بداخلاقی و سرزنش؛ مهم‌ترین عوامل تزلزل خانواده
کد خبر: 3716143
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸
حجت‌الاسلام رفیعی تشریح کرد:

بداخلاقی و سرزنش؛ مهم‌ترین عوامل تزلزل خانواده

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) تاکید کرد: ملامت، سرزنش و بداخلاقی از مهم‌ترین عوامل فروپاشیدن خانواده‌ها است.

بداخلاقی و سرزنش؛  مهمترین عوامل تزلزل خانواده

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی امروز 30 اردیبهشت در ادامه جلسات تفسیر خود در حرم حضرت معصومه(س) به ادامه تفسیر سوره مبارکه احزاب پرداخت و به عوامل تزلزل خانواده اشاره کرد و گفت: بداخلاقی از مهم‌ترین عوامل تزلزل خانواده است.

وی افزود: در روایت وارد شده است که به  فرد بداخلاق، زن ندهید، بنابراین اول اخلاق، بعد ایمان و در مرتبه بعدی مال و جمال مطرح است.

رفیعی با بیان اینکه میان دخالت و مراقبت به‌‍ویژه از خانواده‌های جوان باید فرق قائل شویم اظهار کرد: پیامبر(ص) به امام علی(ع) بدون اینکه در زندگی آنان دخالت کنند سفارش فرمود خلق و خوی خود را با خانواده و همسایگانت نیکو و مهربان گردان؛ بنابراین مرد نباید مشکات بیرون مانند گرانی، مشکلات کاری و اقتصادی را داخل منزل بیاورد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) با تاکید بر اینکه باید سیره علما و بزرگان در برخورد با همسرانشان برای مردم بیان و تبلیغ شود، عنوان کرد: همسر مرحوم آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی که 70 سال اولین زائر حرم حضرت معصومه(س) به هنگام صبح و بازشدن درب حرم بود، در مورد ایشان گفته‌اند که من در 60 سال زندگی با آیت الله مرعشی ندیدم که به من دستور بدهد، امر کند و یا بدخلقی و تندی داشته باشد.

رفیعی تصریح کرد: در مورد امام نیز از همسرشان مطالب زیادی نقل شده همچنین در سیره شهید مطهری بیان شده که ایشان به همسرش احترام زیادی می‌گذاشت.

رفیعی ادامه داد: ملامت و سرزنش از دیگر عوامل تزلزل خانواده است؛ در روایت بیان شده که از ملامت بپرهیزید؛ زیرا هر کسی به این کار مبادرت داشته باشد از دنیا نمی‌رود مگر اینکه خود او به این مسئله مبتلا شود.

استاد حوزه علمیه، عدم رعایت حقوق متقابل را از دیگر عوامل بر هم زدن خانواده‌ها برشمرد و بیان کرد: بدترین مردم از نظر روایات کسانی هستند که به همسرشان تهمت می‌زنند و فحش می‌دهند و در تنهایی غذا می‌خورند و از آمدن میهمان خوششان نمی‌آید به خصوص اگر میهمان از خانواده همسرشان باشد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) با بیان اینکه ما نیازی به آثار غربی و سند 2030 نداریم و منابع غنی فراوانی مانند روایات داریم، بیان کرد: سوءظن از دیگر عوامل بر هم زدن خانواده است؛ همان طور که بی غیرتی برای مرد بد است غیرت بیجا نیز خوب نیست؛ حضرت زهرا هم با سلمان و با برخی افراد دیگر سخن می‌گفتند و مهم رعایت حریم محرم و نامحرم است.

وی با بیان اینکه اسلام محدودیت برای زنان قائل نیست افزود: مقام معظم رهبری بارها می‌فرمودند که من با اشتغال زنان مخالف نیستم به شرط اینکه شغلی درخور شأن آنان باشد ولی امروز متاسفانه برخی دختران جوان در مقابل حقوق اندک استثمار می‌شوند.

رفیعی تاکید کرد: قوام خانواده به اخلاق و دینداری و احترام متقابل است و باید مسئولان برای آشنایی جوانان با این مسائل در قبل از ازدواج برنامه‌ریزی کنند.

انتهای پیام

captcha