پشت پرده نگرانی‌ها از سفر گردشگران مسلمان به باکو
کد خبر: 3536398
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴

پشت پرده نگرانی‌ها از سفر گردشگران مسلمان به باکو

گروه بین‌الملل: سفرِ گروهی از گردشگران مسلمان کشورهای عربی به جمهوری آذربایجان نگرانی‌هایی را در پی داشته و دیدگاه‌های متعددی در این زمینه مطرح شده است.

پشت پرده نگرانی‌ها از سفر گردشگران مسلمان به باکو
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، روزنامه «ینی مساوات»، روزنامه مخالف دولت و پر تیراژ جمهوری آذربايجان نوشت: اظهارات شیخ‌الاسلام الله شکور پاشازاده، رئیس اداره مسلمانان قفقاز در خصوص سفر جهانگرادان مسلمان کشورهای عربی به آذربایجان جنجال رسانه‌ای در پی داشته است.
وی اخیرا گفته بود: آن دسته از جهانگرادان عرب که به عنوان توریست به آذربایجان آمده و در مسائل دینی این کشور دخالت می‌کنند، باید تحت کنترل قرار بگیرند.
وی افزود: برخی از آن‌ها در صدد دامن‌زدن به مسائل مذهبی هستند. اگر آمدن آن‌ها به کشورمان موجب ایجاد ناامنی و فلاکت برای آذربایجان شود، سرمایه آ‌ن‌ها به درد ما نمی‌خورد.
برخی تحلیلگران مسائل سیاسی معتقدند که شیخ‌الاسلام پاشازاده حتما اطلاعات کافی در خصوص فعالیت‌های میسیونری(تبلیغی ـ مذهبی) تعدادی از جهانگردان عرب دارد و به همین خاطر این اظهارات را بیان کرده است.
برخی دیگر نیز معتقدند شیخ‌الاسلام با توجه به اهل سنت‌بودن و بعضا وابستگی تعدادی از این جهانگردان به برخی گروه‌های افراطی عرب، حضور آن‌ها در یک کشور شیعه‌نشین همانند آذربایجان را خطری بالقوه برای این کشور می‌داند.
قابل حسینلی، کارشناس مسائل سیاسی در این خصوص می‌گوید: فعلا هیچ گزارشی در خصوص فعالیت میسیونری و ایجاد فتنه توسط جهانگردان کشورهای عربی در آذربایجان ثبت نشده است. مردم نیز رفته رفته به توریسم و جهانگردی عادت می‌کنند. آنها بیشتر با هدف دیدن آذربایجان و استراحت در اینجا به کشورمان می‌آیند. ارتباط آن‌ها با مردم نیز آزاد است. ولی آن‌ها عرب بوده و به همین خاطر مردم زبان آن‌ها را متوجه نمی‌شوند. البته ما باید مواظب بوده و دولت‌گرایی و حاکمیت خود را حفظ کنیم. نباید اجازه تنش در زمینه مسائل دینی و مذهبی را به کسی بدهیم.
وی افزود: «جلوگیری از این نوع مسائل بستگی به عملکرد مسئولان امنیتی و دولتی آذربایجان دارد. می‌دانیم که امسال بیشتر جهانگردان عرب در آذربایجان سنی‌مذهب و از دوستداران عربستان سعودی هستند. فکر می‌کنم که شیخ‌الاسلام از شیعه بودن ما و سنی بودن آن‌ها و احتمال ایجاد تنش مذهبی در کشور دچار نگرانی شده است. تاکنون که در این زمینه مشکلی پیش نیامده است. لذا جایی برای خطرآفرین بودن آن‌ها و نگرانی در خصوص گسترش جهانگردی در کشور نیست».
captcha