سنت‌های ماه رمضان در سراسر جهان
کد خبر: 3716050
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲

سنت‌های ماه رمضان در سراسر جهان

گروه اجتماعی- آداب و رسوم ماه رمضان در هر کجای جهان، رنگ و بوی خاصی دارد، اما برگزاری این آیین، هدف مشترکی را دنبال می‌کند تا این ایام به بهترین شکل ممکن برگزار شود.

سنت‌های ماه رمضان در سراسر جهان

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از نیوز، مسلمانان از سراسر جهان در ماه رمضان روزه می‌گیرند، اما برگزاری این ماه با آیین و رسوم خاصی برگزار می‌شود. در ذیل به برخی از آیین و رسوم ماه رمضان اشاره شده است:

برگزاری حج رمضان
مسلمانان بسیاری از سراسر جهان برنامه‌ریزی می‌کنند تا در ماه رمضان به مکه بروند.

فانوس
یکی از جذاب‌ترین مراسم در قاهره مصر برگزاری مراسم فانوس در رمضان است.
فانوس‌های تزئینی در خانه‌ها و دیگر مکان‌ها در ماه رمضان آویزان می‌شوند. امروزه با وجود برق، فانوس‌ها بیشتر جنبه تزئینی دارند، اما هنوز هم کاربردی هستند.

بازی‌های بعد از افطار
در عراق بعد از افطار، بازی‌هایی نظیر ال سینیا(Al Siniya) رواج دارد، هدف از این بازی، پیداکردن تاس پنهان در زیر فنجان‌های مسی است که در سینی قرار دارد.

شلیک توپ
در گذشته برای اعلام طلوع و غروب خورشید از توپ استفاده می‌کردند. این سنت زمانی انجام می‌شد که بلندگو و فناوری‌های اعلام زمان امروزی نبود، اما امروزه به عنوان یک حرکت نمادین کاربرد دارد.

گارانگائو
در روز چهاردهم ماه رمضان، در منطقه خلیج فارس جشنی به نام گارانگائو (Garangao) برگزار می‌شود؛ در نیمه دوم این ماه، سنت سرگرم‌کننده گارانگائو برای کودکان به عنوان پاداشی به دلیل گرفتن روزه در نیمی از ماه است. در طول این جشن، کودکان پس از نماز مغرب، لباس‌های سنتی پوشیده و با همراه داشتن یک کیسه آواز خوانده و میوه و شیرینی هدیه می‌گیرند.

طبل‌زنی هنگام سحر
در گذشته اعلام برای سحری و قبل از طلوع آفتاب در طول ماه رمضان انجام می‌شد. این در حالی است که فرد آوازی را هم می‌خواند. تا به امروز این سنت در برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس همچنان ادامه دارد.

دسر معروف کونفه کاداییف
کشورهای جهان در ماه رمضان دسرهای خاصی مصرف می‌کنند، اما هیچ‌کدام شهرت کونفه را ندارند. این غذا شامل پنیر و خمیر است که در شربت جوش داده و با پسته تزیین می‌شود.

آیین حمام کردن، روشی برای زدودن بدن از گناه
یکی از سنت‌های مرسوم کشور اندونزی در پیش از ماه رمضان پدوسان است. این آداب به عنوان حمام کردن و شستن بدن از گناه در قبل از ماه رمضان انجام می‌شود.
افراد سعی می‌کنند که در آب رودخانه‌ها و چشمه‌های طبیعی خود را شست‌وشو دهند. بعد از اتمام مراسم شست‌وشو، قبل از خوردن غذا نیز نماز جماعت برگزار می‌کنند.

جشن عید فطر
در سراسر جهان، مسلمانان پایان رمضان را با بزرگترین جشن(عید فطر) جشن می‌گیرند. افراد لباس‌های سنتی خود را می‌پوشند، خانه‌های خود را تزئین می‌کنند و به دوستان و خانواده خود تبریک می‌گویند.

انتهای پیام

captcha