مکتبخانه قرآنی مادربزرگ؛ جرقه‌ای برای تأسیس «مجمع‌الحافظین»
کد خبر: 3634706
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶

مکتبخانه قرآنی مادربزرگ؛ جرقه‌ای برای تأسیس «مجمع‌الحافظین»

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مؤسسه مجمع‌الحافظین قزوین که ایده‌ ابتدایی آن برگرفته از تدریس بانویی سالخورده در مکتبخانه قرآنی است یکی از مؤسساتی است که با وجود مشکلات مالی و حمایت ناچیز، توانسته است تا با پرداختن تخصصی به مقوله حفظ قرآن، حافظان زیادی را تربیت کند که بعضاً حائز رتبه‌های کشوری نیز هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مؤسسه قرآنی مجمع‌الحافظین شهرستان قزوین از مؤسسات فعالی است که بیشتر در حوزه حفظ قرآن کریم به آموزش قرآن‌آموزان می‌پردازد و توانسته است تاکنون با وجود مشکلات زیاد حافظان زیادی را در سطح شهرستان پرورش دهد.
فعالیت این مؤسسه قرآنی در زمینه حفظ تخصصی قرآن کریم به گونه‌ای بوده است که تعدادی از قرآن‌آموزان مؤسسه توانسته‌اند تاکنون در سطح مسابقات مختلف قرآنی چه در سطح استان قزوین و چه در سطح کشوری حائز رتبه‌های برتر شوند.
همچنین، مؤسسه مجمع‌الحافظین قزوین علاوه بر شعبه اصلی خود که در شهرستان قزوین قرار دارد دو شعبه دیگر نیز در منطقه حصار و نیز محمدیه ایجاد کرده است که بنا به گفته مسئولان مؤسسه اگر حمایت مالی لازم از این مؤسسه و شعب آن شود، می‌تواند تا حافظان قرآن بیشتری را تربیت کرده و در راه منویات مقام معظم رهبری در رابطه با پرورش 10 میلیون حافظ قرآن گام‌های بلندتری بردارند.
حسین رهبر، مدیرعامل مؤسسه قرآنی مجمع‌الحافظین قزوین در گفت‌‌وگو با ایکنا در رابطه با نحوه آشنایی خود با کلام الهی از زمان کودکی و ورود به این عرصه اظهار کرد: از زمانی که بنده به خاطر دارم در خانه ما جلسه قرآن برقرار بود و خانواده بنده اهتمام زیادی به برگزاری این‌گونه جلسات داشتند. 
یکشنبه////«مجمع‌الحافظین» قزوین؛ متخصص در تربیت حافظان/ مؤسسه‌ای با مشکلات مالی فراوان
وی در ادامه افزود: به یاد دارم که از پیش از انقلاب مادربزرگ بنده به عنوان معلم قرآن برای بانوان فعالیت می‌کرد و کلاس‌هایی را در حد خود و به صورت مکتبی قدیم برگزار می‌کرد که در این کلاس‌ها علاوه بر آموزش روخوانی و روان‌خوانی ساده به قرآن‌آموزان، هر چند وقت یکبار برنامه ختم قرآن نیز اجرا می‌شد که تدریس ایشان به مدت 17 سال آن هم در دوران پیش از انقلاب اسلامی تداوم داشت.
مدیرعامل مؤسسه قرآنی مجمع‌الحافظین قزوین ادامه داد: بنده نیز با توجه به پیشینه قرآنی که در خانواده وجود داشت، از همان دوران کودکی نسبت به حرکت در مسیر قرآن اقدام کردم و از همان زمان در کنار خانواده و با تشویق پدر و مادر خود به فراگیری کلام‌الله پرداختم.
وی با بیان اینکه از دوران ابتدایی با ساحت مقدس قرآن آشنا شدم و به تدریج در این راه قدم برداشتم، اظهار کرد: پس از چندی موفق شدم با راه یافتن به دوران ابتدایی در سطح مدرسه به قرائت قرآن بپردازم که در آن زمان به صورت تقلیدی از اساتید مختلف قرآن برنامه قرائت را در مدارس اجرا می‌کردم.
رهبر تصریح کرد: در ادامه و پس از أخذ مدرک دیپلم به سمت حفظ قرآن کریم روی آوردم و توانستم با لطف خدا پس از مدتی مدرک حفظ 20 جزء قرآن را دریافت کنم و پس از آن نیز به تدریج به تدریس قرآن پرداختم و فعالیت‌های دیگر قرآنی را نیز به صورت تخصصی آغاز کردم.
