رقابت‌های بین‌المللی قرآن بانوان را به اندازه مسابقات آقایان جدی بگیریم
کد خبر: 3712178
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴
قاری و مدرس قرآن:

رقابت‌های بین‌المللی قرآن بانوان را به اندازه مسابقات آقایان جدی بگیریم

گروه مسابقات ــ سمیه حاجعلی قاری و مدرس قرآن، ضمن بیان پیشنهاداتی برای بهبود بخشیدن به کیفیت مسابقات آقایان و بانوان، به بیان نظراتش درباره دوره اخیر مسابقات بین‌المللی بانوان پرداخت.

سمیه حاجعلی

به گزارش ایکنا؛ سمیه حاجعلی، قاری بین‌المللی، داور و حافظ قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا به بیان نظرات خود درباره دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان پرداخت. در ادامه این گفت‌وگو از نظر می‌گذرد؛

- بعد از گذشت سی‌وسه دوره از برپایی مسابقات بین‌المللی در بخش آقایان بزرگسال، سال گذشته و در سی و چهارمین دوره، شاهد برگزاری اولین دوره مسابقات بین‌المللی بانوان و امسال نیز دومین دوره مسابقات را شاهد بودیم، به نظر شما، صرف برگزاری این نوع مسابقات، حق مطلب برای بانوان قرآنی کشورمان ادا می‌شود؟

البته اینکه بعد از سی‌وسه دوره از برپایی رقابت‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، مسابقات بین‌المللی بانوان نیز برگزار شد، خود جای شکر دارد، اما برای برگزاری مسابقات، حتماً باید به کیفیت لازم آن توجه داشت. بنده چون در سال 74 تجربه‌ای درباره مسابقات بین‌المللی دانش‌آموزان دختر داشتم، در مقایسه‌ای می‌توانم، بگویم تغییرات زیادی در کیفیت آن شاهد هستم و مسابقات بانوان خیلی بهتر برگزار شد. البته با این تفاوت که آن مسابقات در آن زمان، فقط در سطح دانش‌آموزی بود، اما همین‌ که مسابقات بانوان بزرگسال برگزار شده، بسیار خوب است، مشخص است که هنوز تا کیفیت لازم فاصله دارد. این فاصله در مقایسه با مسابقات آقایان هم از لحاظ تعداد شرکت‌کننده، فضای مسابقات و نیز تبلیغاتی که برای مسابقات در نظر گرفته می‌شود، مشهود است. امیدوارم با مشورتی که مسئولان اوقاف با اساتید خانم دارند، هر سال این مسابقات را معرض نقد قرار دهند، نقدها را به خوبی شنوا باشند و برای بهبود آن عمل کنند که در این‌صورت شاهد بهبود کیفیت مسابقات در سال‌های آتی خواهیم بود.

- در مسابقات آقایان، بخش‌های متفاوتی برای اقشار و سنین مختلف وجود دارد، نظیر مسابقات طلاب، نابینایان و ... آیا این ضرورت برای مسابقات بانوان هم وجود دارد که این سطح‌بندی‌ها و تمایزها در مسابقات آن‌ها هم اعمال شود؟ 

بنده با این موضوع موافق نیستم که در قسمت آقایان، آنقدر بخش‌های مختلفی در نظر گرفته شود، به‌عنوان مثال؛ جداکردن مسابقات نابینایان از بزرگسالان را کار درستی نمی‌دانم؛ چراکه بسیاری از شرکت‌کنندگان نابینا از سطح بسیار بالا و مناسبی برخوردار هستند و حتی در مقایسه با افراد معمولی تلاوت خوبی ارائه می‌کنند و رتبه‌های خوبی هم کسب می‌کنند، به ویژه در بخش حفظ قرآن؛ بنابر این لزومی برای جداسازی این بخش از جامعه در مسابقات قرآن وجود ندارد، البته این مسئله شامل مسابقات طلاب هم می‌شود که نیازی به تفکیک آن‌ها از مسابقات اوقاف نیست. اما این تفکیک در مسابقاتی نظیر مسابقات دانش‌آموزی و دانشجویی به‌خاطر اختلاف سن، لازم است.

همچنین بخش بانوان، دچار محدودیت‌هایی نظیر اینکه فقط بخش حفظ کل وجود دارد، شده است در حالی که باید بخش قرائت تحقیق نیز به مسابقات اضافه شود، زیرا ما در مسابقات کشوری بخش قرائت را داریم و فکر نمی‌کنم وجود این رشته در بخش بین‌المللی بانوان منافاتی داشته باشد و مسئولان برگزاری قطعاً توانایی اضافه کردن این رشته را به مسابقات دارند و این انتظار می‌رود تا اهمیتی که به مسابقات آقایان داده می‌شود برای بانوان نیز اعمال شود.

سمیه حاجعلی

- دلیل اضافه نشدن بخش قرائت در دومین دوره مسابقات بین‌المللی بانوان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مسئولان برگزاری باید به این سؤال جواب بدهند، اما شاید این فکر را می‌کنند که در بخش قرائت از میان بانوان، شرکت‌کنندگان قوی وجود ندارد، اما اتفاقاً قاریان بسیار خوبی در کشورهایی نظیر اندونزی و مالزی حضور دارند. همین کشورهایی که در بخش قرائت آقایان نمایندگان خوبی می‌فرستند، بانوان قاری خوبی هم دارند. از دلایل دیگری که مسئولان سابقاً عنوان می‌کردند، این بود که داوران خوبی در بخش قرائت بانوان نداریم، اما ما می‌توانیم با داورانی که مسابقات کشوری را اداره می‌کنند، مسابقات بین‌المللی را نیز پیش ببریم که قطعاً سطح متسابقان خارجی، پایین‌تر از سطح متسابقان کشوری است، برای همین نتیجه می‌گیریم که شاید همت لازم از سوی مسئولان مربوطه برای برگزاری این قسمت از مسابقات بانوان وجود نداشته است.

- سطح دومین دوره از مسابقات بین‌المللی بانوان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

اشکالی که به مسابقات آقایان به ویژه در رشته قرائت وارد می‌دانم، نبود فیلتر مناسب برای شرکت‌کنندگان سایر کشورهاست، که بعضاً تلاوت‌های ضعیفی از طرف آن‌ها ارائه می‌شود و حتی بعضی از نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده تفاوت قرائت به روش تحقیق و ترتیل را نمی‌دانند که این موضوع از دید مردم پنهان نمی‌ماند، زیرا آن‌ها وقتی مسابقات را در ابعاد بین‌المللی می‌بینند، انتظار تلاوت‌های خوب دارند.

انتهای پیام

captcha