دانشنامه ایکنا و بازخوانی اندیشه‌های معاصرانه قرآنی
کد خبر: 4135144
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۲
یادداشت

دانشنامه ایکنا و بازخوانی اندیشه‌های معاصرانه قرآنی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به سبب تعاملات علمی و فکری با شخصیت‌های تراز داخلی و خارجی، انباشتی گسترده از نظرات در موضوعات مختلف قرآنی را در لابه‌لای اخبار خود گرد آورده است؛ دانشنامه قرآنی ایکنا بازخوانی این گنجینه معاصرانه از اندیشه‌های قرآنی است.

بازخوانی گنجینه معاصر قرآنی دانشنامه ایکناایکنا طی دو دهه فعالیت خود به عنوان یگانه خبرگزاری تخصصی قرآن کریم درصدد رصد جریانات فکری و فرهنگی و اخبار فعالیت‌های قرآنی جهان با پوشش بیش از 21 زبان زنده پرداخته است. این خبرگزاری توفیق داشته است تا به سبب ارتباط با شخصیت‌های تراز داخلی و خارجی انباشتی گسترده از آرا و نظرات را درباره موضوعات مختلف دینی فراهم آورد. در این میان آرای ارزشمند بسیاری برای اولین‌بار در این پایگاه خبری منتشر شده است، با توجه به ذات کثرت‌گرای پایگاه‌های خبری و انبوه اخبار، به فراموشی سپرده شدن اطلاعات حجیم، مطلوب بود اندیشه‌ای برای ماندگاری این آرای قرآنی طراحی شود.

دست‌اندرکاران این پایگاه قرآنی طی دو سال اخیر مشغول انجام مجموعه فعالیت‌هایی برای حفظ میراث فکری متفکران و اندیشمندانی بوده‌اند که به‌ انحای مختلف اخبارشان در این رسانه پوشش یافته است. یکی از مهم‌ترین ایده‌هایی که در این سال‌ها به‌عنوان راهکاری برای حفظ اطلاعات این پایگاه پیشنهاد شده است، تدوین «دانشنامه آنلاین قرآن پدیا» است.

این دانشنامه که در نمایشگاه قرآن امسال به نشانی https://quranpedia.org رونمایی شد، از شهریور سال پیش با مشارکت ده‌ها نفر از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دوره‌های تحصیلات تکمیلی فعالیت خود را برای تولید محتوا آغاز کرد و موفق شد تا پایان سال 1401 تعداد 300 مقاله که بخش عمده‌ای از آنها مقالاتی میان‌رشته‌ای هستند، منتشر کند.

این دانشنامه علاوه بر مقالات میان‌رشته‌ای دارای بخش‌های متنوع دیگری نیز است، بخش چهره‌های قرآنی، مفاهیم قرآنی، سازمان‌های قرآنی، قرآن در جهان و بسیاری دیگر از موضوعات که در درون‌مایه دانشنامه قابل مشاهده است، در این دانشنامه پوشش داده شده است. البته با نظر به تعداد مقالاتی که تاکنون منتشر شده است می‌توان دریافت که این دانشنامه در گام‌های نخستین فعالیت خود است، اما بنابر سیاست‌ها و اهدافی که برای این دانشنامه تعریف شده است در چند سال آینده این پایگاه می‌بایست به پایگاهی جامع در حوزه قرآن تبدیل شود که بسیاری از نیازها و سوالات مخاطبان عمومی قرآن در آن پاسخ داده شود.

قرآن‌پدیا

طبیعی است که رسیدن به چنین هدفی بدون حمایت، همکاری و مشارکت علاقه‌مندان به قرآن امکان‌پذیر نیست. از همین‌ رو از تمامی افراد علاقه‌مند به قرآن دعوت می‌شود تا با ثبت‌نام در این دانشنامه و گذراندن دوره‌های آموزشی، آماده همکاری در این حرکت جمعی شوند.

علاقه‌مندان به همکاری می‌توانند رزومه خود را به نشانی quranpedia.iqna@gmail.com ارسال و فرایند همکاری خود با این دانشنامه را آغاز کنند.

همچنین، برای آشنایی بیشتر با این دانشنامه می‌توانید فیلم معرفی این دانشنامه را در لینک زیر مشاهده کنید: 

https://www.aparat.com/v/Cmk2E

محمد پارسائیان

انتهای پیام
captcha