سفره‎های ماه رمضان کوچک‎تر شده است/ آثار روحی و روانی افزایش قیمت‎ها
کد خبر: 3715951
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹
ابراهیم نکو:

سفره‎های ماه رمضان کوچک‎تر شده است/ آثار روحی و روانی افزایش قیمت‎ها

گروه اقتصاد ــ به گفته نکو، وضعیت کنونی افزایش قیمت‌ها باعث شده که سفره‎های ماه مبارک رمضان کوچک‌تر شود و این موجب نگرانی خانوار‎ها و مخصوصا سرپرستان آن‎ها شده است.

به گزارش ایکنا، هر ساله در ایام ماه رمضان، مسئله تنظیم بازار این ماه مبارک و اقدامات نهادهای نظارتی اهمیت پیدا می‌کند؛ چراکه برخی از فروشندگان اقدام به سوءاستفاده کرده و قیمت کالاهای اساسی در این ماه را افزایش می‌دهند که این مسئله موجبات نارضایتی برخی از شهروندان را فراهم می‎کند بنابراین ضرورت دارد که دولت و سایر نهادهای مسئول همانند سال‌های گذشته اقداماتی برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان انجام دهند.
ابراهیم نکو، نماینده سابق مجلس و کارشناس مسائل اقتصادی، در گفت‎وگو با ایکنا، با اشاره به اهمیت تنظیم بازار ماه مبارک رمضان اظهار کرد: متأسفانه افزایش قیمت کالاهای مصرفی مردم در طول سال به انحاء مختلف مشاهده می‌شود و متأسفانه ضمن اینکه آثار مالی برای خانواده‎ها دارد و آزار دهنده است، به لحاظ روحی هم افراد جامعه را دچار مشکل می‎کند.

فشارهای مالی در ماه رمضان آثار روحی و روانی در پی دارد
وی ادامه داد: آنچه بسیار مهم است و باید دولت و مجموعه دستگاه‎های مرتبط مورد توجه قرار دهند این است که در برخی ایام خاص همانند ماه مبارک رمضان بایستی تلاش شود که زمینه‌های برگزاری و انجام برخی آداب و رسوم و مراسمات در این ایام خاص به نحو احسن و بدون وارد کردن فشارهای روحی و مالی به آحاد جامعه را فراهم کنند.
نکو یادآور شد: مردم در ماه رمضان انتظاراتی از مسئولان خود دارند که قطعا باید مورد توجه قرار گیرد. باید از مدت‎ها قبل به عنوان یک هدف برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان برنامه‌ریزی صورت گیرد. بسیاری از افراد هم هستند که برای اولین بار روزه می‎گیرند و انتظار دارند سفره‎هایشان پُر رونق‌تر و مزیّن‌تر باشد که بتوانند لذت روزه گرفتن را در هنگام افطار، شام و سحری احساس کنند.
فشارهای اقتصادی لذت ماه رمضان را از بین می‎برد
این نماینده سابق مجلس اظهار کرد: به همین دلیل است که وقتی فشارها به خانواده‌ها وارد می‌شود، فشارهای اقتصادی و مالی می‎تواند لذت مورد نظر ماه رمضان و شادی و روحیه خاصی که در این ماه حاکم است، را از مردم بگیرد و مخصوصا ناراحتی قشر جوانی که برای اولین بار به مهمانی خدا می‌روند را به دنبال داشته باشد.
وی افزود: دولت باید با فراهم کردن سازوکارهای لازم و کمک‎های کافی بتواند سفره‎های مردم را پر رونق‌تر از ایام دیگر کند و سعی کند این سفره‌ها تبدیل به سفره‎های شاداب و جذاب شوند اما متأسفانه در حال حاضر کوتاهی مسئولان، برخی خانوارها را رنجور کرده است.
کوتاهی برخی نهادها در تنظیم بازار ماه رمضان
این کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: برخی از مردم معتقدند که مسئولان باعث گرانی اقلامی از سفره‎های مردم شده‌اند و به نظر می‎رسد که دولت باید نسبت به تزریق کالاها و اقلام مصرفی مورد نیاز مردم هرچه سریع‎تر تمهیدات لازم را بیاندیشد.
نکو درباره وضعیت تنظیم بازار ماه رمضان سال جاری اظهار کرد: متأسفانه باید عرض کنم که امسال هم کوتاهی‌های زیادی از سوی مسئولان صورت گرفته و باعث شده است مردم شاکی‌تر از سال‌های قبل باشند. تنظیم بازار بدین معنی نیست که کالای مصرفی فراوانی داشته باشیم اما نظارت کافی بر قیمت این کالاها وجود نداشته باشد.
این نماینده سابق مجلس در پایان تأکید کرد: چنین وضعیتی اصلا قابل قبول نیست؛ چراکه وضعیت کنونی قیمت‌ها باعث شده که سفره‎های ماه رمضان کوچک‌تر شود و این موجب نگرانی در خانوار‎ها و مخصوصا سرپرستان آن‎ها شده است.
انتهای پیام

captcha