افزایش آمار طلاق در کهگیلویه و بویراحمد نگران‌کننده است
کد خبر: 3671450
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶

افزایش آمار طلاق در کهگیلویه و بویراحمد نگران‌کننده است

گروه اجتماعی: مدیرکل ثبت اسناد و املاک کهگیلویه و بویراحمد گفت: در مجموع میزان طلاق از سال 91 تا سال 95 سیر صعودی داشته است بطوری که استان در سال 91 رتبه 28 کشوری را از نظر واقعه طلاق داشت و در سال 95 چهارمین استان در میان دیگر استان‌ها از نظر واقعه طلاق است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کهگیلویه و بویراحمد، سعید محوری، مدیرکل ثبت اسناد و املاک کهگیلویه و بویراحمد روز گذشته، 19 آذرماه به سؤالاتی درباره موضوع ازدواج و طلاق در استان کهگیلویه و بویراحمد پاسخ داد.
محوری در پاسخ به این سؤال که وضعیت ازدواج و طلاق در استان کهگیلویه و بویراحمد از ابتدای امسال تاکنون چگونه بوده است و نسبت به سال گذشته افزایش داشته‌ایم یا کاهش؟، گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک وابسته به قوه قضائیه بنا به وظایف قانونی، دستگاه متولی آمار مربوط به ازدواج و طلاق در کشور محسوب می‌شود و دفاتر ازدواج و طلاق نیز زیر نظر این سازمان کار می‌کنند و نظارت مستمر بر انها صورت می‌گیرد.
وی بیان کرد: براساس قانون، همه ازدواج‌ها و طلاق‌های رسمی اتباع کشور در دفاتر ثبت ازدواج و طلاق به عنوان واحدهایی زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک ثبت می‌گردد و در حال حاضر همه فعالیت‌های دفترخانه‌های ازدواج و طلاق در استان کهگیلویه و بویراحمد به شکل الکترونیکی انجام و در سامانه متمرکز سازمان ثبت ذخیره می شود.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: طبق گزارش استخراج شده از سامانه ثبت و قایع ازدواج و طلاق، در هشت ماهه امسال تعداد 4 هزار و 789 واقعه ازدواج در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد به ثبت رسیده است، که این آمار در مدت زمان مشابه سال 95 تعداد 5 هزار و 229 مورد بود که کاهش هشت صدم درصدی را نشان میدهد.
وی ادامه داد: همچنین در هشت ماهه امسال تعداد یکهزار و 38 واقعه طلاق در سطح استان در دفاتر رسمی طلاق به ثبت رسیده که این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل که یکهزار و 115 واقعه طلاق بوده است که کاهش هفت صدم درصدی را نشان می‌دهد.
محوری در پاسخ به این سؤال که وضعیت ازدواج و طلاق به تفکیک در هر شهرستان چگونه بوده است؟، نیز گفت: طبق گزارش استخراج شده از سامانه ثبت وقایع ازدواج استان در شهرستان‌های کهگیلویه یکهزارو 659، گچساران 693، بویراحمد 2 هزارو 138 و در شهرستان دنا 292 واقعه ازدواج به ثبت رسیده است.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک کهگیلویه و بویراحمد افزود: همچنین مقایسه شهرستان‌ها نشان می‌دهد در شهرستان‌های کهگیلویه 404، گچساران 196 ، بویراحمد 417 و در شهرستان دنا 21 واقعه طلاق به ثبت رسیده است.
وی بیان کرد: باوجود اینکه آمار طلاق در هشت ماهه امسال نسبت به سال گذشته کاهش داشته است اما در مجموع میزان طلاق از سال 91 تا سال 95 سیر صعودی داشته است بطوری که استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 91 رتبه 28 کشوری را از نظر واقعه طلاق داشت که در سال 95 چهارمین استان در میان دیگر استان ها از نظر واقعه طلاق است.
محوری ابراز داشت: در بررسی‌های به عمل آمده اغلب طلاق‌های ثبت شده در استان در 5 سال اول زندگی زوجین رقم خورده که آماری نگران کننده است.
