استانی‌ شدن انتخابات مجلس به دلیل فراهم‌نبودن زیرساخت‌ها به بدتر شدن وضعیت می‌انجامد
کد خبر: 3782355
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس:

استانی‌ شدن انتخابات مجلس به دلیل فراهم‌نبودن زیرساخت‌ها به بدتر شدن وضعیت می‌انجامد

گروه سیاسی ــ صباغیان بافقی معتقد است طرح استانی شدن انتخابات مجلس با فراهم نبودن زیرساخت‌هایی مانند حزب‌محوری و ضعف اختیارات شوراهای شهر و روستا نه تنها به هدف مهم این طرح که حاکمیت نگاه ملی و کلان به جای نگاه محلی و منطقه‌ای در میان نمایندگان است نمی‌انجامد، بلکه اوضاع را بدتر خواهد کرد.

کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس با عنوان «بررسی طرح یک فوریتی اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس» در 8 ماده، 19 دی ماه به تصویب نمایندگان رسید؛ طرحی که موافقان و مخالفان زیادی دارد و هر یک محاسن و معایبی را برای آن برمی‌شمرند؛ موافقان آن را عامل حاکمیت کلان‌نگری، شایسته‌سالاری، کیفی‌تر شدن مشارکت، افزایش سلامت انتخابات، فراهم شدن زمینه فعالیت احزاب و ... دانسته و از طرفی مخالفان آن را عامل کاهش میزان مشارکت، تضعیف عدالت سیاسی، تضعیف جمهوریت، افزایش مفاسد انتخاباتی و ... می‌دانند.

لذام لازم است ابعاد مختلف این موضوع از نگاه نمایندگان و کارشناسان مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد.

چرا طرح استانی شدن انتخابات مجلس مطرح شد

محمدرضا صباغیان بافقی، عضو شوراها و امرو داخلی کشور مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره معایب و محاسن استانی شدن انتخابات مجلس گفت: روند کاری فعلی مجلس چندان مناسب نیست و به جای نگاه ملی، نگاه محلی و منطقه‌ای بیشتر بر نمایندگان حاکم است و نمایندگان کمتر به وظایف اصلی خود، که قانونگذاری و نظارت است، می‌پردازند.

وی ادامه داد: به خاطر همین مشکل بود که طرح استانی شدن انتخابات مجلس مطرح شد؛ طراحان معتقدند که با استانی شدن انتخابات مجلس نگاه‌های منطقه‌ای کمرنگ خواهد شد و توجه مجلس بیشتر به مسائل کلان و ملی معطوف می‌شود.

طرح استانی شدن وضعیت فعلی را بدتر خواهد کرد

صباغیان بافقی اظهار کرد:  در وضعیت فعلی استانی شدن انتخابات نه تنها به بهبود اوضاع کمک نمی‌کند، بلکه آن را بدتر هم خواهد کرد. براساس این طرح هر فردی باید حداقل 15 درصد از آرای حوزه انتخابیه خود را کسب کند و طبعاً نمایندگان باز هم برای کسب رأی همانم روش‌های قبلی را در پیش خواهند گرفت. از طرف دیگر نمایندگان در این طرح نماینده همه استان‌ها محسوب خواهد شند و باید همه شهرهای استان را مورد توجه قرار دهند و این نمی‌تواند اهداف طرح را محقق کند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس با بیان اینکه استانی شدن راهکار مناسبی برای رفع نواقص وضعیت فعلی مجلس نیست، گفت: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که نمایندگان کمتر وارد کارهای جزئی و اجرایی حوزه انتخابیه و مسائل حاشیه‌ای شوند و با تمرکز بر مسائل کلان به معنی واقعی نقش ریل‌گذار مجلس را ایفا کنند.

زیرساخت‌هایی که فراهم نیست

صباغیان بافقی درباره الزامات و زیرساخت‌های استانی شدن انتخابات مجلس مانند حزبی بودن و افزایش اختیارات شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: با فراهم نبودن این زیرساخت‌ها مردم شهرهای کوچک، محروم و دورافتاده بیشترین آسیب و ضرر را می‌بینند و نمایندگان برای رأی آوردن بیشتر به شهرهای بزرگ و پرجمعیت استان توجه خواهند کرد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ابراز کرد: از طرفی برای اینکه کلان‌نگری و دور شدن از نگاه محلی و منطقه‌ای در میان نمایندگان محقق شود لازم است همزمان اختیارات و قدرت شوراهای محلی مورد توجه قرار گیرد. برای این کار لازم است مدیریت واحد شهری شکل بگیرد و شوراهای استان صاحب قدرتمند و توانمندی شوند. از آنجا که این زیرساخت‌ها فراهم نیست، معایب استانی شدن انتخابات مجلس بر محاسنش غلبه دارد و این طرح نمی‌تواند رافع عیوب فعلی قانون انتخابات مجلس باشد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha