اعلامیه‌های امام خمینی(ره) را در پادگان‌ها پخش می‌کردیم
کد خبر: 3690304
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۹
خاطرات انقلابی یک پیشکسوت قرآنی/

اعلامیه‌های امام خمینی(ره) را در پادگان‌ها پخش می‌کردیم

گروه فعالیت‌های قرآنی: استاد و پیشکسوت قرآنی مشهد با بیان اینکه جامعه قرآنی در رساندن پیام انقلابی‌ امام خمینی(ره) به مردم نقش مؤثری داشتند به بیان خاطراتی از دوران انقلاب و توضیح اعلامیه‌ در پادگان‌ها پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، محمدصادق جعفری یگانه، از اساتید پیشکسوت قرآنی، متولد 1333 در شهر مشهد است. وی که برادرزاده علامه محمدتقی جعفری، شخصیت برجسته جهان اسلام است، از حدود سال 1353 کار تدریس قرآن را در جوار حرم رضوی آغاز کرده است. همچنین وی بعد از انقلاب و حدود سال ۱۳۶۳ به بعد نیز تلاش در این عرصه را به صورت جدی‌تر ادامه داده است.
این استاد پیشکسوت قرآنی در گفت‌وگو با ایکنا از خاطرات زمان انقلاب و حضورش در صحنه‌های مبارزه علیه رژیم منحوس پهلوی اینگونه برایمان می‌گوید: به جهت فضای خفقانی که رژیم پهلوی ایجاد کرده بود در جلسات قرآن به صورت مستقیم کمتر مباحث سیاسی مطرح می‌شد و عده ای از روحانیون مطرح که جلسات و منبر آنها مستمعان زیادی داشت مانند مقام معظم رهبری، شهید مرتضی مطهری و شهید عبدالکریم هاشمی نژاد ممنوع المنبر بودند لذا هر کدام از این شخصیت ها روشی را برای انتقال پیام انقلاب انتخاب کرده بودند که از آن موارد می توان به برپایی جلسات تفسیر قرآن اشاره کرد.

رهبری و برپایی جلسات تفسیر
وی به جزئیات چگونگی بیدارگری و انتقال پیام انقلاب توسط علمای مشهد به مردم اشاره و اضافه می‌کند: رهبر معظم انقلاب در مساجدی از جمله مسجد امام حسن(ع)، جلسات قرآن را برای ارتباط با مردم انتخاب کرده بودند و وقتی پشت رحل قرآن می‌نشستند علاوه بر بیان تفسیر قرآن، سخنرانی و آگاهی بخشی به مردم را هم انجام می دادند، شهید هاشمی نژاد هم ایستاده و بدون منبر سخنرانی می‌کردند و شهید مطهری نیز دستور داده بودند که یک تریبون برایشان فراهم شود و از پشت تریبون مردم را به انقلاب دعوت می‌کردند.
این مدرس قرآن با بیان اینکه از کودکی همراه با پدرم در جلسات قرآن رهبری شرکت می کردم، می‌افزاید: به یاد دارم که حدود سن 18، 19 سالگی نیز همچنان در جلسات قرآن مستمع سخنان سیاسی رهبری و سایر بزرگواران بودم و در پخش اعلامیه همراه با سایر دوستانم فعالیت زیادی داشتیم.
جعفری یگانه ادامه می‌دهد: رژیم همه تلاش خود را برای دور نگه داشتن مردم و قومیت های مختلف از جریان بیداری انقلاب به کار گرفته بود از جمله در راستای این سیاست مردم شهرستان قوچان را به دور از رهنمودهای امام(ره) نگه داشته بودند و پیام های امام دیر به دست آن‌ ها می‌ رسید لذا کار پخش اعلامیه در پادگان‌ ها و بین مردم قوچان را به همراه جمعی از جوانان از مشهد انجام می دادیم.

توزیع اعلامیه در پادگان‌ها
این استاد قرآنی عنوان می کند: در آن زمان رژیم به تصور خود تسلط کامل بر پادگان‌ها داشت و فکر آن را نمی کرد که اعلامیه وارد پادگان‌ها شود. یادم هست که از زیر سیم خاردار عبور می‌کردیم و پیام امام(ره) را به سربازان می‌رساندیم و اینگونه بود که سربازان در آن فضای بسته به دور از تظاهرات از همه اخبار مطلع می‌شدند.
جعفری یگانه می‌افزاید: حتی در خاطرم هست که یک روز به همراه عده‌ای، برای تظاهرات از مشهد راهی قوچان شدیم و آنجا ارتشی‌ها شیشه ماشین مشهدی‌ها را شکستند تا در راه بازگشت به مشهد دچار سرمازدگی شوند چون آب‌وهوای قوچان خیلی سرد است.

پایین کشیدن مجمسه شاه
این پیشکسوت قرآنی اظهار می‌کند: به دلیل تلاش انقلابیون مشهدی برای رساندن پیام انقلاب، مردم قوچان با انقلاب همگام شدند و در شب 22 بهمن 57 مجسمه شاه خائن در این شهر توسط یکی از سرگردها که بعد از انقلاب فرمانده پادگان بیرجند شد و سربازان همراهش پایین کشیده شد.
وی در پایان به خاطره ای دیگر از ایام مبارزات دوران انقلاب اشاره کرده و می‌گوید: یادم هست یک مرتبه تسمه پروانه ماشین یکی از روحانیون مبلغ در شهرستان قوچان توسط یکی از عوامل رژیم دستکاری شده بود تا در راه بازگشت به مشهد در جاده بماند و بتوانند به راحتی وی را از بین ببرند، وقتی ما متوجه شدیم ماشین را تعمیر کردیم تا به این روحانی آسیبی نرسد.

گفتنی است، محمدصادق جعفری یگانه در دوازدهمین همایش تکریم چهره‌های قرآنی کشور که ۱۳ بهمن‌ماه برگزار شد به عنوان چهره برتر قرآنی از خراسان رضوی مورد تجلیل قرار گرفت.

captcha