وی در پاسخ به این سؤال که بیشترین و کمترین طلاق و ازدواج در کدام شهرستان‌های استان رخ داده است؟ نیز گفت: مقایسه تعداد ازدواج‌های ثبت در هشت ماهه سالجاری نسبت به سال قبل حاکی از آنست که از میان شهرستان‌های استان بیشترین ازدواج ثبت شده نسبت به جمعیت به ترتیب متعلق به شهرستان‌های بویراحمد و کهگیلویه و کمترین ازدواج مربوط به شهرستان‌های دنا و دوگنبدان است.
محوری افزود: همچنین شهرستان‌های بویراحمد و کهگیلویه به ترتیب بیشترین و شهرستان دنا و دوگنبدان به ترتیب کمترین نرخ ثبت طلاق را در استان به خود اختصاص داده‌اند.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به این سؤال که بیشترین دلایل طلاق در استان کهگیلویه و بویراحمد مربوط به چه موضوعی است؟ نیز بیان کرد: بارزترین علل طلاق در کهگیلویه و بویراحمد مربوط به مسائلی همچون عدم تفاهم و امکان سازش، دخالت خانواده‌ها، ترک زندگی، محقق نشدن شروط ضمن عقد و اعتیاد به مواد مخدر و فقر مالی است.
وی افزود: ریشه بسیاری از طلاق ها نداشتن درک مناسب از روابط زناشویی است که ضروری است پیش از تشکیل زندگی مشترک، آموزش‌های لازم شفاف و صریح به جوانان و نوجوانان انتقال داده شود تا آنها مهارت‌های لازم را بیاموزند.
محوری در پاسخ به این سؤال که روند آموزش به زوجین و ارایه برنامه‌های پیشگیرانه و همچنین استحکام خانواده توسط دستگاه‌های متولی در استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ نیز گفت: در استان کهگیلویه و بویراحمد که از بافت سنتی و قومی و قبیله ای برخوردار است افزایش آمار طلاق نگران کننده بوده و باید با آسیب شناسی و ارایه راهکارهای اصولی و کارامد از روند رو به رشد این پدیده پیشگیری کرد و در همین راستا کارهای بسیار خوبی در استان انجام شده است، اما باید اینگونه کارها صورت عملی و اجرایی پیدا کنند.
وی تصریح کرد: اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کهگیلویه و بویراحمد تاکنون در راستای کاهش طلاق در استان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی ناشی از این مهم اقدامات مختلفی را انجام داده است که از مهمترین این اقدامات، امضاء تفاهم نامه با سازمان بهزیستی استان و صدور گواهی مربوط به گذراندن دوره های اموزشی مهارتهای زندگی توسط زوجین قبل از ثبت ازدواج در دفترخانه‌های ازدواج، انجام مصاحبه با رسانه‌های گروهی، تهیه بروشورهای آموزشی جهت پیشگیری از طلاق و اثرات و پیامدهای طلاق و توزیع آن میان مراجعین دستگاه ثبت اسناد استان و توزیع آن بین قشرهای مختلف مردم است.
محوری هدف از تهیه و انتشار این بروشورها را ارائه آموزش مهارت‌های زندگی، توانایی تصمیم گیری، توانایی حل مسئله، اثرات و پیامدهای طلاق و توانایی ایجاد ارتباط برای زوجین برشمرد.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: دستگاه‌های آموزشی و فرهنگی باید در زمینه آموزش ازدواج درست و منطقی و نهادینه شدن گفت وگو در بین زوجین برای حل مسائل و مشکلات زندگی و آگاهی بخشی به خانواده‌ها برای پیامدها و اثراث زیان بار طلاق فرهنگ سازی کنند.
محوری افزود: تحقیق و پژوهش درست برای آسیب شناسی امر طلاق و ازدواج ضروری است و متولی این امر، امور اجتماعی استانداری استان است که در راستای کاهش طلاق و در زمینه تحکیم خانواده باید گام‌های مهم و اساسی بردارند و در راستای کاهش آمار طلاق و افزایش سنت ازدواج کم هزینه کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی برگزارکنند و سازمان برنامه و بودجه استان نیز باید برای این کار بودجه و اعتبار خاصی اختصاص دهد و باید سند کنترل و کاهش طلاق استان را تدوین کنند و با نظارت اصولی اجرائی شود.
وی در پایان یادآور شد: همچنین مشاوره قبل از ازدواج در زمینه‌های انتخاب همسر، شیوه‌های همسرداری و فرزندپروری ازجمله مواردی است که می‌تواند آگاهی را برای زوجین و کاهش میزان طلاق در پی داشته باشد.

منبع: صبح زاگرس

captcha