سعید مشهدی، رئیس خانه ناشران دیجیتال مذهبی، در گفتوگو با ایکنا، با اشاره به دغدغههای فعالان و تولیدکنندکان محصولات نرمافزاری حوزه دین و قرآن، همزمان با نزدیک شدن به برگزاری نمایشگاه بینالمللی رسانههای دیجیتال گفت: مهمترین مسئلهای که امروز با آن مواجه هستیم تاریخ برگزاری نمایشگاه رسانههای دیجیتال است. متأسفانه بدترین زمان ممکن برای برگزاری نمایشگاهی با کیفیت بالا و در سطح بینالمللی انتخاب شده است.
وی با بیان این مسئله که دقیقاً نمیدانیم دلیل انتخاب زمان نمایشگاه بین اربعین حسینی و رحلت رسول گرامی اسلام (ص) چه بوده، افزود: این در حالی است که در اسلام نیز تأکید شده که در ماه صفر کارهای بزرگ و خرید و فروش آنچنانی نداشته باشید. به همین دلیل از مسئولان برگزاری نمایشگاه برای زمان انتخاب شده انتقادهایی کردیم و آنها پاسخ دادند که چارهای نداشتهاند و باید مصلای امام خمینی را بعد از صفر تحویل ستاد اقامه نماز جمعه بدهند.
وی افزود: برگزاری نمایشگاه رسانه دیجیتال در این تاریخ مشکلات خاصی را برای ما به وجود میآورد، چراکه در این تاریخ قطعاً هم تعداد بازدیدکننده کم است و هم تمام مؤسساتی که در حوزه تولید نرمافزارهای اسلامی فعالیت میکنند و ما به عنوان نماینده آنان صحبت میکنیم، مشغول سفر اربعین و رحلت رسول اکرم(ص) هستند و در واقع هیچ کدام از آنها در این ایام حضور ندارند که بتوانند تمام وقت خود را برای نمایشگاه صرف کنند.
مشهدی ادامه داد: فضای نمایشگاه رسانه دیجیتال معمولاً باید فضای شادی باشد، اما شما فکر کنید که برگزاری این نمایشگاه در پایان ماه صفر و همزمان با رحلت رسول گرامی اسلام چه جوی را بر آن حاکم خواهد کرد؛ قطعاً فضای مطلوبی برای برگزاری چنین نمایشگاههایی نخواهد بود.
گزارههای منفی برای برگزاری نمایشگاه
وی با تأکید بر این موضوع که به نوعی همه گزارهها برای برگزاری نمایشگاه رسانه دیجیتال در این ماه منفی هستند؛ با وجود این باید دید که چه اصراری است که نمایشگاه در این تاریخ برگزار شود؛ این در حالی است که عده زیادی از تولیدکنندگان و حتی فراتر از آن مخاطبان و خریداران محصولات دیجیتال هم حضور ندارند و مشغول سفر اربعین و بازگشت از راهپیمایی هستند.
نماینده تولیدکنندگان محصولات مذهبی در نمایشگاه رسانههای دیجیتال اضافه کرد: چند روز گذشته با توجه به جلسهای که با مسئولان و تولیدکنندگان این عرصه داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که تقریبا ۱۸ نفر از مسئولان غرفههای مختلف مذهبی نمایشگاه در این ایام حضور ندارند. با توجه به این جلسه همکاران هم این پیام را دادند که به مسئولان منتقل کنیم تا برگزاری نمایشگاه را به زمان دیگری موکول کنند. اگر این تاریخ تغییر نکند هیچ کدام از همکارانی که در حوزه محتوای دینی و اسلامی فعالیت میکنند آمادگی نداشته و حتی امکان حضور و برگزاری غرفههای خود را هم در این تاریخ ندارند.
وی ادامه داد: هر نمایشگاهی برای برگزاری نیاز به یک عقبه دارد این در حالی است که وقتی تمام تولیدکنندگان دیجیتال در حوزه محتوای مذهبی حضور ندارند و حتی نمیتوانند در این تاریخ نیرویی برای اداره غرفههای خود بفرستند چه انتظاری باید داشت که این نمایشگاه بتواند با کیفیت و قدرت همیشگی برگزار شود. علاوه بر تغییر تاریخ برگزاری نمایشگاه رسانه دیجیتال، پیشنهادی هم به افراد برگزارکننده برای تغییر مکان برگزاری نمایشگاه داشتیم.
