تفسیری از رهبر انقلاب در اثبات نزدیکی خدا به بندگان در ماه رمضان
کد خبر: 3716150
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳

تفسیری از رهبر انقلاب در اثبات نزدیکی خدا به بندگان در ماه رمضان

رهبر معظم انقلاب ضمن تفسیری از آیه۱۸۶ سوره بقره فرمود: این آیه برای اثبات نزدیکی خدا به بندگانی است که دل به سوی خدا می‌گشایند و زبان باز می‌کنند به ستایش الهی.

به گزارش ایکنا؛ تسنیم نوشت: ماه مبارک رمضان ماهی است که مؤمنان می‌توانند در پرتو عبادات خالصانه خداوند به عالی‌ترین درجات تزکیه دست یابند. از دیگر سو فضای بالای معنوی ماه مبارک رمضان مؤمنان را در انجام این تزکیه یاری می‌رساند. در این حالت انسان احساس نزدیکی فراوانی به خداوند متعال می‌کند و دعای خود را نزدیک به استجابت می‌بیند.

جالب اینکه خداوند در آیه185 بقره وقتی از برکات و احکام ماه مبارک رمضان سخن به میان می‌آورد، در آیه بعد می‌فرماید: «وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَریبٌ أُجیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْیَسْتَجیبُوا لی‏ وَ لْیُؤْمِنُوا بی‏ لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ؛ و هرگاه بندگان من از تو درباره من بپرسند، بدانند که من به آنان نزدیکم، دعاى دعاکننده را ـ آن گاه که مرا بخواند ـ اجابت مىکنم، پس باید دعوت مرا بپذیرند و به درگاه من دعا کنند و به من ایمان بیاورند که دعایشان را اجابت مى کنم، امید آن که در دعایشان به درگاه خدا راهیاب شوند. (186 بقره)

رهبر معظم انقلاب در این باره در بیاناتی فرمودند: «... در دنبال همین آیات که سه آیه درباره روزه است، بلافاصله می‌فرماید « وَ إِذَا سَأَلَكَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ» ای پیغمبر هنگامی که بندگان من درباره من بپرسند، من نزدیکم. نمی‌گوید به آنها بگو من نزدیکم خودش با آنها هم‌صحبت می‌شود؛ می‌گوید «فَإِنِّی قَرِیبٌ». من نزدیکم «أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ» دعوت دعوت‌کننده را اجابت می‌کنم. دعای خواستار از خودم را برآورده می‌کنم «فَلْیَسْتَجِیبُوا لِی» به من پاسخ بگویند «وَلْیُؤْمِنُوا بِی» به من ایمان بیاورید. مرحوم علامه بزرگوار علامه طباطبایی رضوان‌الله تعالی علیه در این آیه شریفه متوجه یک نکته‌ای شده است. ایشان می‌فرماید پروردگار عالم در آیه «وَ إِذَا سَأَلَكَ عِبَادِی عَنِّی» هفت مرتبه ضمیر متکلم وحده به کار برده است. «من» «وَ إِذَا سَأَلَكَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْیَسْتَجِیبُوا لِی وَلْیُؤْمِنُوا بِی». در هیچ آیه دیگری از آیات قرآن این همه خداوند متعال از خود حرف نزده، در یک متن به این کوتاهی هفت مرتبه گفته «من». این برای اثبات نزدیکی خدا به بندگانی است که دل به سوی خدا می‌گشایند و زبان باز می‌کنند به ستایش الهی. (64/7/15)

انتهای پیام

captcha