غدیر، مبدأ تاریخ برای اعمال مُدل‌ ولایت اجتماعی است
کد خبر: 4151635
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰

غدیر، مبدأ تاریخ برای اعمال مُدل‌ ولایت اجتماعی است

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه غدیر مبدأ حرکت تاریخ برای اعمال مدل‌ ولایت اجتماعی است، گفت: غدیر همچنين یک آینده‌نگری تمدنی را به ما نشان می‌دهد، ما معتقدیم تمام دنیا وقتی که ذیل ولایت ولی الهی منسجم شود، فلاح و رستگاری به معنای تام اتفاق خواهد افتاد.

مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان امروز ۱۰ تیرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با موضوع برگزاری میهمانی بزرگ غدیر در شهرکرد با تبیین اهمیت و جایگاه مسئله غدیر و ظرفیت این عید سعید، اظهار کرد: غدیر یک دستور تاریخی است که پیامبر اکرم(ص) در انتهای مسیر حج به حاضران اعلام و به غایبان ابلاغ کردند و فرمودند که محتوای غدیر را حاضران به غایبان برسانند و این ابلاغ و اطلاع‌رسانی تا روز قيامت باید ادامه داشته باشد، لذا این مأموریت از سوی حضرت متوجه همه ماست.

وی با استناد به حدیثی از پیامبر(ص) که خطاب به ابوذر فرمودند «أَرْسَلَنِی إِلَی کَافَّهًِْ النَّاسِ»، ادامه داد: مخاطب حضرت کل انسان‌های عالم در کل تاریخ بشریت است لذا این مأموریت غدیر را نیز به همه ما محول کرده‌اند و برای ابلاغ پیام غدیر، نخست باید آن‌را درک کنیم. 

طاهری بیان کرد: اتفاق انقلاب اسلامی این بود که امام خمینی(ره) تلاش کردند تا محتوای غدیر را در قالب مُدل اعمال ولایت اجتماعی محقق کنند و آن را به دنیا ارائه دهند؛ با رخداد انقلاب اسلامی شیعیان متحرک تبدیل به شیعیان محرک شدند و تفاوت این دو آن است که در مورد شیعه متحرک، دیگران بر او مستولی هستند و مواهب سیاسی، اجتماعی و فرهنگی او را تعیین می‌کنند و اینان بیشتر تحت تأثیر قدرت‌های بزرگ و مکاتب و تفکرات موجود در دنیا قرار دارند.

وی افزود: انقلاب اسلامی اما قالبی را ذیل مدل ولایت اجتماعی تعریف کرد که تفکر شیعه امکان اداره جامعه و تمدن‌سازی را بیابد و انقلاب اسلامی با محتوای غدیر، شیعه را احیا کرد. مُدل غدیر یک مُدل اداره است که ملک و زمین را به ملکوت متصل می‌کند. 

گام نخست ابلاغ پیام غدیر به جهان

دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر در استان با طرح این پرسش که پیام غدیر چگونه به دنیا رسانده شود؟ گفت: انقلاب اسلامی اولین گام بود که مدل ولایت فقیه را طراحی و اجرا کرد، گام دوم با انسجام اجتماعی به معنای ولایت عرضی مؤمنان، ارتباط عاطفی آنان، وظیفه آنان در قبال یکدیگر شکل گرفت که این ارتباط و انسجام حول محور محبت اهل‌بیت(ع) و به‌ویژه امیرالمؤمنین(ع) پا می‌گیرد.

طاهری تصریح کرد: پیامبر اسلام(ص) در حدیثی فرموده‌اند «اگر تمام مردم به ولایت امام علی(ع) اقرار می‌کردند، خدا دوزخ را نمی‌آفرید»، اگر مدل ولایت را مدلی کارآمد برای اداره جهان بدانیم نیاز به یک خیزش و توجه جهانی داریم و پرسش اینجاست که برای ایجاد این خیزش و مخابره پیام انسجام‌بخش غدير به عالم چه باید کرد.

وی با تأکید بر اینکه مُدل تبلیغ غدیر یک مدل فردی نیست بلکه اجتماعی، بیان کرد: همه باید بیان‌کننده غدیر باشند و یکی از راه‌های بیان غدیر، جشن‌های خیابانی است که عموم مردم با تنوع و تکثر و تفاوت دیدگاه‌ها در موضوع غدیر به وحدت می‌رسند و غدیر را به‌صورت یکجا با برپایی جشن‌های مردمی برگزار می‌کنند.

