صلح فلسطین و اسراییل با دلالی بن سلمان
کد خبر: 3670923
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶

صلح فلسطین و اسراییل با دلالی بن سلمان

شبکه خبری الجزیره از درخواست محمد بن سلمان ولیعهد عربستان از محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای پذیرش طرح واشنگتن درزمینه حل وفصل قضیه فلسطین که به'معامله بزرگ قرن' توصیف شده، خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) به نقل از ایرنا، شبکه خبری الجزیره در گزارشی افشاگرانه افزود: چهار تن از مقامات فلسطینی تاکید کردند که ولیعهد عربستان ماه گذشته (نوامبر) با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در باره جزییات 'معامله بزرگ' برای حل و فصل احتمالی میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها ((که پاسخگوی خواسته های فلسطینیان نیست) گفت و گو کرده است.
قرار است دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و جارد کوشنر داماد و مشاور وی در نیمه اول سال آینده جزییات این معامله را که به توصیف رسانه های جمعی 'معامله قرن' نام گرفته، افشا کنند. 
منابع آمریکایی تاکید کردند که کوشنر طرحی را با همکاری جیسون گرینبلات فرستاده ترامپ به خاورمیانه تدارک دیده است.
درهمین حال خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از چهار مقام فلسطینی که خواست نامش فاش نشود، گفت: ولیعهد عربستان در دیدارش با عباس در نوامبر گذشته از وی خواسته از آنچه که تلاش های صلح و سازش از سوی آمریکا خوانده حمایت کند.
یک مقام فلسطینی دیگرهم گفت که شاهزاده سعودی از رئیس تشکیلات خودگردان خواسته که صبور باشد چرا که در آینده نزدیک اخبار خوبی در باره روند صلح خواهد شنید.
رسانه های غربی پیشتر یادآوری کرده بودند که هدف از فراخواندن ناگهانی عباس به ریاض در نوامبر گذشته برای تحت فشار قرار دادن وی به قبول طرح واشنگتن بوده است که مقامات آمریکایی می گویند این طرح با حمایت مالی عربستان و کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) و در چارچوب رویکرد عادی سازی روابط با تل آویو و تحت عنوان مبارزه با نفوذ ایران در منطقه اجرا خواهد شد.
روزنامه انگلیسی تایمز در نیمه ماه گذشته نوشت که محمود عباس رئیس تشکیلات فلسطین زمانی که در همان ماه به دعوت عربستان راهی ریاض شد، به او اطلاع داده شد که یا باید با طرح آمریکا موافقت و یا استعفا کند و گزارش ها حاکی است که عباس با پیشنهاد مبنی بر انتخاب شهرک ابودیس واقع در اطراف قدس به عنوان پایتخت کشور فلسطین به جای بیت المقدس مخالفت کرده است.
به نوشته تایمز، دیدگاه جدید آمریکا در مورد روند صلح شامل شناسایی راه حل دو کشور بدون یک برنامه زمانی مشخص برای ایجاد یک دولت فلسطین و بدون وعده توقف شهرک سازی با آزادی محدود اسیران فلسطینی است. در طرح آمریکا مساله بیت المقدس و حق بازگشت پناهندگان فلسطینی و تعیین مرزهای نهایی دولت فلسطین به تعویق می افتد.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه گذشته اعلام کرد قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می شناسد.
این اقدام آمریکا منجر به مخالفت های جهانی و تظاهرات اعتراض آمیز شد.

captcha