کم‌کاری کمیسیون‌ها؛ عامل تضعیف عملکرد شورای توسعه فرهنگ قرآنی خراسان رضوی
کد خبر: 3533308
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳

کم‌کاری کمیسیون‌ها؛ عامل تضعیف عملکرد شورای توسعه فرهنگ قرآنی خراسان رضوی

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان رضوی، کمرنگ بودن کار کمیسیون‌ها و عدم برگزاری جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی خراسان رضوی طبق آیین‌نامه را از جمله نقاط ضعف این شورای دانست که سبب پایین آمدن عملکرد آن در توسعه و همسو کردن فعالیت‌های قرآنی می‌شود.

علی مهدوی‌خواه، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش وپرورش خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در مورد برگزاری نشست‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی خراسان رضوی به ضعف کمیسیون‌ها در برگزاری جلسات و ارائه برنامه به این شورا در استان اشاره کرد و افزود: سرفصل‌‌های کاری کمیسیون‌ها در بسیاری از موارد به هم مربوط است و کم‌کاری برخی کمیسیون‌ها سبب از بین رفتن عملکرد دیگر اعضای شورا می‌شود.
وی با بیان اینکه فاصله برگزاری جلسات در کمیسیون‌های این شورا نباید از 45 روز بیشتر شود، ادامه داد: ما در آموزش و پرورش که مسئولیت کمیسیون آموزش عمومی این شورا را بر عهده دارد بر طبق آیین‌نامه هفت جلسه را تشکیل داده‌ایم و این 100 درصد کاری است که از هر کمیسیون مورد انتظار است، اما متأسفانه دیگر کمیسیون‌های شورا مانند کمیسیون پژوهش که ارتباط کاری ویژه و اساسی با هم داریم در این مبحث به درستی عمل نکرده و جلسات را به مقصود مورد نظر نرسانده است.
وی با اشاره اینکه مهم‌ترین کارکرد شورای توسعه فرهنگ قرآنی، هماهنگی و همسو کردن فعالیت‌های قرآنی است، ادامه داد: گرد هم جمع شدن مسؤلان قرآنی از برکات تشکیل این شورا بوده و انتظار می‌رود تا مسؤلان سطح بالای قرآنی استان در این شورا با حضور مداوم و هدفمند‌سازی جلسات بر پیشرفت کار قرآنی در سطح استان و همگرایی نهاد‌های مربوط به آن بیفزایند.
فعالیت قرآنی مطلوب در رویداد مشهد 2017
مهدوی‌خواه با بیان این نکته که موقعیت ویژه مشهد در سال 2017، بر ارزش و اهمیت فعالیت‌های قرآنی ما می‌افزاید، اضافه کرد: همه باید به وظیفه خود در قبال قرآن آن هم در رویداد مشهد 2017 عمل کنیم و با نگاه فرامسؤلیتی و شورایی، وضعیت کنونی را بهبود بخشیم، زیرا این واقعه مهم کار باکیفیت از ما طلب می‌کند و ما با کمک افراد قرآنی برتر استان توان دست‌یابی به این هدف مطلوب را داریم.
عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی خراسان رضوی ادامه داد: به غیر از موضوع مشهد 2017، خود مشهد و خراسان رضوی از پتانسیل کار قرآنی مناسبی برخوردار بوده و لازم است تا از اتحادیه تشکل‌های قرآنی بخواهیم تا در بهبود سطح مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان و ارائه راهکارهای قرآنی کارشناسی شده و بیان مشکلات در این زمینه ما را یاری کنند، البته نه به‌گونه‌ای که موجب تک‌صدایی برخی نهادها و اعمال نظر شخصی در شورا شود.
