به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست نخبگانی با جریانهای فرقهای و آینده وحدت در جهان اسلام، امروز، ششم بهمنماه، با حضور جمعی از صاحبنظران و علاقهمندان در خبرگزاری فارس برگزار شد.
سیدهادی سیدافقهی، کارشناس مسائل بینالملل، در این نشست بیان کرد: بحث تعدد فرق و نحلهها در تاریخ اسلام بسیار ریشهدار است و با حرکت اندیشه ناب اسلامی حرکتهای موازی برای تضعیف سرعت این حرکت شکل گرفت. این حرکت هم از داخل بیت اسلام و هم از خارج آن بود؛ یعنی هم برخی مسلمانانی به دلایل خاص از درون اسلام به آن ضربه زدند و هم حرکاتی از طرف ادیان دیگر انجام شد. اگر از بدو ظهور اسلام نگاه کنیم این جریان وجود داشته است.
وی در ادامه تصریح کرد: اوج این مسئله در واقعه کربلا است که فتوا صادر شد و شریح قاضی توجیه کرد که «قُتِل الحسین بسیف جده»؛ یعنی حضرت رسول(ص) فرمودهاند که هر کس بر علیه خلیفه زمان قیام کند باید گردن او را زد و بعد توجیه کردند که یزید خلیفه زمان بود و امام(ع) علیه او قیام کرد. لذا کشته شدن امام(ع) با فتوای جد خود او بود.
حوزهها مورد نفوذ قرار گرفتهاند
این کارشناس مسائل بینالملل با بیان اینکه در داخل نیز مشکلاتی وجود دارد و حوزههای علمیه نیز از نفوذ در امان نیستند، بیان کرد: این جریانهای انحرافی سیر اندیشه اسلام را گمراه کردند تا امروز که به اوج رسیدهاند. امروز البته حلقه تنگتر شده و از درون بیت شیعی و از درون حوزههای علمیه این مسئله شروع شده است. امروز فضای حوزهها مورد نفوذ قرار گرفته و لذا جریان تشیع لندنی مطرح میشود و به قدری جدی است که مقام معظم رهبری که کمتر در مسائل مربوط به بیت شیعی دخالت میکنند، روی این مسئله بارها تأکیده کرده تا جزئیترین مسائل مربوط به تشیع لندنی اظهارنظر داشته و راهبرد ارائه کردهاند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه میرزای شیرازی در مورد خطر نفوذ هشدار داده بود، تصریح کرد: بعد از فتوای تحریم تنباکوی میرازی شیرازی و شکستی که به منافع انگلیس وارد شد، عدهای آمدند و به میرزا تبریک گفتند که فتوای شما در شکست استعمار بسیار مهم بود، اما دیدند که میرزا گریه میکند و میگوید که دشمن تازه فهمید که قدرت مرجعیت چیست و از این به بعد بنا دارد که نفوذ کند و ضربه بزند و ما نیز نمیخواستیم که دشمن متوجه شود.
بیوت مراجع گاهی امام راحل را نیز تکفیر میکردند
این کارشناس مسائل بینالملل با بیان اینکه بیوت برخی مراجع حتی امام راحل را نیز تکفیر میکردند، بیان کرد: در مسیر انقلاب اسلامی نیز امام به این مسئله هشدار میداد و میگفت که مواظب باشید. از ابتدای نهضت نیز برخی بودند که امام(ره) را تخطئه میکردند. وقتی که بنده نجف بودم مشاهده کردم که برخی امام را متهم میکردند که این فرد سیاسی است و نه مرجع تقلید حقیقی که البته بعدها بسیاری پشیمان شدند. البته باید توجه داشت که این سخن از بیوت مراجع و نه خود آنها درمیآمد.
سیدافقهی افزود: امروز نیز مکاتب مدرن و مسلمانانی که از اسلام برگشتهاند در حال ایجاد انحراف هستند و داستان غمگینانه آندلس آن روز را فراموش نمیکنیم که برخی از علمای منحرف مسلمان به مسیحیان یاد دادند که شما نمیتوانید با این رزمندگانی که از آن طرف آبها آمدهاند بجنگید و باید کشتیها را آتش بزنید. در واقع به مسیحیان آموختند که این آدمها درصدد شهادت هستند و اینها را نمیشود به این صورت از بین برد؛ لذا باید آنها را آلوده به مفاسد اندیشهای کنیم. امروز متأسفانه دشمن به خیل و رجل آمده و تمام امکانات فنی را دارد و هم امکانات بشری. آنجا که بستر آماده باشد جنگ نرم است و آنجا که چارهای نیست با آتش جنگ و تهاجم وارد میشود؛ لذا با انواع تهاجم روبرو هستیم و برای هر یک از این نقشهها باید دکترین داشته باشیم.
برخورد انفعالی و مقطعی با فرقه منحرف جوابگو نیست
این کارشناس مسائل بینالملل با تأکید بر اینکه باید به درستی با این جریانات مقابله کرد، بیان کرد: برخورد انفعالی و مقطعی جواب نمیدهد، انقلابی که چهار سوی دنیا را یک روزی تکان داد، امروز عدهای میخواهند گفتمان اسلامی آن را به حاشیه بکشانند. امروز با ظهور داعش، القاعده و ... که یک سیر متصل به هم دارند، مشکلاتی عدیدهای به وجود آمده است.
