درک عمیقی از فناوری هوش مصنوعی و آثار و تبعات آن وجود ندارد
کد خبر: 4174538
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
حجت‌الاسلام غلامی:

درک عمیقی از فناوری هوش مصنوعی و آثار و تبعات آن وجود ندارد

پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم گفت: در کشور ما هنوز درک عمیقی از مسیر حرکت فناوری هوش مصنوعی و آثار و تبعات واقعی آن ندارد و بعضی داستان‌سرایی‌ها و اغراق‌گری‌ها و در نقطه مقابل، ساده‌نگری‌ها نیز فهم ما را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم، طی نشستی در محل تالار فارابی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی حول تشکیل کنسرسیوم مطالعات آینده هوش مصنوعی تفاهم شد.
 
در این نشست که میان پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و پژوهشکده مطالعات فناوری حول فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی در باب هوش مصنوعی تشکیل شد، پیش‌نویس بیانیه تشکیل کنسرسیوم مطالعات آینده هوش مصنوعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 
 
حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی؛ رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی در این نشست گفت: در کشور ما هنوز درک عمیقی از مسیر حرکت فناوری هوش مصنوعی و آثار و تبعات واقعی آن ندارد. بعضی داستان‌سرایی‌ها و اغراق‌گری‌ها و در نقطه مقابل، ساده‌نگری‌ها نیز فهم ما را تحت تاثیر قرار داده است. وقتی درک عمیق وجود نداشته باشد، به طریق اولی، سیاست‌های روشن و مبتکرانه و اکوسیستمی هم برای مواجهه با این پدیده وجود ندارد. البته در سیاست‌گذاری‌ها، مهم این است که کشور در حداقل زمان ممکن بتواند ضمن جبران سریع عقب‌ماندگی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، فرصت‌ها و تهدیده‌ها را شناسایی و برای مواجهه با آنها برنامه‌ریزی بکند.
وی همچنین افزود: یکی از حساسیت‌های به جا درباره هوش مصنوعی، مسائل فکری، فرهنگی و اجتماعی است. چه آن دسته از مسائل فکری، فرهنگی و اجتماعی که نقش پیشینی دارند و چه مسائلی که نقش پسینی دارند. در این جهت، تصور می‌شود، شکل‌گیری یک همکاری و هم‌افزایی خودجوش در این زمینه ضروری است. پیشنهاد ارائه شده در این جلسه، شکل‌گیری کنسرسیوم علمی و پژوهشی هوش مصنوعی میان مراکز علمی و تحقیقاتی علوم انسانی است. ایجاد این کنسرسیوم نه تنها سرعت و کیفیت ماحصل کارها را بالا می‌برد بلکه اتفاق نظر نخبگانی حول تصمیمات را پدید می‌آورد.
 
 
همچنین محمد خادمی؛ معاون پژوهشکده مطالعات فناوری ضمن به فال نیک گرفتن ترکیب این سه مجموعه در خصوص همکاری درباب هوش مصنوعی طی سخنانی گفت: یکی از اولین کارهایی که باید انجام شود احصا ظرفیت‌های این سه مجموعه است تا مشخص شود که هرکدام در تعامل با دیگر مجموعه‌ها چه هم‌افزایی می‌توانند داشته باشند. 
 
وی بیان داشت: دغدغه هوش مصنوعی جز دغدغه‌های رو به آینده است. نقطه اثر هوش مصنوعی به شدت بالا است؛ اگر کنش فعال نداشته باشیم بیشتر تاثیرپذیر خواهیم بود. تامل و اندیشه‌ورزی در حوزه هوش مصنوعی باید عملیاتی باشد. پیشنهاد مشخص و مهم این است که در این فضا باید وارد کاربست شد و به سیاستگذاران و تصمیم‌گیران نزدیک و وارد تعامل شد. 
وی همچنین افزود: توجه به بخش خصوصی علاوه بر دستگاه‌های حاکمیتی و همچنین شناخت ظرفیت‌های مصرف‌کنندگان واقعی هوش مصنوهی نیز بسیار مهم است. امید می‌رود که این کنسرسیوم نقطه کنش جدی درخصوص تصمیم‌سازی درباره حوزه هوش مصنوعی در کشور شود.
 
سروش قاضی نوری؛ رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور طی سخنانی بیان داشت: فناوری یک برساخت اجتماعی است و در مورد هوش مصنوعی این مسئله بارزتر است. اگر جامعه‌ای نژادپرست باشد هوش مصنوعی آن جامعه هم نژادپرست خواهد بود. هوش مصنوعی بدی‌ها و خوبی‌های هر اجتماعی را بزرگ می‌کند و نشان می‌دهد به همین دلیل بسیار موضوع حساسی است. 
وی در ادامه گفت: با توجه به ارتباط شدید فناوری و جامعه ما نیازمند یک ارزیابی مدام و مستمر سازنده هستیم. از لحظه توسعه فناوری باید به عواقب کار و تاثیرات متقابل آن فناوری و جامعه توجه کرد و باید شبکه‌ای باشد که این مهم را انجام دهد. تدبیر بسیار خوبی است که کنسرسیومی برای ساخت این آینده و چگونگی ساخت شدن این آینده و شکل‌گیری آن ایجاد شود و این سه مجموعه باید روی این نقطه تمرکز کنند تا به نتایج خوبی برسیم.
انتهای پیام
captcha