کمال علمی در بهشت وجود دارد ولی کمال عملی نه
کد خبر: 3671151
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵
آیت‌الله العظمی جوادی آملی عنوان کرد:

کمال علمی در بهشت وجود دارد ولی کمال عملی نه

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم با بیان اینکه عالم آخرت، عالم ثبات است و نه سکون همچنین عالم عمل هم نیست تاکید کرد: در قیامت، انسان می‌تواند کمال علمی داشته باشد و به اسراری پی ببرد ولی امکان کمال عملی وجود ندارد زیرا شریعت و دین و دنیایی برپا نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی امروز 19 آذرماه در جلسه تفسیر خود در مسجد اعظم گفت: در روایات بیان شده که وسعت بهشت، به اندازه دنیا و آخرت است و اهل بهشت اگر همه بهشتیان را به منزل خود دعوت کند باز هم جا دارد.

وی افزود: وقتی چنین وسعتی باشد می‌تواند تعابیری مانند؛ جنت، الجنة و جنتان و ... وجود داشته باشد که این تعابیر مختلف در قرآن کریم به صورت مختلف به کار رفته است.

آیت‌الله جوادی آملی عنوان کرد: بنابراین اگر همه بخواهند خلیق و متواضع، کریم، جواد، بخشنده و مومن باشند جا وجود دارد؛ زیرا خداوند همه ما را به مسابقه‌ای دعوت کرده که برای همه جا هست و وسعت این مسابقه نیز به اندازه آسمان و زمین است و کسی مزاحم دیگری نیست.

این مفسر قرآن عنوان کرد: گناه، تنگنایی می‌آورد و گرنه عقل و عدل، سعه به همراه دارد به همین دلیل جهنم هم با اینکه وسعت خیلی زیادی دارد ولی باز هم جهنمیان در تنگنا هستند چون در دنیا تنگ نظر بودند.

استاد برجسته حوزه علمیه عنوان کرد: نمونه‌ای از بهشت را اگر کسی می‌خواهد ببیند ماجرای حضرت مریم(س) است و زکریا وقتی وجود چنین فرزندی را دید از خداوند درخواست فرزندی کرد که صالح باشد؛ البته زکریا به خدا گفت که من خودم پیر و ناتوان هستم و همسرم هم پیر نازارست ولی درخواست فرزند دارم و یحیی را خداوند به او بخشید و به اولیاء خود هم این نمونه‌ها را می‌دهد.

آیت‌الله جوادی آملی عنوان کرد: قرآن اصولا درس عفت می‌دهد بنابراین هیچ جا گوهر و چیستی و نام زنان را ذکر نکرده است و فقط اوصاف آنان را بیان کرده است تا عفت را رعایت کرده باشد؛ این حورها، قاصرات الطرف هستند؛ یعنی تنها و تنها به همسران بهشتی خود نگاه می کنند و هیچ انس و جانی قبل از بهشتیان با آنان تماس نداشته است.

آیت‌الله جوادی آملی عنوان کرد: عالم قیامت، عالمی است که جا برای خستگی نیست و از طرفی ابدی است نه اینکه یک میلیارد سال و ... در آن باشد؛ اگر درست تصور کنیم که در آن عالم، ثابت می‌شویم نه ساکن، دیگر خستگی معنایی نخواهد داشت؛ در این صورت اگر کسی آن را رها و به دنبال جیفه دنیا برود باخته و مغبون شده است و به همین دلیل قیامت، روز تغابن است.

وی ادامه داد: در قیامت، کمالات عملی وجود ندارد ولی کمالات علمی زیاد است و انسان، اسرار و ولایت و درجات بهشت و ... را متوجه می‌شود. 

captcha