مهدوی‌خواه با انتقاد از نوع طرح مباحث و مصوبات در شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان افزود: دبیرخانه این شورا با ارائه مباحث محدود و غیرمحتوایی آن هم با هدف مطرح شدن کار سازمانی خود در سطح شورا، طرح‌ها را برای تصویب آماده می‌کند و این موقعیت را از دیگر اعضا برای طرح مسائل و پیشنهادات خود جهت کار محتوایی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان می‌گیرد.
برون‌سپاری مسؤلیت و نگاه فرامسؤلیتی، راهکار این موضوع
رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: برای حل مشکل طرح مصوبات باید دبیرخانه ویژه‌ای با نگاه برون‌سپاری مسؤلیت‌ها تشکیل شده تا هر عضو و کمیسیونی به یک اندازه فرصت ارائه مطلب داشته باشد و ما نیز با ساماندهی تمام رویدادهای قرآنی بر سر محتوا و کیفیت اجرای طرح‌ها، برنامه‌ها و بررسی دقیق مسائل قرآنی همت کنیم.
وی ادامه داد: از بخش تبلیغی شورا نیز انتظارات بیشتری داریم و می‌خواهیم تا با برنامه‌ریزی برای نمایش و معرفی کار برتر قرآنی که تاکنون جایگاهی برای آن تعریف نشده است، تلاش مضاعفی داشته باشند و با این کار همه را از ماموریت‌های قرآنی اعضای شورا و نهاد‌های مربوط به آن آگاه سازند.
مهدوی‌خواه با بیان اینکه شورا اختیار تام در مصوبات و نظارت بر اجرای آنها را ندارد، ادامه داد: این انتقادی است که همکاران ما در زیرمجموعه‌های پایین شورا به ما دارند و آن را وارد می‌دانیم و برای برطرف شدن این مشکل سعی در بیان نظراتی داریم که این مشکل را از سر راه مجموعه‌های ما بردارد، البته نیازمند کار تقنینی(قانون گذاشتن) در سطح عالی شورای توسعه فرهنگ قرآنی هستیم.
وی با اشاره به اینکه نهادی فرای مسئولیت‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی باید کار نظارت بر این شورا را بر عهده گیرد، گفت: در این زمینه باید کمیته نظارت بر فعالیت‌های شورا را با محوریتی فرای مسؤلیت‌های شورایی که همان کمیسیون‌ها هستند، در سطح استان و سطح پایین‌تر تشکیل دهیم تا به کمک آن ایجاد شور و انگیزه در مجموعه‌های پایین دستی را فراهم آورده و فعالیت قرآنی باکیفیت را رصد و معرفی کنیم.
تلف شدن منابع با پرداختن به طرح‌های ضعیف
وی با اشاره به وجود پشتوانه‌های مادی و معنوی از این شورا، بیان کرد: چون دستور جلسات و طرح‌های پیشنهادی برای تصویب در شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان بسیار محدود و ضعیف است، نمی‌توان از این پشتوانه‌ها استفاده کرد و عملاً شاهد از دست رفتن این منابع و عدم صرف آن برای کار فرهنگی ـ قرآنی هستیم.
مهدوی‌خواه با تأکید بر اینکه خروجی اولویت‌دار باید معیار کار کمیسیون‌های عضو شورا باشد، افزود: در همین راستا آیین‌نامه کار گروه آموزش عمومی قرآن به همراه چشم‌انداز و شرح وظایف مربوط به آن را در سطح استان به تصویب رسانده و به تهران ارسال کردیم که با اجرای آن در سطح کشوری مخالفت شد، اما در سطح استان به ارسال فراخوان برای طرح‌های آموزشی قرآنی پرداختیم تا جلسات خود را بر این مبنا برگزار کنیم.
عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی خراسان رضوی با بیان اینکه در توسعه فرهنگ قرآنی و بالابردن سطح کیفی کار قرآنی باید از جوانان پورشور و تلاش کمک گرفت، اضافه کرد: با بررسی تجربه طرح‌ها و برنامه‌های قبلی و در اختیار گذاشتن آن برای نسل جوان امیدوار به کار فرهنگی که ناامید از روال اداری کار‌ها نشده‌اند، می‌توان به محتوا محور شدن فعالیت قرآنی کمک کرد.
captcha