ظروف شیشه‌ای را جایگزین ظروف یک‌بارمصرف کنیم
کد خبر: 3840881
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
در هیئت‌های مذهبی؛

ظروف شیشه‌ای را جایگزین ظروف یک‌بارمصرف کنیم

گروه اجتماعی ــ در استان قزوین در ایام محرم حدود یک تا دو میلیون لیوان و ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار ظرف غذا عرضه و به فروش می‌رسد و درنهایت همه این‌ها به زباله تبدیل می‌شوند که بهتر است مانند گذشته به شرط رعایت بهداشت لیوان و ظروف شیشه‌ای را جایگزین ظروف پلاستیکی و یک‌بارمصرف کنیم.

ظروف شیشه‌ای را جایگزین ظروف یک‌بارمصرف کنیم

در دو دهه اخیر پای ظروف یک‌‌بار مصرف به مراسم شادی و عزای ایرانی‌ها باز شده است و سالانه حجم زیادی زباله یک‌بارمصرف تولید می‌شود؛ به همین جهت بهتر است با تجدیدنظر در فرهنگ خود طبیعت پاکیزه‌تری را داشته باشیم.

حسن پسندیده، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، اظهار کرد: اساساً در مراسم مذهبی ایام دهه اول محرم که مردم مباردت به توزیع نذری می‌کنند شاهد این هستیم که بخش عمده‌ای از ظروف غذا و نوشیدنی‌ها یک‌بارمصرف است؛ این ظروف به لحاظ ترکیبات پلاستیکی به‌کاررفته در آن برای طبیعت مضر است.

وی ادامه داد: این ظروف بعد از جمع‌آوری در مراکز مشخصی دفن می‌شوند و بسته به نوع ترکیبات موجود در آن بین 300 تا 500 سال طول می‌کشد تا در طبیعت تجزیه شوند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین اشاره کرد: طی چند سال اخیر ظروفی که سریع‌تر تجزیه می‌شوند نیز تولید شده‌اند و به‌وفور نیز یافت می‌شود و به علت قیمت بالایی که نسبت به ظروف پلاستیکی دارند کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ لیوان‌های کاغذی نیز سازگاربامحیط‌زیست است و به‌راحتی در طبیعت تجزیه می‌شوند.

وی بیان کرد: در گذشته استفاده از ظروف شیشه‌ای مرسوم بود و به‌شرط رعایت نکات بهداشتی این ظروف را می‌توان جایگزین ظروف یک‌بارمصرف کرد تا آسیب کمتری به طبیعت وارد کنیم.

به گزارش ایکنا، حدود 120 توزیع‌کننده ظروف یک‌بارمصرف در سطح استان قزوین مشغول به فعالیت هستند؛ طبق روال سال‌های گذشته حدود یک تا دو میلیون لیوان و 500 تا 600 ظرف غذا عرضه و به فروش می‌رسد.

بهتر است فرهنگ‌سازی درستی برای مردم صورت گیرد و ظروف دیگر را جایگزین ظروف پلاستیکی یک‌بارمصرف کنیم.

انتهای پیام 

captcha