مدیرعامل مؤسسه قرآنی مجمع‌الحافظین قزوین در ادامه درباره انگیزه خود از ایجاد مؤسسه قرآنی نیز به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) که فرمود: «فاضلترین و محبوبترین شما نزد خدای تعالی کسی است که قرآن را یاد گیرد و به دیگران یاد دهد» اشاره و اظهار کرد: نیت و انگیزه بنده در این زمینه یک نیت فرهنگی است که از طریق ایجاد مؤسسه قرآنی به کار فرهنگی بپردازم که در این راه بهترین وسیله، قرآن است چراکه این منبع عظیم الهی هم کتاب انسان‌ساز است و نسخه‌ای است که پیامبر اکرم(ص) در رابطه با آن فرمودند هر انسانی به‌ویژه در آخرالزمان تا وقتی که با این دو (قرآن و اهل بیت(ع)) باشد، از فتنه‌ها در امان خواهد بود.
رهبر بیان کرد: تمسک به قرآن و اهل بیت(ع) باعث می‌شود تا در این روزگاری که فتنه‌های مختلف و هجمه‌های فرهنگی فراوان علیه کشور ما وجود دارد، در امان بمانیم. یکی از انگیزه‌های بنده از ایجاد مؤسسه قرآنی آشنا کردن بیشتر نوجوانان و جوانان با قرآن و فرهنگ عمیق کلام الهی است تا ایشان با استفاده از معارف ناب آن از معضلات و مشکلات فراوان فرهنگی که امروز جامعه با آن دست و پنجه نرم می‌کند، در امان باشند.
یکشنبه////«مجمع‌الحافظین» قزوین؛ متخصص در تربیت حافظان/ مؤسسه‌ای با مشکلات مالی فراوان
مدیرعامل مؤسسه قرآنی مجمع‌الحافظین قزوین ادامه داد: جوانان ما با سرلوحه قرار دادن فرهنگ قرآنی در مسیر کمال و سعادت هدایت خواهند شد که البته رسیدن به نقطه مطلوب در این زمینه نیازمند حمایت مسئولان و خانواده‌ها از برنامه‌های فرهنگی، قرآنی به‌ویژه در مؤسسات قرآنی است. در زمان‌های گذشته علمای ما ابتدا به قرآن می‌پرداختند و سپس، با استفاده از معارف عمیق آن به سراغ علوم عقلی و نقلی می‌رفتند منتهی هم‌اکنون این قضیه تقریباً برعکس شده و روندی شکل گرفته است که فرزندان خانواده‌ها پیش از آنکه به قرآن و کلام وحی و موضوع مهم دستیابی به سبک زندگی قرآنی بپردازند، ابتدا به سمت رشته‌ها و علوم دیگری می‌‌‎روند که همین امر باعث می‌شود تا از قرآن دور شده و به بیراهه روند. باید راه درست شود و همه جوانان ما در مسیر فرهنگ قرآنی قرار گیرند.
وی در ادامه در رابطه با برنامه‌های مختلف مؤسسه مجمع‌الحافظین نیز با اشاره به اینکه این مؤسسه قرآنی فعالیت خود را از سال 79 به صورت هیئت مذهبی که در سطح منازل شهرستان قزوین برگزار می‌شد، آغاز کرد، تصریح کرد: با عنایت خداوند متعال توانستیم تا در سال 86 مجوز ایجاد مؤسسه را از سازمان تبلیغات اسلامی أخذ کنیم که از این زمان به بعد فرصتی پیدا شد تا به صورت گسترده‌تری به انجام فعالیت قرآنی در رشته‌های مختلف به‌ویژه حفظ تخصصی بپردازیم.
رهبر در ادامه با اشاره به اینکه با وجود مشکلات فراوانی که وجود دارد، علاوه بر مؤسسه مرکزی در شهرستان قزوین دو شعبه دیگر مؤسسه در مناطق حصار(جنب مسجد امام زمان(عج)) و محمدیه(در محل تالار نیایش) در حال فعالیت هستند، گفت: هم‌اکنون نزدیک به دویست نفر از قرآن‌آموزان در شعبه‌های مختلف مؤسسه در حال فراگیری علوم مختلف قرآنی هستند.
