شفافیت؛ پایه اصلی بودجه سال آینده/ از حقوق ملت فلسطین به عنوان آرمان مقدس دفاع می‌کنیم
کد خبر: 3671029
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۴
رئیس‌جمهوری در صحن علنی مجلس عنوان کرد:

شفافیت؛ پایه اصلی بودجه سال آینده/ از حقوق ملت فلسطین به عنوان آرمان مقدس دفاع می‌کنیم

گروه سیاسی: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر روحانی صبح امروز در صحن علنی مجلس، پایه اصلی بودجه سال 97 کشور را شفافیت عنوان کرد و گفت: پرداخت اعتبار به دستگاه‌ها بر مبنای عملکرد سه ماهه آنها خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که صبح امروز، یکشنبه 19 آذر، برای ارائه لایحه بودجه 1397 کل کشور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافته، در سخنانی با اشاره به تقدیم لایحه بودجه سال آینده رد موعد قانونی به مجلس، اظهار امیدواری کرد طبق آیین‌نامه داخلی مجلس در روند بررسی 40 روزه، در اواخر دی‌ماه لایحه  در مجلس بررسی شده و در آغاز دهه فجر لایحه به صورت قانونی در اختیار دولت قرار گیرد.

وی در ادامه با بیان این که بودجه سال آینده، کاملا با سال‌های گذشته متفاومت است، تصریح کرد: بودجه یک لیست درآمدی و هزینه‌ای تنها نیست، بلکه بودجه سالانه برشی از برنامه چهارساله دولت است. من به محضر ملت ایران و نمایندگان مجلس عرض می‌کنم که تمام وعده‌های اصلی دولت دوازدهم در انتخابات اردیبهشت 96، چهارچوب‌های اصلی آن در این لایحه تبلور دارد و بودجه سال 97 به معنای آغاز اجرایی‌شدن برنامه‌های دولت دوازدهم است و تمام وعده‌های اصلی دولت به مردم در انتخابات و مطالبات مردم در این انتخابات از جمله اشتغال، رشد اقتصادی، رفع فقر و کاهش نابرابری‌ها و تحرک در طرح‌های اصلی و مهم و حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور، در این لایحه مشاهده می‌شود؛ شما در تبصره‌های 14، 18 و 19 لایحه به خوبی خواهید دید که یک تحول بزرگ در بودجه امسال رخ داده و روند جدیدی را دولت آغاز کرده و آن را در سال‌های بعد ادامه خواهد داد.

دکتر روحانی، پایه اصلی بودجه سال 97 کشور را شفافیت عنوان کرد و گفت: پرداخت اعتبار به دستگاه‌ها بر مبنای عملکرد سه ماهه آنها خواهد بود؛ آنچه در گذشته انجام می‌گرفت این بود؛ دستگاهی به ما می‌گفت سال گذشته 1000 تومان گرفتم و 990 تومان را خرج کردم و حداقل 10 درصد بودجه اضافه برای سال بعد می‌خواهم و ان کسی که 1000 تومان بودجه داشت و صرفه جویی کرده بود به مراتب کمتر در سال بعد دریافت می‌کرد. در واقع رقابتی برای هزینه کردن به ویژه در ماه‌های آخر سال شکل گرفته بود.
وی افزود: این مسیر به نفع کشور نبود و شفافیت در آن نبود و دستگاه‌ها تشویق به اجرا نمی‌شدند. باید بر مبنای هدف و نتیجه بودجه‌ریزی کنیم نه بر مبنای هزینه پارسال. تمام بودجه ‌های گذشته ما براساس این مسئله است. حدود 34 درصد بودجه‌ای که تقدیم مجلس می‌شود بودجه عملیاتی است و باید این روند ادامه پیدا کند تا همه بودجه‌های ما عملیاتی شود. در بخش استانی 100 درصد بودجه عملیاتی خواهد بود. از طرف دیگر تمرکززدایی هدف ماست. الان بودجه ما به گونه‌ای تنظیم می‌شود که همه اعتبارات و هزینه‌ها در اختیار تهران است. 2 تا 3 درصد اعتبارات هزینه‌ای را به استان می1دهیم با مقدار کمی بودجه عمرانی.
رئیس‌جمهور عنوان کرد: برای سال آینده به جای 4 درصد، 24 درصد بودجه در بخش هزینه‌ای و 30 درصد در بخش عمرانی در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد. بگذاریم استان‌ها خود بدانند چه مقدار هزینه و درآمد دارند و خودشان مدیریت کنند تا نمایندگان در هر استانی راحت‌تر بتوانند بر کار مسئولان استان نظارت کنند و ما هم بر مبنای عملکردهای سه ماهه نظارت کنیم و بودجه در اختیار آنها بگذاریم.
وی تأکید کرد: سازمان برنامه و بودجه طبق لایحه بودجه امسال مسئولیت بسیار سنگینی را بر دوش دارد و باید به دقت نظارت کند. مشکل دیگر بودجه که نیاز به کمک نمایندگان برای حل آن داریم این است که در سال‌های گذشته ردیف‌های متعدد را شاهد بودیم و معلوم نیست این پول‌ها در اختیار چه کسی قرار می‌گیرد، چگونه بر ان نظارت می‌شود و کجا مصرف می‌شود.
روحانی با تأکید بر اینکه ردیف‌ها در بودجه امسال کاهش پیدا کرده است، گفت: من از شما می‌خواهم به ما کمک کنید حتما به شما نمایندگان مراجعه می‌کنند و فشار می‌اورند. ما باید بتوانیم بر این ردیف‌ها نطارت کنیم که این پول کجا می‌رود چگونه مصرف می‌شود.

