اتحادیه‌های قرآنی فاقد ردیف بودجه هستند
کد خبر: 4109502
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۳

اتحادیه‌های قرآنی فاقد ردیف بودجه هستند

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت خراسان‌رضوی گفت: اتحادیه قرآنی استان‌ها با وجود اینکه سال‌هاست فعالیت دارد، اما هیچ ردیف اعتباری ندارد و این از مهجوریت قرآن است که اتحادیه‌های قرآنی فاقد ردیف بودجه هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حجت مجیدی بیلندی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت خراسان‌رضویحجت‌الاسلام والمسلمین حجت مجیدی بیلندی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از استان اظهار کرد: مؤسسات قرآنی در دستور معافیت از مالیات هستند و دولت موظف است که این کار را انجام دهد بنابراین هر مؤسسه‌ای که ترازنامه مالیاتی و حسابرس داشته باشد می‌تواند از مالیات معاف باشد که البته این روند باید هر ساله طی شود.

مجیدی بیلندی درباره مشکلات معافیت مالیاتی مؤسسات قرآنی بیان کرد: در این حوزه مشکلی که هست و اکنون در مجلس نیز برای رفع آن پیگیری می‌کنیم این است که مؤسسات قرآنی شرکتی نیستند، در حالی‌که دولت مؤسسات قرآنی را شرکت تلقی کرده بنابراین باید در سامانه ثبت شرکت‌ها ثبت شوند.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت خراسان‌رضوی گفت: لزوم تکمیل ترازنامه مالی مؤسسات قرآنی در حالی است که میانگین درآمد برخی از آنها از 50 میلیون تومان در سال بیشتر نیست، لذا اجحاف بزرگی است که مؤسسات قرآنی را در قالب شرکت تعریف کنند.

وی با اشاره به اینکه مؤسسه قرآنی یک مکان فرهنگی مردم‌نهاد است، افزود: مؤسسات قرآنی مردمی هستند و به مردم خدمت می‌دهند، لذا پیشنهاد می‌شود در این‌باره تفکیک‌‎ صورت گیرد و فقط برخی از مؤسسات که فعالیت تجاری و اقتصادی انجام می‌دهند در زمره شرکت‌ها قرار گیرند.

مجیدی بیلندی ادامه داد: 90 درصد مؤسسات قرآنی کار تجاری و اقتصادی انجام نمی‌دهند، مؤسساتی در حاشیه شهر داریم که مجموع درآمد آنها در سال به 50 میلیون تومان هم نمی‌رسد، اما باید همه مراحل برای ثبت شرکت را انجام و ترازنامه مالی که هزینه‌بر هم است را نیز ارائه دهند.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت خراسان‌رضوی از این روند انتقاد کرد و گفت: روند کار برای معافیت مالیاتی مؤسسات قرآنی باید سالانه تکرار شود تا از مالیات معاف شوند که فرآیند زمان‌بری نیز است.

وی اظهار کرد: البته که قانون خوبی است، اما روند آن باید برای مؤسسه‌ای که درآمد دارد انجام شود که در این‌باره دولت باید فکر اساسی کند تا مؤسساتی که صرفاً کار قرآنی انجام می‌دهند، از مؤسساتی که فعالیت تجاری و اقتصادی دارند تفکیک شوند و این قابل احصاء است.

تنها 5 درصد مؤسسات قرآنی استان معاف از مالیات هستند

مجیدی بیلندی بیان کرد: در حال حاضر در خراسان‌رضوی از 400 تشکل قرآنی، حدود 10 مؤسسه درآمدزایی دارند و این در حالی است که تنها پنج درصد مؤسسات معاف از مالیات هستند که روند ثبت شرکتی را طی کرده‌اند و این روند باید هر سال انجام و مراحل تکرار شود، در غیر این صورت مالیات سنگینی برای مؤسسه اعمال می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت خراسان‌رضوی گفت: اتحادیه قرآنی استان‌ها با وجود اینکه سال‌هاست فعالیت دارد، اما هیچ ردیف اعتباری ندارد و متأسفانه آن مقدار اعتباری که به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بابت تشکل‌های مردم‌نهاد اختصاص می‌دهند، وزارت ارشاد به آنها توجهی ندارد و خرج مسائل خود می‌کند‌. حوزه قرآن در کشور مظلومیت خاصی دارد و همچنان مهجور مانده است.

مجیدی بیلندی تصریح کرد: هر چه تلاش می‌کنیم با موانع روبه‌رو هستیم که این نشان‌دهنده نبود اراده‌ بر کار قرآنی و دولتی در کشور است و اگر مسئولان می‌خواهند کار به وسیله مردم اداره شود باید بستر مردمی را نیز فراهم کنند.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت خراسان‌رضوی افزود: از یک‌سو به مؤسسات می‌گویند تشکل مردمی هستید و از ‌سوی دیگر می‌گویند باید ثبت شرکتی شوید که باز هم درگیر مسئله شرکت‌ها و مسائل مالیات می‌شوند.

وی با بیان اینکه ردیف بودجه مستقل برای مؤسسات قرآنی وجود ندارد، اظهار کرد: البته در این‌باره پیگیری‌هایی انجام، جلسات مختلف برگزار و با کمیسیون قرآن و عترت مکاتبه‌هایی صورت گرفته است، اما همچنان نتیجه‌ای نداشته و این از مهجوریت قرآن است که اتحادیه‌های قرآنی فاقد ردیف بودجه هستند.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت خراسان‌رضوی در پایان گفت: بیشتر فعالان قرآنی با بدنه اجتماعی مردم کار می‌کنند و دغدغه روحیه اعتقادی و انقلابی مردم را دارند که تا حدی توانمند هستند، لذا این عدم حمایت در زمانی منجر به رهاسازی بسیاری از مؤسسات خواهد شد.

انتهای پیام
captcha