کتاب «دانشگاه، از نردبان تا سایبان» به چاپ رسید
کد خبر: 3726436
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۷

کتاب «دانشگاه، از نردبان تا سایبان» به چاپ رسید

گروه دانشگاه ــ کتاب «دانشگاه، از نردبان تا سایبان» نوشته عباس کاظمی به همت انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری روانه بازار نشر شده است.

کتاب «دانشگاه، از نردبان تا سایبان» به چاپ رسید
به گزارش ایکنا؛ کتاب از چهار بخش تشکیل شده است؛ بخش اول به مسائل آموزش عالی و دانشگاه می‌پردازد و درباره این پرسش‌ها تأمل می‌کند که دانشگاه‌های ما به کجا می‌روند؟ روزمره‌ شدن دانشگاه‌ها با پدیده مک‌دونالدی‌ شدن چه ارتباطی دارد؟ آیا کلاس درس، مرده است و دانشگاه‌ها چیز زیادی برای آموختن به ما ندارند؟ در چند دهه گذشته، چگونه پدیده‌های جدید دانشگاهی، تحت تأثیر نظام‌های کنکوری شکل گرفته‌اند؟ به‌طور کلی در این بخش نشان داده می‌شود که چگونه با تغییر چهره دانشگاه در دهه‌های اخیر، مسائل آن نیز تغییر کرده است.

بخش دوم کتاب، موضوع اقلیت‌های جدید دانشگاهی است. گروه‌ بندی‌های جدیدی در دانشگاه ایجاد شده است که توجه به آن‌ها برای آینده ضروری است؛ پرولتاریای پژوهشی، حق‌التدریسی‌ها، پیمانی‌ها، نوکیسگان دانشگاهی و برون‌سپاران بخشی از این اقلیت‌ها به شمار می‌آیند. توجه به این اقلیت‌های جدید برای جامعه ما ضروری است، زیرا بحران‌ها و مسائل اجتماعی در این اقلیت‌های جدید ریشه دارند.

بخش سوم با عنوان نظریه‌زدگی و علوم اجتماعی، به یکی از مناقشات مهمی می‌پردازد که در چند سال اخیر مطرح شده؛ اینکه در ایران، رویکرد علوم اجتماعی نسبت به امر نظری و مواجهه‌اش با آن، بیمارگونه است و در تمنای تولید نظریه به دام پیچیده بازی با نظریات غربی افتاده است.

بخش چهارم، سرنوشت مطالعات فرهنگی در ایران را طی یک دهه گذشته شرح می‌دهد. مجموعه این مطالب به سه شکل متفاوت عرضه شده‌اند؛ برخی از آن‌ها مقالاتی بوده‌اند که در مجلات عمومی منتشر شده‌اند، برخی در قالب سخنرانی بوده‌اند و سعی کرده‌ایم ساختار آن‌ها را حفظ کنیم؛ برخی نیز مصاحبه‌هایی‌اند که در زمان‌های مختلف انجام داده‌ام. نکته مهم در باب این نوشته‌ها این است که به شیوه انفعالی یا صرفا به دعوت افراد نوشته نشده‌اند بلکه نویسنده عامدانه تلاش کرده است در عرصه عمومی مداخلاتی داشته باشد و در ایجاد حساسیت در بین مخاطبان سهیم باشد. خوشبختانه این نوشته‌ها موفق شده‌اند در برخی موارد توجه جامعه را به مسائل جدی معطوف کنند.

کتاب «دانشگاه، از نردبان تا سایبان» نوشته عباس کاظمی با شمارگان هزار نسخه در ۵۲۰ صفحه به بهای ۲۶ هزار تومان به همت انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم منتشر شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به این مراکز فروش این کتاب را کنند:

دفتر فروش پژوهشکده: خیابان پاسداران، خیابان شهید مومن‌نژاد (گلستان اول)، شماره ۱۲۴، تلفن: ۲۲۵۷۰۷۷۷، ۲۲۵۷۰۶۶۶، داخلی ۲۰۹

انتشارات بازرگانی (کتاب مهربان): تهران، خیابان انقلاب، روبه‌روی سینما بهمن، جنب انتشارات آگاه، تلفن: ۶۶۴۶۳۱۰۲

انتشارات آگاه: تهران، خیابان انقلاب، نرسیده به بازارچه کتاب، تلفن: ۶۶۴۰۹۳۲

انتشارات مولی: تهران، خیابان انقلاب، نرسیده به میدان انقلاب، شماره ۱۱۵۸، تلفن: ۶۶۴۰۹۲۴۳

کتابفروشی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران: تهران، پل گیشا، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، تلفن: ۶۱۱۱۷۹۵۲
 
انتهای پیام
captcha