ایجاد اسباب اذیت مردم در مراسم استحبابی حق‌الناس است
کد خبر: 3840626
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶

ایجاد اسباب اذیت مردم در مراسم استحبابی حق‌الناس است

گروه فرهنگی ــ در هنگام مجالس ترحیم، سینه‌زنی و سخنرانی نباید صدا بیرون از مجموعه پخش شود اگر کسی مایل باشد پای سخنرانی می‌نشیند و استفاده می‌کند و این بلندگو می‌تواند در داخل مجموعه پخش شود اگر در مراسم استحبابی اسباب اذیت مردم را فراهم کنیم حق‌الناس است.

ایجاد اسباب اذیت مردم در مراسم استحبابی حق‌الناس است

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی قابل، امام‌ جمعه موقت قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، اظهار کرد: معرفت‌افزایی هدف نخست از عزاداری است. در زیارت عاشورا یکی از خواسته‌های اساسی ما این است که از خدا بخواهیم معرفت ائمه اطهار(ع) و امام حسین(ع) را به ما اعطا کند؛ در عزاداری باید به جنبه معرفتی توجه ویژه‌ای داشت و راه امام حسین(ع) را برای مردم تبیین کرد.

وی ادامه داد: برای جلب‌توجه مردم به مراسم عزا به یکسری شعارها و تبلیغات احتیاج داریم، حضور یک هیئت در خیابان خلاف نیست ولی برخی از حرکت‌ها مانند صدای طبل و موزیک و یا راه‌بندان حق دیگران را از بین می‌برد و حق‌الناس است.

امام‌ جمعه موقت قزوین بیان کرد: اصل عزاداری‌ها باید تلاش در جهت معرفت افزایی باشد در حاشیه آن بر گریه سیدالشهدا(ع) توصیه‌ شده است؛ عزاداری را باید به‌گونه‌ای انجام داد که دیگران هم تشویق شوند.

وی بیان کرد: مسئولان برای حضور هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری در ایام عزاداری امام حسین (ع) تدابیری می‌اندیشند که ازجمله این تدابیر می‌توان به ایجاد مسیر جایگزین برای خیابان‌های بسته‌شده اشاره کرد و این مصداق حق‌الناس نیست.

قابل تصریح کرد: ما نمی‌توانیم به بهانه عدم ایجاد مزاحمت از برگزاری یک مراسم در سطح جامعه جلوگیری کنیم، حضور ملت در روز عاشورا ازجمله اعلام مواضع آنان نسبت به اهل‌بیت(ع) محسوب می‌شود و ازجمله حقوق آنان است.

وی اشاره کرد: در فتاوای مراجع بر عدم پخش صدای بلندگو در بیرون از محیط تأکید شده است چراکه صدا مخصوص آن جمع است و رهگذر از آن جمع استفاده‌ای نخواهد کرد؛ تنها در یک‌جا اجازه داریم که بلندگو بیرون باشد و آن هم هنگام اذان است، چون اذان نشانه مسلمانی و اعلان برای حضور است و همگان باید اطلاع داشته باشند.

امام‌ جمعه موقت قزوین بیان کرد: در هنگام مجالس ترحیم، سینه‌زنی و سخنرانی نباید صدا بیرون از مجموعه پخش شود اگر کسی مایل باشد پای سخنرانی می‌نشیند و استفاده می‌کند و این بلندگو می‌تواند در داخل مجموعه پخش شود اگر در مراسم استحبابی اسباب اذیت مردم را فراهم کنیم حق‌الناس است.

وی تصریح کرد: پرونده هیئت‌ها و تشکیلات آن‌ها زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی است و واحد مخصوصی برای هیئت‌ها دارد و اگر کسانی مشکلاتی برایشان پیش‌آمده می‌توانند به این سازمان مراجعه کنند تا تذکر لازم را برای هیئت‌هایی که اسباب زحمت ایجاد می‌کنند ارائه دهند.

قابل تأکید کرد: مدیر یک هیئت هم باید آموزش‌هایی را ببیند و اگر کسی مداحی می‌کند باید با ضوابط مداحی از قبیل اشعار مناسب و صحیح خواندن  آشنایی لازم را داشته باشند.

انتهای پیام

captcha