پیامبر(ص)؛ اسوه تمام صفات نیک انسانی
کد خبر: 4087858
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۸

پیامبر(ص)؛ اسوه تمام صفات نیک انسانی

یک کارشناس مذهبی بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) در عین حال که در حال اداره جامعه بودند، از کوچک‌ترین مسائل خانواده خود نیز غافل نمی‌شدند یعنی تمامی ابعاد مربوط به دنیا و آخرت را در حد اعلای خود داشتند. پیامبری که تبلیغ جهانی می‌کند حتی از مسائل شخصی خود نیز غافل نمی‌شد و در شخصی‌ترین مسائل نیز الگو بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین کریم مؤمنی، کارشناس مذهبیحجت‌الاسلام والمسلمین کریم مؤمنی، کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با بیان اینکه به تعبیر قرآن، اصل بعثت پیامبر اکرم(ص) بشیر و نذیر بوده است، اظهار کرد: یکی از عیوب در معرفی شخصیت‌های دینی معرفی تک بعدی است، در حالیکه پیامبر اکرم(ص) ابعاد مختلفی دارد و هدف از بعثت نیز بشیر و نذیر است که مجموع آن، هدایت می‌شود و هدایت نیز انواع مختلفی دارد. هدایت‌گری سبب مکارم اخلاق، تعلیم علم و حکمت به مردم و تزکیه نفوس می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قرآن کریم می‌فرماید که پیامبر(ص) را فرستادیم تا اسوه حسنه برای مردم باشد، ادامه داد: پیامبر(ص) بشارت به نعمت‌های ابدی و رحمت الهی و انذار از عواقب و بدی اعمالش می‌دهد.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: اساس حضور پیغمبر اکرم(ص) از جانب خداوند رحمت الهی است تا مردم را به سوی سعادت نزدیک‌تر و از شقاوت دور کند، به همین جهت به ایشان «رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ» می‌گویند.

وی با اشاره به اينکه حضرت محمد(ص) نه تنها برای امور آخرت بلکه مصلحت مردم برای امور دنیا را نیز تعیین می‌کند به شرط اینکه به نسخه ایشان عمل شود، ابراز کرد: پیامبر اکرم(ص) طبیبی بود که به دنبال بیمار می‌گشت تا موانع را کنار بزند و فرد را به سعادت نزدیک کند؛ متکلمین شیعه می‌گویند که بعثت پیامبر(ص) لطفی از جانب خداوند برای بندگان است.

استاد حوزه با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) در خصوص مشکلات روحی فرموده‌اند که محبت دنیا منشا مشکلات مردم است، افزود: پیامبر(ص) فرمودند: «اگر دیدید چشم‌ها خشک شده از قساوت قلب است و قساوت قلب از کثرت گناه و کثرت گناه از آرزوهای طولانی و آرزوهای طولانی از فراموشی مرگ و فراموشی مرگ نیز از حب دنیا و حب دنیا نیز سرمنشا تمامی جنایات است.»

وی بیان کرد: متأسفانه شخصیت حضرت محمد(ص) به خوبی معرفی نشده و برخی خلاف واقعیت را به مردم تبیین کرده‌اند، دشمنان در جنگ‌ها پیامبر(ص) را محاصره می‌کردند و ایشان از خود دفاع می‌کرد اما برخی به گونه‌ای دیگر جنگ‌ها را تعریف کرده‌اند.

کارشناس مذهبی گفت: پیامبر اکرم(ص) با زخم‌های بسیاری که در جنگ بر ایشان وارد شد، یکی از اصحابش گفت که اکنون وقت آن نیست که نفرین‌شان کنی؟ اما ایشان دست بر آسمان بلند کرد و فرمود «خدایا این قوم من را هدایت کن.»

مؤمنی با بیان اینکه زمانی که می‌گوییم پیامبر(ص) اسوه هستند یعنی تمامی صفات نیک انسانی را در حد اعلای خود دارند، اضافه کرد: پیامبر اکرم(ص) در عین حال که در حال اداره جامعه بودند، از کوچک‌ترین مسائل خانواده خود نیز غافل نمی‌شدند یعنی تمامی ابعاد مربوط به دنیا و آخرت را در حد اعلای خود داشتند و پیامبری که تبلیغ جهانی می‌کند حتی از مسائل شخصی خود نیز غافل نمی‌شد و در شخصی‌ترین مسائل نیز الگو بودند.

کارشناس مذهبی در خصوص قرآن و عترت پیامبر(ص) افزود: رسول خدا فرمودند: «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابداً کتاب الله فیه‌الهدی والنور حبل ممدود من السماء الی الارض وعترتی اهل بیتی وان اللطیف الخبیر قد اخبرنی‌انهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض وانظروا کیف تخلفونی فیهما» یعنی من دو خلیفه بر جای می‌گذارم که قرآن و اهل بیت(ع) من هستند، می‌توانیم درک کنیم کسانی که تابع قرآن و عترت پیامبر(ص) هستند، ادامه‌دهنده صراط مستقیم رسول الله(ص) هستند که این دو هیچ‌گاه از یکدیگر جدا نمی‌شوند.

انتهای پیام
captcha