کاری کنیم که فرهنگ اسلامی به جامعه بازگردد/ حمایت از صنعت لوازم‌التحریر ایرانی ــ اسلامی با تمام امکانات
کد خبر: 3738502
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵
بطحایی:

کاری کنیم که فرهنگ اسلامی به جامعه بازگردد/ حمایت از صنعت لوازم‌التحریر ایرانی ــ اسلامی با تمام امکانات

گروه جامعه ــ وزیر آموزش و پرورش با اشاره به گردش مالی 6 هزار میلیارد تومانی صنعت نوشت‌افزار و حمایت از این محصولات در جهت ایجاد ۶۰ هزار شغل تاکید کرد: استفاده از کالاهای ایرانی یک منفعت ملی است که تاثیر آن را همه افراد جامعه می‌برند و ما وظیفه داریم در این راه‌ هرچه‌قدر که می‌توانیم تلاش و امکانات را در این حوزه بسیج کنیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ ششمین نمایشگاه ایران نوشت، صبح امروز 23 مرداد‌ماه با حضور سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام والمسلمین مازنی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، فاضل نظری، مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جمعی از معاونین و مسئولان فرهنگی حوزه کودک و نوجوان در مرکز کانون پرورشی و فرهنگی حجاب برگزار شد.

بطحایی در این مراسم با اشاره به آثار اقتصادی استفاده از کالای ایرانی در کشور گفت: زمانی که اعلام می‌شود گردش مالی بازار لوازم التحریر ۴ هزار میلیارد تومان است، که البته حدس بنده از این بازار بیش از 4 هزار میلیارد تومان یعنی چیزی بین ۴ تا ۶ هزار میلیارد تومان است، به این معنی است که ۵۰ تا ۶۰ هزار فرصت شغلی را می‌توان در کشور ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه این اعداد بسیار بزرگی است که نباید به سادگی از کنار آن بگذریم، افزود: در حالی که مسئله در عوامل ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی به بیکاری باز می‌گردد، عنوان می‌شود سهم تولیدکنندگان داخلی از این بازار لوازم التحریر، ۱۰ تا درصد است. لذا اگر آموزش و پرورش خود را مکلف به حضور در این عرصه می‌داند، به این دلیل است که بازار ۶ هزار میلیارد تومانی دارد که می‌تواند ۵۰ تا ۶۰ هزار شغل ایجاد کند و این فرصت شغلی می‌تواند به کاهش آسیب‌های اجتماعی منجر شود.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه همه باید برای تحقق این مسئله بسیج شویم، گفت: امروز بار فرهنگی لوازم التحریر برای ما بیش از گذشته اهمیت دارد، چراکه لوازم التحریر حامل بار فرهنگی بسیاری برای دانش‌آموزان و مورد استقبال آنها است؛ در این میان‌ حتی ترکیب رنگ‌ها و اشکال استفاده شده در این آثار هم اثر مثبت و منفی دارد. لذا باید ملاحظات تربیتی در آنها وجود داشته باشد و در حالی که کشور و دین ما بیش از هر کشوری دارای قهرمان در عرصه‌های مختلف است، ما نیاز به الگوسازی از سوی کشورهای خارجی نداریم.

بطحایی در ادامه با بیان اینکه بعد از انقلاب استفاده از کالاهای ایرانی یک فضیلت به حساب می‌آمد، تصریح کرد: در آن ایام استفاده از کالا‌های خارجی یک ضد ارزش بود و تمامی این اتفاقات هدیه انقلاب بود که استفاده از کالای ایرانی رونق داشت. اما متاسفانه و آرام آرام مردم به سمت استفاده از کالاهای خارجی و تشریفاتی پیش رفتند تا جایی که استفاده از کالای ایرانی یک ضد ارزش و کالای تشریفاتی ارزش محسوب شد.

به گزارش ایکنا؛ وی در ادامه با بیان اینکه کار در حوزه فرهنگ زمان‌بر است، افزود: برای بازگشتن به زمانی که استفاده کالای ایرانی در داخل یک ارزش محسوب می‌شد نیازمند زمان هستیم و باید به تدریج کاری کنیم که اطاعات فرهنگ ایرانی-اسلامی به جامعه بازگردد.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: این دو بخش با بخش سلامت موجب شد که مسؤولانه‌تر وارد حوزه فرهنگی شویم و همه ما در بخش‌های مختلف مسئولیم؛ امروز ۱۴ میلیون دانش‌آموز داریم که به طور میانگین ۳۰ میلیون نفر از جمعیت ۸۰ میلیونی کشور ارتباط مستقیم با آموزش و پرورش دارند، لذا باید برای این تعداد افراد اقدامات فرهنگی موثری را انجام دهیم.

بطحایی با اشاره به اقدامات وزارت آموزش و پرورش در زمینه نوشت افزار و حمایت از کالا‌های ایرانی هم گفت: به تمامی ادارات آموزش و پرورش و مدارس کشور ابلاغ کرده‌ایم که استفاده از کالای ایرانی در بوفه مدارس و فروشگاه‌‌های مرتبط با آموزش و پرورش انجام شود و اعلام کردیم به هیچ‌عنوان در فروشگاه‌‌های مرتبط با آموزش و پرورش نباید کالای خارجی فروخته شود.

استفاده از کالاهای خارجی و دارای نماد خارجی در مدارس ممنوع است

وی با بیان اینکه استفاده از کالاهای خارجی و دارای نماد خارجی را در مدارس ممنوع کرده‌ایم، گفت: به‌عنوان مثال دانش‌آموزان نباید از کوله‌پشتی‌ها و لوازم التحریری استفاده کنند که نماد خارجی را تبلیغ می‌کنند و تمامی این کالا‌ها فرهنگ‌ساز است لذا در این مسیر به کمک والدین هم نیاز داریم. توجیه کردن دانش آموزان و والدین در استفاده از کالای ایرانی از دیگر اقدامات ما است تا رغبت به خرید لوازم التحریر ایرانی بیش‌از گذشته شود.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر راه‌اندازی سامانه‌‌ای، برای معرفی کالای با کیفیت و استاندارد ایرانی به خانواده‌ها، گفت: باید نمایشگاه دائمی در آموزش و پرورش داشته باشیم. امروز دسترسی به کالای ایرانی سخت است و یکی از دلایل عدم استفاده خانواده‌های ایرانی از کالا‌های ایرانی دسترسی است. البته در این زمینه تولید‌کنندگان باید محصولات با کیفت را هم تولید کنند.

بطحایی از رقابت ناجوانمردانه بین کالای ایرانی و خارجی سخن گفت و افزود: ما نیازمند کمک بخش‌های دولتی برای حمایت از کالاهای داخلی هستیم؛ باید حتی به کالای ایرانی رانت دهیم تا بتوانیم این فاصله را کاهش دهیم و باید از کالای ایرانی حمایت شود تا فرصت بهتر ‌و بیشتر فراهم شود.

وی اظهار کرد: استفاده از کالاهای ایرانی یک منفعت ملی است که تاثیر آن را همه افراد جامعه می‌برند و ما وظیفه داریم در این راه‌ هرچه‌قدر که می‌توانیم تلاش و امکانات را در این حوزه بسیج کنیم.


انتهای پیام

captcha