توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور با چه مشکلاتی مواجه است
کد خبر: 3943751
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۹
سیدحمیدرضا طیبی تشریح کرد؛

توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور با چه مشکلاتی مواجه است

رئیس جهاددانشگاهی یکی از مسائل و مشکلاتی که توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با آن مواجه است را تأمین تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز پژوهشگران دانست.

به گزارش ایکنا، سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی، امروز هفتم دی در مراسم افتتاح اندیشکده تعاون و مرکز نوآوری و توسعه تعاون ایران(منتا) که با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و جمعی دیگر از مسئولان برگزار شد، به تشریح مشکلات پیش روی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان پرداخت.

 وی یکی از مسائل و مشکلاتی که توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با آن مواجه است را تأمین تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز پژوهشگران دانست و گفت: اگر می‌خواهیم محصول دانش‌بنیانی را تولید کنیم که هم کیفیت داشته باشد و هم نیاز داخلی و خارجی را تأمین کند، باید راحت بودن دسترسی محقق به مواد و قطعات اولیه و تجهیزاتی که ساخت آن در ایران اقتصادی نیست، محقق شود.

وی تصریح کرد: همه محصولات نیاز به قطعات و تجهیزات پیشرفته دارند که باید دسترسی به آن را تسهیل کرد. ارسال ارز به خارج از کشور مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان‌ ماست. چگونه می‌توانیم در دنیا جای پا ایجاد کنیم در حالی که مواد اولیه گران به دست ما می‌رسد و امکان ارسال نیز دشوار است. اگر قرار است تحریم‌ها برداشته شود نباید به معنی باز کردن بازار برای محصولات خارجی باشد. اگر انتقالی نیز صورت می‌گیرد باید انتقال دانش باشد.

طیبی با تأکید بر اینکه آزمایشگاه‌های مرجع یکی از مشکلاتی است که باید حل شود، گفت: برخی شرکت‌ها به تولیدات داخلی اعتماد نمی‌کنند. باید آزمایشگاه‌های مرجعی وجود داشته باشد که اگر محصولی از آنجا گواهی گرفت جلوی خرید محصول مشابه خارجی گرفته شود و به معنی قطعیت کیفیت محصول باشد.

یادآوری می‌شود، اندیشکده تعاون به عنوان نخستین اندیشکده حوزه تعاون کشور و منطقه با هدف پوشش خلأ نظری در حوزه تعاون با همکاری معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی تأسیس شده است تا بتواند خلأهای فکری و نظری موجود در امر تصمیم‌سازی، قانون‌گذاری و اجرا را پوشش دهد. 

این اندیشکده طی عقد تفاهم‌نامه میان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاددانشگاهی به عنوان اصلی‌ترین اتاق فکر بخش تعاون با تأکید بر استفاده از تجارب جهانی و استفاده از الگوهای موفق جهانی و بومی‌سازی آن برای استفاده در کشور فعالیت خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha