وضعیت شعرسرایی با رعایت اصول اخلاقی و ارزش‌های دینی
کد خبر: 3671041
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳
حبیبی کسبی بیان کرد:

وضعیت شعرسرایی با رعایت اصول اخلاقی و ارزش‌های دینی

گروه ادب: دبیر علمی پانزدهمین مهرواره شعر جوان سوره با اشاره به اینکه اشعار غیر عفیف از خط قرمز ارزش‌ها در حوزه‌های دینی و اخلاقی عبور می‌کند، تصریح کرد: این اشعار از سوی مخاطبان طرد می‌شود.

محمود حبیبی کسبی، دبیر علمی پانزدهمین مهرواره شعر جوان سوره در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره وضعیت شعرسرایی شاعران با رعایت اصول اخلاقی و ارزش‌های دینی عنوان کرد: با توجه به اینکه دو نوع شعر در جامعه فارسی‌زبانان داریم،‌ باید گفت که شاعرانی از این گروه هستند که به ارزش‌های دینی و اخلاقی باور دارند و به ارزش‌های جامعه نیز احترام می‌گذارند و در شعر خود پا را از خطوط قرمز ارزش‌ها فراتر نمی‌گذارند.

وی با بیان این مطلب به گروه دوم شعرا اشاره و اظهار کرد: این گروه برخلاف گروه نخست،‌ نه فقط به ارزش‌ها باور ندارند،‌ بلکه به ارزش‌ها و اعتقادات مخاطبان خود احترام نمی‌گذارند؛ از این رو خط قرمزی اعتقادی، دینی،‌ اخلاقی و اجتماعی به این منظور قائل نمی‌شوند که آثار آنان نیز با مخاطبان محدود و معدود روبرو است.

حبیبی کسبی ادامه داد: اینکه شعر غیر اخلاقی و ضد ارزش نیز تولید می‌شود،‌ غیر قابل انکار است، ولی مخاطب به یقین آن را پس می‌زند، همان گونه که طی سال‌ها در حوزه ادبیات فارسی آن را پس زده است. در طول چند سال اخیر شرایط فرهنگی به گونه‌ای بوده است که فرهنگ متعارض نیز به واسطه رسانه‌های مجازی،‌ تصویری، نوشتاری و گفتاری به فرهنگ جامعه ما وارد شده است که این رویکرد از جمله ورود این نوع شعرها در ایام قدیم کمتر از امروز وجود داشته،‌ ولی بوده است.  

دبیر کنگره شعر بقیع در ادامه توضیحاتش پیرامون این گونه شعری گفت: این گونه اگر در ادبیات کلاسیک هم تولید شود،‌ یا اصولاً منتشر نمی‌شود و یا در گستره مخاطبان زیرزمینی و محدود باقی می‌ماند و اگر به دلایلی منتشر شود،‌ در گوشه انبار ناشر خاک خواهد خورد،‌ چون جامعه نمی‌تواند پذیرای آن باشد.

این کارشناس ادبی اظهار کرد: متاسفانه شبکه‌های مجازی اینترنتی در چند سال اخیر سبب شده است که این نوع شعر در بین نوجوانان و جوانان رواج یابد. البته با توجه به اینکه زمینه ظهور این اشعار فضای مجازی است،‌ که نه هویت افراد معلوم است و نه اعتقادات و باورهای آنها، نمی‌توان به مخاطبان مورد نظر اعتماد کرد؛ در عین حال نمی‌توان انکار کرد که شعر ضدارزش و اخلاقیات همچنان در همان سطح نازل و محدود رواج دارد.

captcha