به بهانه تولد 65 سالگی حسین استادولی/مترجمی، محقق و خادم قرآن
کد خبر: 3693507
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷

به بهانه تولد 65 سالگی حسین استادولی/مترجمی، محقق و خادم قرآن

گروه ادب ــ تولد 65 سالگی حسین استادولی مترجم، محقق و خادم قرآن فرصتی مناسب برای تجلیل از این دانشمند فرزانه است.

به بهانه تولد 65 سالگی حسین استادولی/مترجمی محقق و خادم قرآن
به گزارش ایکنا، حسین استادولی اول اسفندماه 1331 در تهران و در خانواده‌ای متدین به دنیا آمد، در سال 1348 در حوزه علمیه آیت الله مجتهدی تهرانی(ره)، مشغول فراگیری علوم ادبی و دینی شد و علاوه بر صرف و نحو از تعلم کتاب‌های «شرح لمعه» و «تبصرة المتعلمین در فقه» و «شرح باب حادی عشر در کلام» و «معالم الاصول» در اصول فقه و نیز از تفسیر قرآن کریم بهره‌مند شد.
در فاصله سال‌های 48 تا 57 همزمان با تحصیل در مدرسه آیت الله مجتهدی، در محضر استاد محقق مرحوم حاج سیدهاشم حسینی تهرانی، حضور یافته و از مباحث کلامی آن استاد در مسئله امامت و دیگر مسائل معرفتی بهره برد و این رابطه تا سال رحلت وی(1370) به طور پراکنده ادامه داشت و از سال 1362 به بعد چند سالی به درس آیت الله حاج شیخ محمدتقی شریعتمداری حاضر شد و کتاب شرح لمعه شهید و مکاسب محرمه شیخ انصاری را پایان برد.
در سال 1353 برای آشنایی بیشتر با علم حدیث و تحقیق و تصحیح آن، به محضر استاد محقق میرزا علی اکبر غفاری(ره) شرفیاب شد و تا سال 1383 زمانی که استادش به رحمت حق پیوست، خوشه‌چین خرمن دانش و تحقیق در محضر آن بزرگوار بود.
وی از زمان مصاحبت با استاد غفاری(ره) به طور پراکنده در تصحیح چاپی برخی کتاب‌ها و اعراب‌گذاری برخی دیگر با وی همکاری داشت تا آنکه از سال 57 به ارشاد و تحت اشراف آن استاد به تحقیق کتاب امالی شیخ مفید(ره) پرداخت که این کتاب ارزشمند در سال 1362 چاپ و در بهمن 1363 در دومین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، در بخش تصحیح حدیث، به عنوان کتاب سال شناخته شد. سپس همین کتاب را ترجمه کرده و در سال 1364 به چاپ رسید.
حسین استادولی، این استاد فرزانه دارای ده‌ها عنوان کتاب در قالب تحقیق، ویرایش، تصحیح و ترجمه است. ترجمه‌ای که وی از قرآن کریم انجام داده است از بهترین ترجمه‌های زمان حاضر به شمار می‌رود و در سال 1390 کتاب سال شناخته شده است.
علاوه بر ترجمه قرآن کریم، ترجمه کتاب‌های نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، مفاتیح الجنان، اصول کافی، بحر المعارف و ... جزء کارنامه علمی ایشان است. از برترین آثار تألیفی وی می‌توان به «حسن بن علی(ع) اسوه حلم و حماسه»، «حسین بن علی(ع) به روایت اهل سنت»، «حضرت فاطمه زهرا(س)؛ یادگار نبوت»، «نقش غدیر در امامت حضرت امیر(ع)» و ... اشاره کرد. همچنین از این استاد مقالات متعددی در نشریات گوناگون به چاپ رسیده است.
استاد سال‌هاست که در زمینه نقد و نظر در حوزه ترجمه قرآن فعال است و بدون تردید یکی از برجسته‌ترین صاحب‌نظران این حوزه به شمار می‌رود. سال‌ها کوشش وی در این زمینه در قالب مقالات متعددی منتشر شده که مجموعه مقالات «لغزشگاه‌های ترجمه قرآن کریم» انعکاس تنها بخشی از این تلاش است.
از جوایز کسب شده توسط استاد می‌توان به جایزه کتاب سال 1363، جایزه خادمان قرآن در سال 1384، جایزه ترجمه قرآن کریم در سال 1390، جایزه ترجمه نهج البلاغه در سال 1390 و جایزه اصول کافی در سال 1391 و ... اشاره کرد.

انتهای پیام

captcha