نقش مهم فضای مجازی در آموزش قرآن
کد خبر: 3803533
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۱
حافظ قرآن بنینی در گفت‌وگو با ایکنا مطرح کرد:

نقش مهم فضای مجازی در آموزش قرآن

گروه بین الملل ــ یک حافظ قرآن که به نمایندگی از بنین در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران شرکت کرده، استفاده از فضای مجازی در آموزش قرآن را مهم توصیف کرد.

ابراهیم ادریس از بنین در رشته حفظ قرآن در سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن تهران شرکت کرده است.

وی در گفتگو با ایکنا می‌گوید که از 20 سالگی حفظ قرآن را آغاز کرده، در حال حاضر 26 سال دارد.

این حافظ در سال 2018 در مسابقات بین‌­المللی حفظ قرآن در ترکیه شرکت کرده­ است. او راشد العفاسی قاری عربستانی را الگوی خود در قرائت قرآن می‌داند و امیدوار است که در قرائت و حفظ قرآن به پیشرفت و جایگاه خوبی برسد.

نقش مسابقات قرآن در تقویت وحدت و دوستی

ادریس با تقدیر از برگزاری مسابقات قرآن ایران می‌گوید: حضور افراد از کشورهای مختلف در این رقابت‌ها موجب وحدت و دوستی بیشتر بین آنها می‌شود، علاوه بر این که نفس کلام وحی ملت‌های مسلمان را بیشتر به هم نزدیک کرده و از اختلاف‌ها جلوگیری می‌کند.

وی از اینکه برخی جریان‌های منحرف و تندرو جهان اسلام آیات قرآن را دستمایه‌ای برای ارائه چهره‌ای نادرست از اسلام می‌دانند، اظهار نگرانی می‌کند و می‌گوید: این جریان‌های منحرف چهره‌ای زشت و ناشایست را از اسلام در جهان ترسیم کرده‌اند که باید هر چه سریع‌تر در برابر آن‌ها ایستاد و واکنش نشان داد. در این زمینه وظیفه قرآن دوستان و عالمان این است که روشنگری کنند و نگذارند که این گونه جریان‌ها بیش از این از دین اسلام سوءاستفاده کنند.

 

اهمیت فضای مجازی در آموزش قرآن

وی در بخش دیگری از سخنان خود نقش فضای مجازی را در زمینه آموزش قرآن تاثیرگذار و مهم می‌داند و می‌گوید: فضای مجازی تاثیر خیلی زیادی در ترویج آموزش قرآن و آگاه کردن مردم از فعالیت‌های قرآنی دارد. ما می­‌توانیم از فضای مجازی استفاده‌­های متنوعی ببریم که یکی از موارد مهم آن آموزش قرآن است.

وی در مورد اینکه در برخی کشورهای اسلامی زبان انگلیسی بر آموزش قرآن ترجیح داده می‌شود، گفت: این ایده اشتباهی است. هر چند آموزش زبان انگلیسی اهمیت خاص خودش را دارد اما اینکه آن را بر آموزش زبان قرآن ترجیح دهیم اشتباه است؛ چون به مرور فرد از قرآن دور می‌شود و مسیر اشتباه را انتخاب می‌کند.

ابراهیم ادریس برگزاری مسابقات ویژه نابینایان در ایران را اقدامی مثبت می‌داند و می‌گوید: برگزاری این گونه مسابقات و اختصاص بخشی به نابینایان بسیار مفید و دلگرم ‌کننده است. 

وی می‌افزاید: آنها این حق را دارند که این امتیاز به آنها اختصاص داده شود. خیلی از افراد روشندل به آموزش و حفظ قرآن علاقه دارند، پس باید موقعیتی داته باشند که بتوانند با افرادی مثل خود به رقابت بپردازند و استعدادها و توانایی‌های قرآنی خود را به نمایش بگذارند.

ادریس در پاسخ به سئوالی درباره شیوه‌های آموزش قرآن در بنین نیز می‌گوید: بیشتر شیوه‌های آموزش در آنجا سنتی هستند و مدارس مدرن برای این منظور وجود ندارد. به همین دلیل اغلب افراد علاقمند به قرآن در مساجد نزد امام جماعت یا کسانی که در این زمینه تخصص دارند، به یادگیری قرآن می‌پردازند. 

جمهوری بنین کشوری در غرب قاره آفریقاست. پایتخت آن پورتو نووو است اما مرکز سیاسی کشور در کوتونو قرار گرفته‌است که در عین حال بزرگ‌ترین شهر و مرکز اقتصادی کشور نیز هست. جمعیت بنین حدود 10 میلیون نفر و زبان رسمی آن فرانسوی است. این کشور در سال 1960 میلادی از فرانسه با نام داهومی به استقلال رسید، که این نام در سال 1975 به بنین تغییر یافت.  طبق آمار سال 2002 میلادی،  حدود 42 درصد از مردم بنین مسیحی، 25 درصد مسلمان، و 17 درصد پیروی آیین محلی وودوو هستند.  

 

 

captcha