سطحی‌نگری، تقریرنویسی و کمیت‌گرایی مهمترین آسیب‌های پژوهش در علوم انسانی است
کد خبر: 3865328
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۲
رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع):

سطحی‌نگری، تقریرنویسی و کمیت‌گرایی مهمترین آسیب‌های پژوهش در علوم انسانی است

گروه حوزه‌های علمیه ــ معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی با برشمردن آسیب‌های متعدد پژوهش‌های علوم انسانی گفت: نبود امنیت شغلی، کمیت‌گرایی به جای کیفیت، نداشتن امتداد اجتماعی و تقریرنویسی به جای اجتهاد و سطحی‌نگری از مهمترین آسیب‌های پژوهش است.

سطحی‌نگری، تقریرنویسی و کمیت‌گرایی مهمترین آسیب‌های پژوهش در علوم انسانی استبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین شمس‌الله مریجی، معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم امروز 28 آذر در آیین اختتامیه پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به هفته پژوهش به آسیب‌‌‌های این عرصه پرداخت و گفت: امروز برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی ناشی از مواد مخدر، سه هزار برابر هزینه پژوهش کشور، بودجه صرف می‌شود.
وی با بیان اینکه برخی آسیب‌های اجتماعی ناشی از کمبود فعالیت‌های بنیادین و اساسی اجتماعی و تحقیق در این زمینه است افزود: با وجود ضرورتی که امروز در بحث علوم انسانی حس می‌شود تسهیلات اختصاص داده شده به دانشجویان دکتری علوم انسانی یک پنجم تسهیلات دانشجویان رشته‌های دیگر است.
معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به اختلاف مبنایی علوم انسانی غرب و علوم انسانی اسلامی تصریح کرد: حتی میان علوم انسانی حوزه و غیر حوزه هم شاهد اختلاف نگرش بنیادین هستیم.
رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) با تاکید بر نگاه حرفه‌ای به پژوهش افزود: در صورت نظام مند شدن سازمان پژوهش، پژوهشگر در فرایند و نظام پژوهش قرار می‌گیرد، و جهت پژوهش در راستای حل مسائل قرار خواهد گرفت.
معان آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه با بیان اینکه تعداد زیادی از آثار کتاب سال، جنبه واقعی پژوهش را ندارد چون کمتر ناظر به حل مسئله است افزود: نبود امنیت شغلی برای پژوهشگران از دیگر آسیب های عرصه پژوهش است زیرا یک پژوهشگر برای رفع نیازهای زندگی مجبور است که کارهای متعددی را داشته باشد و تمرکز لازم را در این زمینه ندارد.
مریجی، سطحی‌نگری در تحقیق را از دیگر آسیب‌های این عرصه برشمرد و افزود: سطحی‌نگری موجب می‌شود که مباحث پژوهشی از عمق لازم برخوردار نباشد و نتواند گره گشایی داشته باشد.
وی با بیان اینکه محدودیت‌های فرهنگی، یکی از موانع پژوهش و پیشرفت علمی است بیان کرد: گاهی ممکن است نتیجه تحقیق یک محقق چیزی باشد که از نگاه فرهنگ یک جامعه جرم دینی و اخلاقی تلقی شود؛ همین محدودیت فرهنگی سبب خواهد شد تا محقق نتواند در آن موضوع تحقیق کرده و نظر خود را بدهد. 
تقریر جای اجتهاد را گرفته است
مریجی اظهار کرد: همین مسئله در حوزه سبب شده است تا عمده تحقیقات و تدریس ها در حوزه اجتهاد نباشد بلکه تقریر از مباحث گذشته است چون محدودیت‌های فرهنگی اجازه نمی‌دهد اجتهاد به معنای واقعی شکل بگیرد.
رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه کمی‌گرایی به جای کیفیت‌گرایی به عنوان ابزار سنجش پژوهش و امتیازدادن به آن برای ورود به مقاطع بالاتر تحصیلی از آسیب‌های جدی در مسیر پیشرفت علمی است بیان کرد: وقتی ابزار سنجش علم یک فرد، تعداد مقاله و آثار است عمق علمی کم می‌شود. 
معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، نبود امتداد اجتماعی در پژوهش‌ها را از آسیب‌ها برشمرد و تصریح کرد: اگر پژوهش‌ها دارای امتداد اجتماعی باشد و تاثیر آن در زندگی مردم دیده شود بسیاری از مشکلاتی که امروز در کشور وجود دارد رخت برخواهند بست.
انتهای پیام
captcha