طاهری با اشاره به برنامه‌ریزی در استان برای برپایی جشن‌های خیابانی غدیر که جشن محوری در خیابان کاشانی شهرکرد با برپایی ۲۰۰ موکب برگزار خواهد شد، توضیح داد: نمونه این جشن سال گذشته به طول ۱۰ کیلومتر در تهران برگزار شد و مُدل اجرای این جشن‌ها امسال به سایر استان‌ها تسری یافته است که به همت جریان‌های مردمی و کمک نهادهای مرتبط برگزار خواهد شد. 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با بیان اینکه غدیر مبدأ حرکت تاریخی برای اعمال مدل‌ ولایت اجتماعی است، ادامه داد: غدیر همچنين یک آینده‌نگری تمدنی را به ما نشان می‌دهد، ما معتقدیم تمام دنیا وقتی که ذیل ولایت ولی الهی منسجم شود که با ظهور حضرت حجت(عج) محقق خواهد شد، فلاح و رستگاری به معنای تام محقق می‌شود. 

شیوه‌های تبلیغ پیام غدیر 

طاهری در خصوص شیوه‌های تحقق ابلاغ پیام غدیر، تصریح کرد: همه انبیا آمدند تا به تصریح قرآن کریم، مردم برای اقامه حق قیام کنند و لذا برنامه‌ریزی که انجام شده این است که جشن غدیر توسط خود مردم برای مردم اجرا شود. مردم ظرفیتشان را در کنار هم قرار می‌دهند و هر فرد با هر ظرفیتی که دارد در یک میهمانی چندساعته میزبان همدیگر خواهند بود. 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با بیان اینکه آماده‌سازی ۲۰۰ موکب جشن غدیر در شهرکرد در روز ۱۵ تیرماه از دو روز قبل از این تاریخ آغاز می‌شود، گفت: این جشن از ساعت ۱۶ آغاز می‌شود که موکب‌های به ارائه پذیرایی و خدمات خواهند پرداخت. این موکب‌ها عمدتاً توسط گروه‌های مردمی، هیئات مذهبی، مجموعه‌های قرآنی به ویژه بانوان قرآنی و مراکز مردم‌نهاد و بخی نیز توسط ادارات دولتی برپا خواهند شد. 

طاهری بیان کرد: راه‌اندازی کاروان شادی در این مسیر حدوداً چهار کیلومتری از چهارراه فارابی تا چهارراه طالقانی در دستور کار قرار دارد و معتقدیم که غدیر ظرفیت ایجاد نشاط اجتماعی اصولی و در چارچوب دین  را دارد که برای ما موضوعیت دارد.

وی گفت: برپایی نماز جماعت، اهدای جایزه به ۱۱۰ نفر به قید قرعه، توزیع ۳۰ هزار پُرس غذا، پخت و توزیع کیک‌های چند متری، ایجاد غرفه‌های ویژه کودکان و نوجوانان، برنامه نورافشانی، برنامه بادکنک‌ها، ارائه خدمات فرهنگی، برپایی جُنگ‌های شادی در چهار نقطه از مسیر از دیگر بخش‌های میهمانی بزرگ غدیر است. 

جزئیات طرح احسان غدیر

دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر در استان در خصوص برنامه «احسان غدیر»، تصریح کرد: چندی پیش مساجد با نام امیرالمؤمنین(ع) و علی بن موسی الرضا(ع) در استان را که بالغ بر ۱۱۰ مسجد بود شناسایی و دور هم جمع کردیم و تلاش داریم که پایگاه‌های ملقب به این دو امام‌ همام، مراکز نشر معارف علوی و مسئله غدیر باشند. 

طاهری ادامه داد: یکی از کارهایی که این مساجد در دستور کار قرار داده‌اند، احسان غدیر است که طی آن، اصناف و بازاریان سطح شهر در طی دو سه روز منتهی به عید و نیز در روز عید، میزان تخفیفی را برای مشتریان قائل می‌شوند و اهالی مساجد نیز وظیفه تبلیغ را در بین مردم دارند؛ لذا ذیل عنوان غدیر مردم می‌توانند این خدمات و تخفیف‌ها را استفاده کنند و اصناف مختلفی هم در این پویش شرکت دارند. 

وی در پایان گفت: از رسانه‌ها انتظار می‌رود که این رویداد مردمی را که بانی آن امیرالمؤمنین(ع) هستند، به انحاء مختلفی که در توان دارند اطلاع‌رسانی کنند و پوشش دهند. 

انتهای پیام
captcha