اساس موفقیت مبلغان/ مهم‌ترین روش پذیرفتن و تبیین پیام‌های دینی و قرآنی بین مردم
کد خبر: 3738366
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵
حجت‎الاسلام دارابی پاسخ داد:

اساس موفقیت مبلغان/ مهم‌ترین روش پذیرفتن و تبیین پیام‌های دینی و قرآنی بین مردم

گروه جامعه ــ معاون امور مجلس و استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به ویژگی‌های یک مبلغ اثرگذار و موفق از منظر قرآن کریم، گفت: مهم‌ترین روش پذیرفتن و تبیین پیام‌های دینی و قرآنی بین مردم استفاده از محبت است و قرآن کریم مهمترین راز و اساس توفیق رسول گرامی اسلام (ص) را حسن خلق و مهرورزى بیان کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی دارابی، معاون امور مجلس و استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا؛ و در پاسخ به سوالی مبنی بر ویژگی‌های یک مبلغ مد نظر اسلام و مورد تاکیدات قرآن و ائمه معصومین (ع) با توجه به رسالت سنگین و وظیفه مهمی که بر دوش دارند؛ گفت: اساسا تبلیغ، یکی از مسائل مهم و اساسی در حیات جامعه اسلامی است که محدود به دوره خاصی از زمان نبوده و یکی از وظایف مقدس و بسیار مهم انبیا و معصومین (ع) و علمای بعد ایشان بوده است.

وی با بیان اینکه آگاهی، بصیرت داشتن و با درد مردم آشنا بودن پایه و اساس حرکت و فعالیت یک مبلغ محسوب می‌شود، افزود: در کنار این ویژگی‌ها مهربان بودن، تواضع داشتن، ایمان به هدف و امیدواری به وعده‌های الهی از دیگر ویژگی‌های یک مبلغ است که باعث آرامش و مایه استمرار راه مبلغ می‌شو‌د.
 
دارابی یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که قرآن کریم بارها به آن تاکید کرده عامل به علم بودن است. به نوعی که خود مبلغ به گفته‌هایی که بیان می‌کند اعتقاد داشته باشد و به آن‌ها عمل کند. در کنار این مسئله سعه صدر داشتن، صدق و راستی و همچنین توکل به خدا، باعث اثرگذاری و پیشرفت فعالیت مبلغ می‌شود.
 
بصیرت اولین ویژگی یک مبلغ و چراغ راه او باید باشد
معاون امور مجلس و استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرد: یک مبلغ زمانی مى‌تواند ادامه دهنده راه انبیا و در جایگاه اصلی خود قرار گیرد که از نظر علمى، عملى و اخلاقى واجد تمام شرایط گفته شده باشد؛ این شرایط همان ویژگی‌هایی است که اسلام براى دعوت‌ کنندگان مردم به خدا و ارزش‌هاى انسانى و اسلامى، ضرورى دانسته است؛ بر همین اساس بصیرت اولین ویژگی یک مبلغ و چراغ راه او باید باشد. بصیرت راه مبلغ را در تاریکی‌ها روشن می‌کند و او را از لغزش‌ها نگه می‌دارد؛ البته لازمه این بصیرت علم و دانش کامل نسبت به موضوع و حتی موضوعات پیرامونی با توجه شرایط روز جامعه است.

مهمترین روش در تبیین پیام‌های قرآنی
حجت‌الاسلام والمسلمین دارابی، مهم‌ترین روش پذیرفتن و تبیین پیام‌های دینی و قرآنی بین مردم را استفاده از محبت دانست و به ایکنا گفت: قرآن کریم مهمترین راز و اساس توفیق رسول گرامی اسلام (ص) را حسن خلق و مهرورزى حضرت بیان کرده و صبر، ایمان و پایداری را به عنوان اصول اساسی هدایت پیامبران الهی بیان کرده است؛ لذا باید توجه داشت آنچه باعث آگاهی بیشتر و پشتوانه مراحل تبلیغ در یک مبلغ است باور قلبی او به هدفش است، هدفی که باید از روی شناخت و علم باشد.

معاون امورمجلس و استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: رمز موفقیت یک مبلغ اخلاص در عمل اوست؛ چراکه اخلاص می‌تواند به عنوان شریف‌ترین مرتبه رفتار یک مبلغ زمینه‌ساز دریافت عالی‌ترین مراتب اخلاقی هم باشد؛ اخلاص همه فضایل و در عین حال، درمان رذایل اخلاقی است و یکی از مهمترین موارد اصلاح فرد و جامعه و زیربنای تشکیل جامعه اسلامی همین اخلاص است.

حجت‌الاسلام دارابی اظهار کرد: بر همین اساس سازمان تبلیغات اسلامی در طول فعالیت خودش تلاش می‌کند تا روحانیونی را مورد استفاده بگیرد که آشنا به نسل سوم انقلاب اسلامی باشند و بتوانند با ادبیات نسل نوجوان و جوان ایران اسلامی خیلی راحت مواجهه داشته باشند؛ این مبلغان می‎توانند جوانان دیگر را به میدان کار بیاورند و امیدواریم با یک حرکت اجتماعی خوب، جامع و همه‎جانبه بتوانند مسیر کمک به مردم و رفع برخی از معضلات اجتماعی را به دست خود مردم و جوانان عزیز سامان ببخشند.

انتهای پیام
captcha