مشهدی با بیان اینکه این نمایشگاه همه ساله در تهران برگزار میشود و پیشنهاد دادیم که برای یکبار هم که شده این تجربه را به دست بیاورند و نمایشگاه را در شهر و یا استان دیگری برگزار کنند، اظهار کرد: آمادگی کامل داریم تا در استان قم این نمایشگاه را برگزار کنیم و فضای مناسبی را به آن اختصاص دهیم. قطعاً میتوانیم یک نمایشگاه آبرومندی را در سطح بینالمللی و با کیفیت خوب برگزار کنیم؛ کما اینکه در حال حاضر هم این کار را انجام میدهیم و همچنین محصولات فاخر مذهبی حوزه دیجیتال را با کیفیت خوب به بازار عرضه میکنیم.
رئیس خانه ناشران دیجیتال مذهبی افزود: مسئله دیگر این است که اکثر شرکتهای تولیدکننده محتوای مذهبی اسلامی و محتواهای دیگر در حوزه دیجیتال وضع اقتصادی مناسبی ندارند و به نوعی همه آنها با شرایط بد اقتصادی دست و پنجه نرم میکنند؛ در این میان یکی از نقاط ضعف وزارت ارشاد عدم حمایت از تولیدکنندگان این عرصه است؛ در حال حاضر به جای اینکه رسانههای دیجیتال در کشور به عنوان زیرساخت تمام بسترهای فرهنگی کشور شناخته شود، به عکس آن تبدیل شده است. به نوعی که رسانههای دیجیتال مظلوم و سایر بخشهای دیگر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقویت شدهاند.
زندگی در عصر دیجیتال، بودجهها در بخشهای سنتی
وی با ذکر مثالی به ایکنا گفت: بودجهای که برای کتاب در نظر گرفته میشود با میزان بودجه رسانههای دیجیتال قابل مقایسه نیست و یا حجم حمایتهای این حوزه را با حجم حمایتهایی که در حوزه کتاب، تئاتر، سینما و امثال آن وجود دارد نمیتوان برابر دانست. این در حالی است که در عصر دیجیتال زندگی میکنیم و به جای اینکه مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حوزه دیجیتال اهمیت و آن را توسعه دهند تا مسیر جهانی موفقیت را به دست آوریم، به حوزههای سنتی تکیه کردهاند که آورده مناسبی هم برای ما ندارد.
جریان سنتی وزارت ارشاد توان فکری مناسبی در حوزه دیجیتال ندارد
مشهدی با تأکید بر اینکه اگر به فعالیتهای دیجیتال بها بدهیم به نوعی همه حوزهها حتی حوزههای سنتی تقویت خواهند شد، بیان کرد: برای مثال اگر حوزه دیجیتال در سینما وارد نشده بود آیا این حجم از تولیدات فاخر سینمایی وجود داشت. ورود به عرصه دیجیتال باعث شد که سینما رونق بگیرد. متأسفانه زیرساختهای محتوایی در عرصه رسانههای دیجیتال را تقویت نمیکنیم که این بستر به عنوان بستر بخشهای فرهنگی بتواند عمل کند و اثرگذار باشد. این مسئله به عنوان نقدی جدی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد است که جریان سنتی این حوزه توان فکری مناسبی در حوزه دیجیتال ندارد و نتوانستهاند فکر مناسبی را برای رونق حوزه دیجیتال در کنار سایر عرصهها ارائه دهند.
وی تصریح کرد: همین مسئله باعث شده که امروز مؤسسات دیجیتال نتوانند آن طور که باید پرقدرت عمل کنند و از تمام توان خود در این عرصه به درستی استفاده کنند. بارها به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه نوشتیم و با وی جلسه برگزار کردیم و درخواست کردیم که به حوزه دیجیتال نگاه خاصتری کنند، چراکه این حوزه میتواند فضای کسب و کار کشور را هم ارتقا دهد و ارزآوری و گردش مالی بسیاری را برای کشور رقم بزند، اما متأسفانه این جریان امروز برعکس شده است.
