بهترین راه گرامی‌داشت دانشجویان از سوی اساتید
کد خبر: 3939638
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۱

بهترین راه گرامی‌داشت دانشجویان از سوی اساتید

بهترین شیوه‌ای که ما اساتید می‌توانیم و باید این روز را گرامی داریم، این است که نقش‌مان در جایگاه مدرس و استاد دانشگاه را به نحو اصیل و اثرگذار ایفا کنیم و کاری کنیم که دانشجویان‌مان در کلاس‌های ما به دروس و علم علاقه‌مند شوند، با سنت‌ها و گفتمان‌های دانشگاهی آشنایی و درگیری همه‌جانبه و پایدار پیدا کنند.

به گزارش ایکنا، نعمت‌الله فاضلی، انسان‌شناس و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در یادداشتی با عنوان «چگونه روز دانشجو را پاس بداریم» به رشته تحریر درآورده است که متن آن از نظر می‌گذرد؛

«شانزدهم آذر لحظه نمادینی است برای پاسداشت دانشجویان کشور. پاسداشت بیش از سه و نیم دانشجویی که فعلاً در مؤسسات آموزش عالی مشغول تحصیل هستند و چهارده میلیون دانش‌آموخته‌ای که در گذشته دانشجو بوده‌اند. چگونه باید و می‌توان مقام و احترام دانشجویی و دانشجویان را پاس داشت؟

‌هر گروهی روز دانشجو را به شیوه‌ای تبریک می‌گوید. بهترین شیوه‌ای که ما اساتید می‌توانیم و باید این روز را گرامی داریم، این است که نقش‌مان در جایگاه مدرس و استاد دانشگاه را به نحو اصیل و اثرگذار ایفا کنیم و کاری کنیم که دانشجویان‌مان در کلاس‌های ما به دروس و علم علاقه‌مند شوند، با سنت‌ها و گفتمان‌های دانشگاهی آشنایی و درگیری همه جانبه و پایدار پیدا کنند، و در دوره ‌دانشجویی یادگیری عمیق به دست آورند.

‌این موضوع به ویژه در زمانه ما اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا سال‌هاست که وضعیت و کیفیت یادگیری و یاددهی در دانشگاه‌های ایران مناسب نیست و تجربه‌های یادگیری و یاددهی به شیوه‌ای آشکار سطحی است و ناکارآمد.

‌این کار که ما روز دانشجو را مانند عید نوروز یا اعیاد مذهبی به دانشجویان تبریک بگوییم، ارزشی ندارد و کارِ ما استادان این نیست و نباید باشد. همچنین کارِ ما مدرسان دانشگاه این نیست که نوستالژی‌های سیاسی از دانشجویان دوره‌های گذشته را یادآور شویم.

‌کارِ ما این است که به دانشجویان‌مان نشان دهیم که برای آنها دلسوز هستیم، کارِ یادگیری و یاددهی را به شیوه‌ای اثربخش انجام می‌دهیم، وظایف‌مان را می‌شناسیم و سرمشقی مناسب از تفکر مستقل، انتقادی و آزاد برای آنها هستیم.

‌مدرس دانشگاهی اصیل کسی است که از اقتدار علمی، توانش‌ها و شایستگی‌های ارتباطی، دانش‌های پداگوژی و شوق و شور معلمی کافی برخوردار است. چنین استاد و مدرس دانشگاهی، نه در روز شانزدهم آذر بلکه در تمام روزهای سال در حال گرامیداشت دانشجویان است.

‌کاش همه ما استادان بتوانیم این گونه احترام به دانشجویان را پاس بداریم و به زندگی و روحیه آنها نیروی عشق و علاقه به یادگیری را هدیه کنیم.»

انتهای پیام
captcha