«قلاب‌دوزی» در سرای تاریخی سعدالسلطنه قزوین
کد خبر: 3841144
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷

«قلاب‌دوزی» در سرای تاریخی سعدالسلطنه قزوین

گروه فرهنگی ــ یک حجره کوچک در سرای تاریخی سعدالسلطنه قزوین است،‌ تعداد زیادی قرقره‌های رنگی و پارچه روی میز پیشخوان، یک چرخ شبیه چرخ خیاطی روی میز،‌ دورتادور دیوار حجره پرچم‌های یاحسین (ع)، یا فاطمه‌الزهرا (س) و یا علی ابن موسی‌الرضا (ع) تمام چیزی است که در حجره «قلاب‌دوزی» «مهدی طلوع» دیده می‌شود.

«قلاب‌دوزی» در سرای تاریخی سعدالسلطنه قزوین«مهدی طلوع»، که در سرای سعدالسلطنه قزوین یک حجره «قلاب دوزی» دارد در گفت‌و‌گو با ایکنا از قزوین خودش را چنین معرفی می‌کند: حدود 60 سال است که کار من قلاب‌دوزی است و تقریباً 5 سال است که صبح از تهران به سمت قزوین حرکت می‌کنم تا در این حجره کار و روی پارچه‌های پرچم قلاب‌دوزی کنم.

وی ادامه می‌دهد: اصالت هنر قلاب‌دوزی مربوط به استان خراسان است، خودم هم اصالتاً مشهدی هستم و هشت ساله بودم که پدر و مادرم مرا برای یادگیری این هنر فرستادند.

این هنرمند می‌گوید: چون شهر قزوین یک شهر تاریخی و مقصد گردشگری برای توریست‌هاست و خواهان این نوع کارهای دستی زیاد است برای عرضه این هنر به قزوین می‌آیم.

خوشنویسی ابزاری برای قلاب‌دوزی

طلوع درباره ابزار و لوازم کارش توضیحاتی می‌دهد و می‌گوید: در این کار با دو نوع نخ کار می‌کنیم نخ کاموا و نخ ابریشم، پارچه‌ها هم معمولاً مخمل است.

وی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از ابزارهای لازم برای این کار دانستن خوشنویسی است، درواقع کسی که قلاب‌دوزی می‌کند باید با انواع خط آشنایی داشته و چه‌بسا آموزش‌دیده باشد؛‌ افرادی که تازه این کار را شروع کرده‌اند باید حتماً قبل از نوشتن با چرخ، عبارت موردنظرشان را روی پارچه بنویسند.

این هنرمند تأکید می‌کند: هنرمند در این کار باید اشکال را بشناسد ضمن اینکه طرح‌های قرینه برای اینکه یکدست دربیاید باید از قبل روی پارچه کشیده شود.

طلوع تصریح می‌کند: درواقع قلاب‌دوزی آمیخته‌ای از هنرهای مختلف است و کسی که در این هنر وارد می‌شود باید نقاشی و خطاطی بداند ضمن اینکه ترکیب و هارمونی رنگ‌ها را نیز بشناسد.

وی با اشاره به تفاوت تولید نمونه‌های تکی پرچم‌های قلاب‌دوزی شده و تولید انبوه می‌گوید: قیمت‌های پرچم‌های سری‌دوزی ارزان‌تر از تک‌دوزی و طرح‌های خاص است چراکه برای تک‌دوزی‌ها طرح خاصی می‌زنیم و زمان بیشتری می‌گذاریم.

اين هنرمند تصریح می‌کند: من درباره آنچه می‌نویسم هم تحقیق می‌کنم حتی آیات قرآن را هم بررسی می‌کنم که اعراب آن درست باشد و آنچه با اسلام و شیعه مغایرت داشته باشد نمی‌نویسم.

اين هنر صبر می‌خواهد

وی با اشاره به اینکه هیچ‌کدام از پسرهایش علاقه‌ای به این کار نداشتند، می‌گوید: دخترم به این هنر علاقه دارد، او در دانشگاه معماری خواند اما هنوز شرایطی مهیا نشده تا پای این چرخ بنشیند.

طلوع بیان می‌کند: در این هنر افراد حرفه‌ای در ایران نهایتاً 6 نفر در شهرهای تهران و مشهد هستند و بنده هم در قزوین فعالیت می‌کنم.

این هنرمند قلاب‌دوزی در پایان خطاب به علاقه‌مندان به این هنر می‌گوید: کسانی که وارد این کار می‌شوند فکر نکنند اگر امروز کار را شروع کنند فردا مثل من می‌شوند، باید بیست سی سال کار کنند تا حرفه‌ای شوند، برای حرفه‌ای شدن صبر و پشتکار هنرمند خیلی مهم است.

انتهای پیام

captcha