هشدار پمپئو به بغداد، نقض استقلال عراق است
کد خبر: 3810020
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۳
سیاستمدار عراقی:

هشدار پمپئو به بغداد، نقض استقلال عراق است

گروه بین‌الملل ـ معاون نخست‌وزیر سابق عراق اعلام کرد: سفر وزیرخارجه آمریکا به بغداد به مثابه هشدار به عراق به‌خاطر ایستادن در کنار ایران و نقض استقلال این کشور است.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری السومریه نیوز؛ بهاء الاعرجی، معاون نخست‌وزیر سابق عراق گفت: سفر دیشب وزیر خارجه آمریکا به بغداد به مثابه هشدار به عراق مبنی بر توقف تعاملات خود با جمهوری اسلامی ایران است و گرنه اظهارات وی مبنی بر اینکه «ما عراقی مستقل را می‌خواهیم»، چه معنای دیگری می‌تواند داشته باشد.

وی افزود: آمریکایی‌ها معتقدند است که تصمیمات ایران بر فضای سیاسی و حکومتی عراق سیطره دارد و ما درخواست پمپئو مبنی بر همراهی عراق با آمریکا علیه ایران را منافی استقلال عراق می‌دانیم.

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا بعد از لغو ناگهانی سفرش به آلمان شامگاه سه‌شنبه در سفری سرزده وارد بغداد شد و با «عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر و «برهم صالح»، رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد.

پمپئو در مسیر سفر به بغداد درباره انگیزه‌های این سفر به خبرنگاران گفت: «می‌خواهم با سران این کشور صحبت کنم تا به آنها اطمینان خاطر بدهم که عراق کشوری مستقل و با حاکمیت ملی باقی می‌ماند.»

وزیر خارجه آمریکا سوالات خبرنگاران را درباره دلایل تغییر ناگهانی برنامه سفرش بی‌پاسخ گذاشت. او علی‌رغم این، ادعاهای ثابت‌ نشده درباره اینکه ایران قصد حمله به منافع آمریکا در عراق دارد را تکرار کرد و گفت که وقوع چنین اتفاقی بر عراق هم اثرخواهد گذاشت.

وی گفت: «مطمئناً اگر منافع آمریکا در عراق تهدید شود، روی عراق هم اثر خواهد گذاشت.»
انتهای پیام
captcha