مدیرعامل مؤسسه مجمع‌الحافظین با بیان اینکه برنامه اصلی مؤسسه پرداختن به مقوله حفظ تخصصی قرآن کریم است، تصریح کرد: تاکنون قرآن‌آموزان مؤسسه توانسته‌اند در مسابقات مختلف به‌ویژه مسابقات کشوری قرآن حائز رتبه‌های برتر شوند که از جمله ایشان می‌توان به سعید علی‌اکبری، نفر اول حفظ کل قرآن کریم و نیز مریم سیاهکالی مرادی، نفر دوم مسابقات قرآن کشوری دانش‌آموزی اشاره کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه طبق آمار و ارقام موجود مؤسسه ما در زمینه آموزش تخصصی حفظ قرآن کریم در سطح شهرستان قزوین جزء بهترین مؤسسات شهرستان و حتی استان است، افزود: همچنین، مسابقات مختلفی در سطح مؤسسه به‌ویژه در زمینه حفظ برگزار می‌شود ولی سعی بر آن داریم تا قرآن‌آموزان را به صورتی آماده کنیم که بتوانند به راحتی و بدون هیچ‌گونه مشکلی در مسابقات استانی و کشوری شرکت کرده و خوش بدرخشند.
یکشنبه////«مجمع‌الحافظین» قزوین؛ متخصص در تربیت حافظان/ مؤسسه‌ای با مشکلات مالی فراوان
رهبر در ادامه با بیان اینکه کلاس‌های مؤسسه در طول هفته و در کلاس‌های مختلف قرآنی برگزار می‌شود، اظهار کرد: هم‌اکنون کلاس حفظ کل قرآن زیر نظر حسین رهبر، دوره صوت و لحن و تجوید تخصصی توسط مجید وفاپور، حفظ کل بانوان زیر نظر اعظم اکبری، مهری امینی، بیگدلی و مریم سیاهکالی مرادی و کلاس حفظ جزء 30 خردسالان نیز با مربی‌گری مریم اکبری در حال برگزاری است.  
مدیرعامل مؤسسه مجمع‌الحافظین تصریح کرد: همچنین، علاوه بر کلاس‌های قرآنی، برنامه‌ها و دوره‌های مختلف دیگری نظیر روباتیک، خط، نقاشی، چرتکه، کارگاه مکالمه عربی، زبان انگلیسی و ... نیز ویژه قرآن‌آموزان در محل مؤسسه برگزار می‌شود تا ایشان اوقات فراغت خود را نیز در محل مؤسسه به یادگیری این امور بپردازند.
وی در ادامه در رابطه به مشکلات مؤسسه مجمع‌الحافظین نیز بیان کرد: یکی از مشکلات بسیار عمده‌ای که با آن مواجه هستیم، مسئله مالی است که در این زمینه واقعاً در مضیقه هستیم و از مسئولان قرآنی شهرستان و استان تقاضا داریم تا از ما حمایت کنند چراکه هر چقدر میزان حمایت از مؤسسات قرآنی بیشتر باشد، خروجی و تأثیرگذاری فرهنگی آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود. حتی ما از مسئولان تقاضا می‌کنیم تا با پرداخت وام به مؤسسات قرآنی از آن‌ها در مسیر تربیت بیشتر قرآن‌آموزان حمایت کنند.
مدیرعامل مؤسسه مجمع‌الحافظین با اشاره به اینکه مکان مؤسسه در قزوین از سوی یک خیّر قرآنی در اختیار ما قرار دارد، گفت: همچنین، در شعبه محمدیه مؤسسه نیز به‌دلیل اینکه یک مکان دولتی آن هم از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار ما قرار دارد، نمی‌توانیم در روزهای پنجشنبه و جمعه نسبت به برگزاری کلاس‌ها اقدام کنیم که این نیز از مشکلات دیگر ماست.
رهبر با بیان اینکه تاکنون مؤسسه به صورت خودگردان نسبت به تهیه بودجه جهت اداره مؤسسه اقدام کرده است، تصریح کرد: امیدواریم مسئولان قرآنی در استان نسبت به رفع مشکلات ما حداقل با پرداخت وام اهتمام ورزند تا بتوانیم با دغدغه کمتری نسبت به اجرای برنامه‌های خود گام برداریم.
وی در ادامه ضمن تشکر از تمامی مربیان مؤسسه، اظهار امیدواری کرد تا با حمایت بیشتر مسئولان و نیز خیّرانی که قصد دارند تا در زمینه قرآن به فعالیت بپردازند، بتوانیم به تربیت چهره‌های قرآنی درخشان در مؤسسه پرداخته و قرآن را در زندگی قرآن‌آموزان نهادینه کنیم.  
مدیرعامل مؤسسه مجمع‌الحافظین در پایان خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه و نیز ثبت نام در کلاس‌های مختلف قرآنی مؤسسه مجمع‌الحافظین می‌توانند به نشانی مؤسسه واقع در شهرستان، قزوین، خیابان شهید انصاری، رو به روی تالار میعاد مراجعه کنند.
مجتبی افشار
captcha