نماینده تولیدکنندگان محصولات مذهبی در نمایشگاه رسانههای دیجیتال در ادامه افزود: گردش مالی حوزه رسانههای دیجیتال چندین هزار میلیارد تومان است، اما به واسطه عدم مدیریت فعالان و مسئولان این حوزه که حمایت درستی از این موضوع نمیکنند و پای کار نمیآیند محتوای با کیفیت به دست مخاطب نمیرسد و نمیتوان کار فاخر فرهنگی، اقتصادی و آن چیزی را که نظام جمهوری اسلامی به دنبال آن است در این حوزه انجام دهیم.
مشهدی در پاسخ به سؤالی مبنی بر نحوه حمایتهای دولت از تولیدکنندگان نرمافزارهای دینی و قرآنی با توجه به افزایش قیمت سیدی و دیوی دی به ایکنا گفت: امروز اغلب بستر محتوایی بر پایه اپهای تلفن همراه، نظام برخط و آنلاین و همانند اینها ایجاد میشود. این در حالی است که بیش از صدها ترابایت محتوای دینی و قرآنی در قم داریم که میتوان روی آنها کار انجام داد، اما به دلیل اینکه بستر حمایتی و درآمدزایی لازم وجود ندارد، این محتوا بیاستفاه مانده است. شاید شرایط اقتصادی کاغذ، سبب گرانی سیدی و دیویدیها شده باشد، در حالی که امروزه میتوان کاری کرد که دیگر نیاز به استفاده از سیدی و دیویدی نباشد.
وی بیان کرد: امروز کتابهای الکترونیکی تمام نیازهای این حوزه را میتواند جبران کند، اما متأسفانه زمانی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درکی از این موضوع ندارد و به این حوزه کمک نمیکند درگیر شرایط فعلی میشویم. فعالیت در حوزه رسانههای دیجیتال باعث پیشرفت اقتصادی کشور میشود و سبب کاهش مصرف کاغذ و بسیاری از موارد دیگر میشود. همچنین از هزینههای چاپ و نشر به شدت کاسته میشود و خیلی از نویسندگان میتوانند با صرف یکدهم هزینه چاپ کتاب، یک کتاب الکترونیکی باکیفیت را در اختیار مخاطب قرار دهند.
حوزه رسانههای دیجیتال را به عنوان بستر کار فرهنگی ببینند
رئیس خانه ناشران دیجیتال مذهبی تصریح کرد: تقویت این عرصه میتواند در حوزههای دانشگاهی مهم و اثرگذار باشد. به عنوان مثال دانشجویانی که کتابهای گرانقیمت درسی را تنها برای یک ترم میخوانند میتوانند با مراجعه به کتابهای الکترونیکی با قیمت بسیار پایینتر از کتابهای کاغذی آنها را تهیه کنند و حتی در اختیار سایر دوستان خودشان هم قرار دهند. خواهش میکنم در این حوزه کار و برنامهریزی انجام شود و حوزه رسانههای دیجیتال را به عنوان بستر کار فرهنگی بنگرند و رسانههای دیجیتال را به عنوان یک محل هزینهکرد نبینند.
وی ادامه داد: متأسفانه مسئولان فکر میکنند که حوزه رسانههای دیجیتال بستری برای هزینه کردن است در حالی که این گونه نیست و اگر در این حوزه سرمایهگذاری شود، گردش مالی بسیار زیادی به وجود خواهد آمد که موجب رونق کسب و کار و شرایط اقتصادی جامعه خواهد شد. امروز روند رشد همه مؤسسات بزرگ دنیا در حوزه دیجیتال است. برای همین ضرورت دارد که نگاه استراتژیک مدیران فرهنگی کشور به این موضوع معطوف شود و اگر تصمیمگیری میکنند حوزه دیجیتال را یک بستر و محور ببینند؛ چراکه تمام حوزه فرهنگ میتواند مبتنی بر حوزه دیجیتال عرضه بشود. بیشتر این مسائل هم به خاطر این است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تخصصشان فقط در حوزه کتاب است و در حوزه دیجیتال تخصصی ندارند و هنوز هم به شکل سنتی فکر میکنند و به همین خاطر شدت و حدتی را که باید در این حوزه داشته باشند ندارند.
براساس گزارش ایکنا دوازدهمین نمایشگاه بینالمللی رسانههای دیجیتال 9 تا 15 آبانماه برپا خواهد شد.
گفتوگو از وهاب خدابخشی
انتهای پیام