مهدی محقق پایه‌گذاری مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران است
کد خبر: 4032503
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۲
حدادعادل بیان کرد:

مهدی محقق پایه‌گذاری مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران است

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اظهار کرد: استاد مهدی محقق، در دوران قبل از انقلاب، مؤسسه مطالعات اسلامی را در دانشگاه تهران با همکاری مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل کانادا پایه‌گذاری کردند که جایی برای ارتباط اسلام شناسان و ایران شناسان از اروپا و کشورهای دیگر بود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آئین نکوداشت مهدی محقق، چهره ماندگار و رئیس هیأت مدیره انجمن آثار و مفاخر، به همت شبکه رادیویی فرهنگ و موسسه فرهنگی «اکو» یکشنبه 10 بهمن‌ماه برگزار شد.

غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در این مراسم به سخنرانی پرداخت و گفت: برای بنده مایه خوشبختی است که می‌توانم در آئین نکوداشت استاد بزرگوار دکتر مهدی محقق حضور پیدا و عرایضی تقدیم کنم و از برگزار کنندگان از جمله صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران هم تشکر می‌کنم. بنده بیش از بقیه استادان و دوستان حاضر در مجلس، توفیق آشنایی و استفاده از محضر استاد محقق را داشته‌ام. از سال 1347 که پای بنده به دانشکده ادبیات دانشگاه تهران باز شد، همیشه بر سر سفره پر نعمت استاد محقق بوده‌ام و هنوز به فضل الهی این سفره پرنعمت گسترده است.

خدمات به دانشجویان در دانشکده الهیات و ادبیات

وی ادامه داد: در این 53 سالی که از نزدیک در خدمت استاد محقق بوده‌ام، تصویری که از ایشان در ذهن بنده ترسیم شده، تصویر یک دانشمند است که یکسره در حال تدریس در دانشکده الهیات و ادبیات در دوره‌های کارشناسی، ارشد و دکتری و تحقیق در مسائل علمی و تالیف انواع کتاب‌ها، ترجمه و عضویت در محافل علمی داخلی و خارجی همانند فرهنگستان مصر، فرهنگستان دمشق و مؤسسات علمی در هند، لندن، کانادا و سایر کشورها است.

حدادعادل یادآور شد: ایشان در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ریاست انجمن استادان زبان و ادب فارسی را بر عهده داشتند و مجمعی را برگزار می‌کردند و بنده از همان زمان خدمت ایشان می‌رسیدم. همچنین مؤسسه مطالعات اسلامی را در دانشگاه تهران با همکاری مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل کانادا پایه‌گذاری کردند که جایی برای ارتباط اسلام شناسان و ایران شناسان از اروپا و کشورهای دیگر بود. بعد از پیروزی انقلاب هم دایرةالمعارف تشیع به همت ایشان پا گرفت.

تسلط بر کلام اسلامی

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تصریح کرد: در آغاز تاسیس بنیاد دایرةالمعارف بزرگ اسلامی، به پیشنهاد مقام معظم رهبری، دو سال مدیرعامل آن بنیاد بودند و 38 سال است که عضو هیئت امنای این بنیاد هستند. همچنین از آغاز تاسیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی یعنی از سال 1369 تاکنون عضو پیوسته این فرهنگستان هستند و بنده مفتخرم که در خدمت استاد محقق بوده‌ام. ایشان ده‌ها کتاب و صدها مقاله نوشته‌اند و از جمله کارهای بسیار برجسته‌ای که انجام داده‌اند، معرفی محمد بن زکریای رازی به عنوان فیلسوف ری بوده که در این خصوص رساله‌ای نیز نگاشته‌اند.

وی افزود: استاد محقق توجه خاصی به شرح و تفسیر اشعار ناصر خسرو با همکاری مرحوم مینوی داشتند. البته شرح اشعار ناصر نیازمند تسلط بر کلام اسلامی علاوه بر زبان و ادب فارسی است. ایشان در معرفی ابوریحان بیرونی هم کارهای ارزنده‌ای انجام داده‌اند. در ده‌های اخیر علاوه بر فلسفه اسلامی و ادب و فقه، وارد تاریخ علم مخصوصاً پزشکی اسلامی شدند و آثار متعددی در معرفی پزشکان اسلامی نگاشتند و زندگی خودشان را سراسر علمی و در خدمت علم و معرفت قرار دارند؛ البته لازم است از همسر ایشان هم یاد کرده و از زحماتشان تشکر و قدردانی کنم.

بالنده در تربیت اسلامی

علی بخشی‌زاده، معاون صدای سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم اظهار کرد: ایمان، مایه تسلی است و خردمند، خوب می‌‌داند چگونه زخم معرفت را به برکت زندگی محبت‌آمیز التیام بخشد. جالب‌ترین رسم بشر، دیانت است زیرا تفسیر نهایی آدمی است. کار مردان، روشنی و گرمی است. امروز در زادروز مردی حکیم و فرزانه به نکوداشتی مفتخریم که در تربیت اسلامی بالنده و تنومند شده، به گونه‌ای که بیان و قلم ایشان حکم یدرک و لایوصف را دارد.

وی ادامه داد: حقیقتاً شما گفتنی نیستید بلکه دریافتنی هستید. در دیدار با آفتاب به خود می‌بالیم که امروز رزق ما را خداوند بزرگ و مهربان در ستایش فکر و ذکر پربرکت شما نهاد، حضرت استاد جناب آقای دکتر محققِ دوست داشتنی.

دانشنامه زنده منطقه اکو

سرور بختی، رئیس موسسه فرهنگی اکو نیز در این مراسم به سخنرانی پرداخت و گفت: جای مسرت است که در آئین استاد فرزانه و چهره ماندگار ادب و علم، جناب دکتر مهدی محقق حضور دارم. ایشان استادی نکونام و از سرمایه‌های منطقه اکو محسوب می‌‌شود و کارنامه درخشان ایشان به یک کشور محدود نمی‌شود بلکه نام ایشان در سراسر جهان ورد زبان علما و ادبا است. استاد محقق، فردی فرزانه است که در گذشته در بنیاد دایرةالمعارف اسلامی و انجمن و دانشنامه تشیع و دانشگا‌ه‌‌های معتبر مدیریت و تدریس داشته است.

وی ادامه داد: ایشان در تصحیح آثار سهروردی، ابن سینا، ناصر خسرو، خواجه نظام الملک طوسی، جریان اسماعیلیه، اخلاق پزشکی، کتب فقهی و ... نقش زیادی داشته است. استاد در حقیقت به عنوان وارث ارزنده نیاکان ما همانند ابو علی سینا، ابن مسکویه، خیام، ابوریحان بیرونی و ده‌ها تن دیگر، قواعد صرف و نحو زبان عربی را شاید از خود صاحب زبانان بهتر می‌دانند. علامه مهدی محقق، به حق چهره‌ای چند بعدی است که فعالیت ایشان در یک حوزه محدود نمی‌شود.

رئیس موسسه فرهنگی اکو در پایان سخنان خود گفت: استاد محقق را می‌توانیم دانشنامه زنده منطقه محسوب کنیم. ایشان حافظه‌ای بی‌بدیل و بیانی روان و دلنشین دارد که هر شنونده و خواننده را مجذوب می‌کند. برای وی دلی بی‌غم و تنی سالم و شاد آرزومندم. از رادیو فرهنگ نیز بابت برگزاری چنین آئین شایسته‌ای کمال تشکر و قدردانی را داریم.
انتهای پیام
captcha