وی در ادامه با اشاره به تشیع لندنی بیان کرد: برای مثال یک حرکت خزنده و به ظاهر دلسوزانه و متعهدانه، ولی بسیار خبیث و خطرناک شروع شده و روز به روز حرکت این تشیع لندنی بیشتر میشود. امروز دو جریان فرقه سیدصادق شیرازی و یکی هم عبدالحلیم الغزی مشغول به کارهای انحرافی هستند. الغزی که شبکه القمر را دارد و برنامهها را خودش اجرا میکند که علمیتر صحبت میکند. سیبل حملات الغزی نیز مراجع هستند و میخواهد این را در اندیشه جوانان ما جا بیندازد که مرجعیت یک مؤسسه غیرانتفاعی بوده و متأثر از اندیشههای تکفیری است.
مرجعیت؛ کانون تفکر انقلابی
این کارشناس مسائل بینالملل با تأکید بر اینکه جریان سیدصادق شیرازی بیشتر آئینمند است، تصریح کرد: الغزی خیلی به ظاهر علمی بحث میکند و ارائه میدهد، اما جریان سیدصادق شیرازی آئینمند است و نگاه او آئینی است. مسئله سیدالشهدا(ع) را محور قرار میدهد و کسانی که در مقال این محور هستند را میکوبد که البته بودجهها و راهبرهای وسیعی نیز دارد. در داخل کشور جریانهای دیگری نیز وجود دارد اندیشههای سروش از این جمله است و قبلاً نیز شخصیتهای منحرف دیگری وجود داشتهاند که به تشیع میتازند؛ چون فهمیدهاند که کانون این تفکر انقلابی و مصونیت اسلام در مقابل دشمن همین جریان مرجعیت است.
سیدافقهی بیان کرد: یک رابطه شرعی و تکلیفمدار بین مرجع و مقلد به صورت منسجم وجود دارد. اگر بتوانند این رابطه را تضعیف کنند موفق شدهاند، چون جریانهای مختلف توان همراه کردن تودههای مردم را ندارند و راز موفقیت امام راحل نیز این بود که حرکتش حزبی نبود و از رابطه مرجع و مقلد استفاده کرد و امروز دشمنان با مرجعیتسازی و ... کار میکند.
سوءاستفاده جریان سیدصادق شیرازی از جایگاه مرجعیت
وی در ادامه تصریح کرد: تأکید بنده روی این است که جریان فرقه سیدصادق شیرازی از این جایگاه رفیع مرجعیت برای ضربه زدن به مرجعیت و ولی فقیه استفاده میکنند که این فقیه فقیه عادلی نیست و در برابر ولایت فقیه نیز ایستادهاند. در هفته ساعتها پای دروس سیدصادق مینشینم. ایشان دو کانال به نام مرجعیت دارد که فعالیتهای او در این کانالهاست. البته شبکههای امام حسین یک و دو نیز دروس او را دارند، اما شبکههای مرجعیت یک و دو مخصوصاً برای سیدصادق است و واقعاً بنایش بر این است که این ستون خیمه انقلاب، یعنی ولایت فقیه را از بین ببرد.
این کارشناس مسائل بینالملل بیان کرد: باید ابتدا صورت مسئله را دقیق بفهمیم و صرفاً با بیانات احساسی و اینکه کسی را دستگیر کرد، نمیتوان این کار را انجام داد. در هر مناسبتی اعم از محرم و صفر اینها فروگذار نمیکنند و به انقلاب و شخص رهبری میتازند، آنها که بیرون از ایران هستند با تصریح و آنها که ایران هستند با کنایه این کار را میکنند. حتی اینها تدریس میکنند که امام خمینی(ره) کافر بوده است. اینها در واقع قطعات پازل هستند، اما وقتی کل این جریانهای سنی و شیعی را رصد کنید متوجه میشوید که از یک جا تغذیه میشوند که اعم از تغذیه مالی و اندیشهای است. عجیب است که این اتاق فکر به قدری قوی است که برای هر دو جریان سنی آمریکایی و شیعه انگلیسی خوراک تأمین میکند.
عمده مقابله با فرق انحرافی باید بر مدار فکر باشد
وی در ادامه تصریح کرد: مقام معظم رهبری این را کشف کردهاند و این خیلی جرئت میخواهد که بگوید اینها از یک بانک تغذیه میشوند؛ لذا باید با برنامه به جنگ اینها برویم. البته جایی لازم است که انسان شمشیر بردارد، اما باید عمده طراحیها جنگ نرم و فکری باشد. یکی از دوستان بحرینی بنده در مورد الغزی میگفت که متأسفانه در منطقه شرقیه که شیعیان زیادی دارد، افراد تحت تأثیر برنامههای او هستند. در بحرین آنهایی که بر علیه رژیم آل خلیفه قیام کردند مورد هجمه الغزی هستند و از درون همین جریان شیعی جوان، الغزی دارد یارگیری میکند، چون عقبه عقیدتی این جوانان خیلی قوی نیست و اینها نیز به ظاهر خیلی علمی وارد میدان میشود و به مرجعیت میتازد. جهان عرب تحت تأثیر قرار میگیرد و از آن طرف نیز آن شیخ بددهن یعنی یاسر الحبیب نیز در همین مسیر است.
انتهای پیام