ساخت 20 سلامتکده طب سنتی با معماری ایرانی-اسلامی/ طب سنتی را مقدس جلوه ندهیم!
کد خبر: 3782207
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳
رضایی‌زاده بیان کرد:

ساخت 20 سلامتکده طب سنتی با معماری ایرانی-اسلامی/ طب سنتی را مقدس جلوه ندهیم!

گروه سلامت ــ رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران ضمن بیان دستاوردهای طب سنتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: طب، دانشی تجربی است اما عده‌ای سعی می‌کنند با سوء استفاده از اعتقادات و احساسات مذهبی مردم، طب سنتی را مقدس جلوه دهند. قطعاً آموزه‌های والایی برای حفظ سلامت در دین اسلام وجود دارد اما بعضی با شارلاتانیزم، ادعاهایی دیگر را مطرح می‌کنند.

ساخت 20 سلامتکده طب سنتی با معماری ایرانی-اسلامی/ طب سنتی را مقدس جلوه ندهیم!به گزارش ایکنا؛ حسین رضایی‌زاده، رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران، جمعه 28 دی‌ماه در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، دقایقی کوتاه به توضیح برخی پیشرفت‌های علمی طب سنتی در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت.

رضایی‌زاده با اشاره به سابقه تاریخی این طب در ایران اظهار کرد: طب سنتی ایران، حاصل تجربیات انباشته از چند هزار سال پیش، در ایرانِ قبل از اسلام و فرهنگ‌های مجاور است، این تجربیات در دوره شکوفایی تمدن اسلامی، عموماً با همت حکمای مسلمان وارد مرحله جدیدی شد و جلوه شکوه‌مندتری یافت. طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، یک طب سنتی باید پیشنیه تاریخی و فرهنگی داشته باشد بنابر این، طب سنتی ایران به واسطه سبقه چندهزارساله خود، ذیل این تعریف می‌گنجد. قرآن کریم به شیوایی وعده داده است که: «وَأَمَّا مَا يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ»(رعد، 17) یعنی آنچه به مردم سود می‌رساند، در زمین باقی می‌ماند.

وی در ادامه گفت: طب سنتی ایران به مدت حدود 600 سال در ایران تدریس می‌شد اما در سال 1290 هجری شمسی، مجلس شورای ملی وقت، تدریس و استفاده آکادمیک این طب را ممنوع کرد. آن زمان کسانی در دارالفنون بودند که از طب ایرانی استفاده می‌کردند اما به ناچار با تصویب این قانون، از آموزش و ارتقای این طب بازماندند. از آن پس، طب ایرانی در حد تجربه مردمی که به طب سنتی علاقه‌مند بودند، عطارها و ... باقی ماند.

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در دولت‌های مختلف برای احیای طب ایرانی تلاش شد اما به دلیل افراط و تفریط بعضی مدیران و عدم آگاهی از طب اصیل ایرانی و محدوده مجاز آن، انسجامی برای فعالیت این طب وجود نداشت. خوشبختانه سرانجام در سال 1386 دانشکده طب سنتی تأسیس شد و توانستیم «ابن سینا» و «رازی» را بر کرسی تدریس کشورمان بازگردانیم. رهبر معظم انقلاب در سال 1389 در دیدار با اساتید دانشگاه‌ها فرمودند اینکه دانشکده طب سنتی تأسیس شده، برای من یک بشارت است. ایشان در دوران ریاست جمهوری خود نیز به طب سنتی ایران توجه داشتند.

دستاوردهای طب سنتی در 11 سال اخیر

رضایی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری که به تبیین، توسعه و نهادینه‌کردن طب سنتی ایران تأکید کرده‌اند، بسیار مهم و راهگشاست. به موجب این ابلاغیه، مسئولان موظف هستند هم‌افزایی بین پزشکی رایج و طب سنتی و نیز تبادل اطلاعات با سایر کشورها در این حوزه را پیگیری کنند. توسعه پژوهش و دستاوردهای دانش‌بنیان، تشکیل کارگروه «نظام سلامت در اسلام» در وزارت بهداشت، تشکیل انجمن علمی طب سنتی، تشکیل بنیاد ملی طب سنتی، تألیف، بازنویسی و احیای صدها کتاب و تصویب سندملی گیاهان دارویی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، نمونه‌هایی از دستاورد طب سنتی طی 11 سال اخیر است.

وی با اشاره به تصویب دو واحد درسی طب سنتی ایران برای همه دانشجویان علوم پزشکی افزود: 20 سلامتکده طب سنتی ایران با معماری ایرانی-اسلامی در دست احداث و بعضی در آستانه بهره‌برداری است.

رضایی‌زاده با بیان اینکه تحقیقات میان‌رشته‌ای در زمینه طب سنتی نیاز به تقویت دارد، گفت: از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخواست دارم نسبت به افزایش بودجه این تحقیقات و حمایت‌های لازم از آن، توجه داشته باشند.

طب سنتی را مقدس جلوه ندهیم!

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به رویکردهای نادرست و افراطی در زمینه طب سنتی ایران تصریح کرد: طب، دانشی تجربی است اما عده‌ای سعی می‌کنند با سوء استفاده از اعتقادات و احساسات مذهبی مردم، طب سنتی را مقدس جلوه دهند. قطعاً آموزه‌های والایی برای حفظ سلامت در دین اسلام وجود دارد اما بعضی با شارلاتانیزم، ادعاهایی دیگر را مطرح می‌کنند. قوه قضاییه و دستگاه‌های نظارتی با بعضی از این افراد مقابله کرده‌اند که امیدواریم این نظارت، ادامه یابد.

رضایی‌زاده از مسئولان و متخصصان پزشکی درخواست کرد: به جای تقابل بین پزشکی رایج و سنتی، مرزهای دانش را به هم نزدیک کنیم و آنچه را دنیا از «طب فراگیر» به ما می‌آموزد، فراهم آوریم. این شایسته نیست که بعضی به بهانه طب سنتی، مردم را از بدیهیاتی مثل واکسیناسیون بازدارند.

این پزشک متخصص که در میان نمازگزاران تهرانی سخن می‌گفت، در پایان، توصیه‌هایی برای حفظ سلامت در فصل زمستان ارائه کرد.

انتهای پیام

captcha