردند تا بتوانند آن را به نسل بعدی منتقل کنند، اما هم‌اکنون با وجود این همه کتاب قرآنی که چاپ شده، نیت‌ها نیز متفاوت شده است.
امام‌جمعه با تأکید بر این‌که قرآن کریم خالص است و ابهامی در آن نیست، تصریح کرد: اما تدریس آن با روش‌های جدید آنچنان که باید و شاید، توفیقی نداشته است و لذا می‌توان گفت، شرایط در قدیم بهتر بود و مردم بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گرفتند.
داشتن استعداد، مهم‌ترین اصل آموزش قرآن کریم
این استاد برجسته قرآن کریم با بیان اینکه داشتن استعداد، مهم‌ترین اصل آموزش قرآن کریم است، عنوان کرد: فردی که می‌خواهد فراگیر قرآن باشد، باید توانایی پذیرش مفاهیم آن را نیز داشته باشد، یعنی به دنبال درک مفاهیم و استفاده از آن هم برود.  
وی با بیان اینکه خوشبختانه امروز، امور فرهنگی و قرآنی متولیان زیادی دارد، عنوان کرد: از همین رو این متولیان باید به جای موازی‌کاری با یکدیگر همفکری کرده و در راستای هم‌افزایی و شناسایی آسیب‌ها و رفع مشکلات این حوزه اقدامات مهم و مؤثری را انجام دهند.
ضرورت ترویج فرهنگ قرآنی توسط همه دستگاه‌های فرهنگی
امام‌جمعه با تأکید بر این‌که برای ترویج فرهنگ قرآنی همه مسئولیت دارند تا در این حوزه فرهنگ‌سازی لازم را انجام دهند، عنوان کرد: باید دستگاه‌های فرهنگی دست‌به‌دست هم داده و جذب و تشویق‌ها را به شیوه‌های مختلف بیشتر کنند تا این فن و هنر به نسل جوان منتقل شود.
نقش خانواده در تشویق کودکان به فراگیری قرآن
وی با اشاره به نقش مؤثر خانواده در ترغیب و تشویق کودکان به سمت فراگیری قرآن کریم، گفت: نقش مؤثر خانواده‌ها در این حوزه غیرقابل انکار است، به طور مثال من با اینکه صدای خوبی داشتم، اما قبل از انقلاب در مدارس، دانش‌آموزان را به فراگیری قرآن تشویق نمی‌کردند، بلکه به سرود‌خوانی و آهنگ خواندن ترغیب می‌شدند، اما خانواده‌ مرا به سمت قرآن تشویق و علاقه‌مند کرد.
captcha