انقلاب اسلامی رویکرد ابزاری به انسان را به چالش کشید
کد خبر: 4120892
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷
حجت‌الاسلام مهدی اژه‌ای:

انقلاب اسلامی رویکرد ابزاری به انسان را به چالش کشید

یک استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تأثیر انقلاب اسلامی بر باورهای افراد گفت: بزرگترین دستاورد انقلاب این بود که رویکرد مادی و ابزاری به انسان را تغییر داد و نگاه الوهی به جهان هستی را حاکم کرد.

مهدی اژه‌ای استاد حوزه و دانشگاه

حجت‌الاسلام مهدی اژه‌ای، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان با بیان اینکه صحبت از دستاوردهای انقلاب اسلامی باید با توجه به وسعت آن باشد، اظهار کرد: انقلاب‌های چین و روسیه با ادعای تأمین نان، مسکن و بهداشت به پا شد و دستاوردها نیز در این زمینه بود؛ نه تنها از آزادی خبری نبود، بلکه نگاه دیکتاتوری پرولتاریا نیز حاکم بود.

وی افزود: در این انقلاب‌ها، نگاه به انسان، ابزاری و اقتصادی بود و معتقد بودند شرایط اقتصادی است که انسان را می‌سازد. در این نگاه، کارگران و کشاورزان پست‌ترین طبقات اجتماعی بودند که توانایی اداره امور را نداشتند. لذا، حزب کمونیست متشکل از روشنفکرانی که خود بورژوا بودند، به نیابت از کارگران، حکومت دیکتاتوری کارگری تشکیل داد. در این حکومت، بدون تشکیل دادگاه و با این نگاه که «هر که با ما نیست، علیه ماست و باید حذف شود»، چند میلیون نفر از مخالفان به نام حرکت انقلابی کشته شدند و این انقلاب‌ها با انکار خدا و نگاه ابزاری به انسان همراه بود.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه انقلاب اسلامی بر اساس نگاه الوهی به جهان هستی شکل گرفت، اضافه کرد: خداوندی که خالق، مدیر و مدبر عالم است، انسان را بر اساس قاعده لطف آفریده، نعمت‌های بی‌شماری به او بخشیده است و حیات او را محدود به عالم مادی ندانسته، بلکه دنیا و آخرت را مراحل زندگی انسان می‌داند و برای هر دو رهبرانی فرستاده است. بنابراین، بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی این بود که بشر را از دست افرادی که به ظاهر دلسوز مردم بودند، اما در واقع منافع فردی و حزبی خود را دنبال می‌کردند و نگاه اقتصادی و مادی به انسان داشتند، نجات داد.

انقلاب اسلامی و تغییر در باورها

وی به دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی در حوزه باورها اشاره کرد و گفت: به همین دلیل است که دشمنان به طرق گوناگون در پی از بین بردن باورهای ما هستند؛ ظهور امثال سلمان رشدی، تخریب و تخطئه ارزش‌های دینی و توهین به مقدسات و شخصیت‌های ارزشمند در همین راستا انجام می‌شود و جنگ‌ با باورها را نشان می‌دهد.

اژه‌ای با بیان اینکه خوشبختانه ارتباط اغلب مردم جامعه با ارزش‌های دینی محفوظ است، اظهار کرد: امروز نسبت به متولیان اداره امور بی‌اعتمادی ایجاد شده است، در حالی که به مدت دو هزار و ۵۰۰ سال، سلطنت بر این کشور حاکم بود که خود را هم‌تراز با خدا می‌دانست و قتل‌عام‌ها، کشتارها و جنگ‌های زیادی به راه انداخت. فردی مثل رضاشاه را عوامل بیگانه برخلاف انقلاب مشروطه و با کودتا به حکومت رساندند، همه دستاوردهای مشروطه را از بین بردند و باعث حاکمیت یکی از سخت‌ترین دیکتاتوری‌ها در تاریخ ایران شدند که در پی تغییر ظاهر و باطن مردم با زور و اجبار بود.

وی تأکید کرد: از این نظر، یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب اسلامی آن است که پس از دو هزار و ۵۰۰ سال، مردم حق انتخاب مسئولان کشور و تعیین سرنوشت خود را به‌دست آوردند. این حق بزرگی است که ملت‌ها هنوز هم به دنبال آن هستند و در کشور ما با وجود تمام مشکلات، حتی یک دوره انتخابات تعطیل نشده است.

دستاوردهای انقلاب اسلامی قابل انکار نیست

این پیشکسوت انقلاب اسلامی با بیان اینکه امروز گرانی و تورم به‌عنوان یکی از مشکلات جامعه مطرح می‌شود، تصریح کرد: مرور تیترهای دو روزنامه کیهان و اطلاعات در دهه ۵۰، شرایط اقتصادی و معیشتی مردم در آن دوران را روشن می‌کند؛ افزایش قیمت ۴۰۰ درصدی اجناس در اوج فقر و تنگدستی مردم یکی از نمونه‌های آن است. در شهریور ۵۷، محله بزرگی در تهران هنوز لوله‌کشی آب نداشت و در مجموع، ۵۰ هزار نفر در ایران از نعمت گاز برخوردار بودند، حال آنکه امروز کشور از همه این موارد بهره‌مند است.

وی با تأکید بر اینکه دستاوردهای انقلاب اسلامی در بخش‌های گوناگون آن‌قدر متعدد است که قابل انکار نیست، گفت: برخی ادعا می‌کنند که این پیشرفت‌ها، روندی است که در دنیا جریان دارد و اتفاق خاص و ویژه‌ای نیست، در حالی که پیش از انقلاب نیز روند حاکم بر دنیا، بهره‌مندی انسان‌ها از نعمت‌ها و خدمات گوناگون بود، اما مردم در ایران به حداقل‌ها نیز دسترسی نداشتند و با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی، دسترسی‌ به خدمات به ۴۰ یا ۵۰ برابر رسیده است. لذا، انکار دستاوردهای انقلاب به انکار خورشید در روز روشن می‌ماند و باید به تبیین این دستاوردها پرداخت.

اژه‌ای تأکید کرد: در خصوص آزادی و استقلال، شرایط امروز کشور حتی با قبل قابل قیاس نیست؛ کشوری که زمانی به دست ابرقدرت‌های شرق و غرب اداره و غارت می‌شد، امروز نه تنها به آزادی و استقلال دست یافته و یک وجب از خاک کشور را از دست نداده، بلکه در مقابل قدرت‌های دنیا ایستاده، با زورگویی و زیاده‌خواهی آنها مبارزه می‌کند و به الگویی برای ملت‌های مستضعف تبدیل شده است.

پریسا عابدی

انتهای پیام
captcha