رئیس‌جمهوری در در بخش دیگری از سخنان خود، ایجاد آرامش و ثابت در اقتصاد کشور را اولویت دولت یازدهم ذکر کرد و افزود: امروز در دولت دوازدهم این قطار روی ریل قرار گرفته و ما نیازمند سرعت و دقت لازم هستیم؛ باید با سرعت پیش برویم و به اهداف‌مان برسیم. در سال‌های گذشته از آغاز نگران رشد اقتصادی بودیم به دلیل اینکه از قبل با رشد منفی مواجه بودیم لذا تلاش ما این بود که اقتصادمان دارای رشد، تورم قابل مهار و اشتغال قابل قبول داشته باشد، بانک‌ها نظم پیدا کنند، صندوق‌های بازنشستگی در مسیر درست قرار بگیرند. بودجه‌ریزی علمی، عملیاتی ، درست و باشفافیت و نظارت باشد و در اشتغال بتوانیم حرکت بزرگی بوجود بیاوریم و در مسأله فقر یک گام مهم برداریم.

وی با بیان اینکه به طور کلی بودجه سال 97، بودجه‌ای بر مبنای اشتغال فراگیر، رفع فقر و ایجاد عدالت است، به اقدامات دولت‌های یازدهم و دوازدهم در رشد اقتصادی که نهایتا در سال 95 به رشد دو رقمی رسیده اشاره و هدف‌گذاری دولت را تحقق رشد بالای 5 درصد سالانه عنوان کرد .

دکترروحانی همچنین به کاهش تورم اشاره کرد و گفت: امروز تورم یک رقمی شده و تلاش ما در دولت این است که مهار تورم را ادامه دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در صحن علنی مجلس به مسئله اشتغال و مطالبه مردم در این حوزه اشاره کرد و با اعلام اینکه اینکه در دو فصل آغازین امسال، نسبت به سال گذشته اشتغال خالص ما یک رقم بسیار خوب و 750 هزار شغل است و این میزان تا پایان سال وابسته به فصل‌های بعدی است، گفت: این اشتغال با رقم نیروهای فعال در بازار کار، فاصله دارد. پیش‌بینی ما این است که در سال آینده نیروهای فعال و جدید برای بازار کار، حدود 840 هزار نفر باشد و معنی آن این است که باید یک حرکت بسیار بزرگی را برای اشتغال انجام دهیم.؛ = اشتغال یک مسأله مهم در لایحه بودجه امسال است و با درآمدی که در تبصره 18پیش‌بینی کردیم و با اهرم کردن این درآمد برای استفاده از صندوق توسعه ملی و همچنین تسهیلات بانک‌ها، این سه با هم یک رقم بزرگی را برای اشتغال در اختیار ما می‌گذارد.

دکتر روحانی تجربه‌های گذشته در حوزه اشتغال را بد توصیف کرد و گفت: ما تلاش داریم تسهیلات بانکی را در امور خاص و ویژه کاهش دهیم و در برخی موارد وظیفه‌ای که کارفرما برای پرداخت بیمه دارد را متقبل شویم، تا شاهد حرکتی ا رزشمند در حوزه اشتغال باشیم و اگر لایحه پیشنهادی دولت به همین صورت در مجلس به تصویب برسد، سال اینده شاهد حرکتی بسیار پرشتاب در اشتغال خواهیم بود. .
بخش بعدی سخنان رئیس‌جمهوری به موضوع مسکن و نقش آن در اشتغال اختصاص داشد و با اشاره به اینکه رشد مثبت مسکن در سه ماهه اول امسال به عدد 7 رسیده، تأکید کرد: ما باید مسکن مردم را تأمین کنیم؛ مسکن مردم را بازسازی کنیم و بافت فرسوده را از بین ببریم؛ امنیت جانی برای مردم در مسکن تأمین کرده و نشاط لازم را به جامعه بازگردانیم. همه این اقدامات را در طرحی به نام بازسازی بافت فرسوده و حاشیه شهرها می‌توانیم انجام دهیم. اگر در بیابانی 30 الی 40 کیلومتر بیرون شهر زمین صافی را پیدا کردیم و برجی را بالا بردیم، تازه اول گرفتاری است؛ چراکه باید برای آن جاده، آب، برق، گاز، مدرسه، مسجد، کلانتری و .... ایجاد شود.

رئیس‌جمهوری در ادامه از برخی سیاست‌های دولت‌های گذشته در حوزه مسکن و تبدیل بیابان‌ها به مسکن انتقاد کرد و گفت: مسکن در وسط شهر جا دارد، وسط شهر در قلب تهران و شهرهای بزرگ در مشهد و اصفهان و تمام کلان‌شهرها یک محله 100 الی 200 خانه کوچک 50 الی 70 متری، ساختمان مربوط به 60 الی 70 سال پیش با یک زلزله ویران می‌شود؛ باید یک محله را به عهده بگیریم و در  این محله منزل و مسکن مناسب بسازیم و مردم را منتقل کنیم و خانه آنها را خراب کنیم و فضای باز، ورزشگاه، مدرسه و..... برای آنها بوجود آوریم.

captcha