احیای کارکردهای مسجد با جوان‌سازی محقق می‌شود
کد خبر: 4174600
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲

احیای کارکردهای مسجد با جوان‌سازی محقق می‌شود

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین یکی از مهمترین نیازهای امروز مساجد را جوان‌سازی نیروها عنوان کرد و گفت: جوان‌سازی نیروهای فعال در مسجد و باز بودن درب مساجد در ساعات مختلف روز راهکار احیای کارکردهای مسجد است.

باغبانها مدیر ستاد کانون های مساجد قزوین

محمدحسین باغبانها، مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین، در گفتگو با ایکنا از قزوین، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در اوایل دهه ۹۰ در سفر به خراسان شمالی، گفت: کانون های مساجد در دهه ۸۰ به صورت جدی توسعه یافت و تعداد آن بیشتر شد و در این برهه شاهد رشد کمی و تجهیز کانون‌ها بودیم، در دهه ۹۰ توجه به کانون‌ها کمتر شد و رهبر معظم انقلاب هم در اوایل دهه ۹۰ به خوبی این امر را متذکر شدند و با وجود تذکری که داده شد، در دهه ۹۰ بیشتر از اینکه شاهد رشد کیفی کانون‌ها باشیم شاهد رشد کمی آن‌ها بودیم.

وی ادامه داد: در دهه ۹۰ روال کانون‌ها به گونه‌ای پیش رفت که پشتیبانی و حمایت از کانون‌ها کمتر شد و بودجه‌های اختصاص یافته برای کانون‌های مساجد در سطح کشور کم و جزئی بود تا اواخر دهه ۹۰، البته از سال ۱۴۰۰ با شعار «نهضت بازگشت به مساجد» ما شاهد هستیم نگاه ویژه‌تری به مساجد می‌شود هرچند سرعت این امر بسیار کم است ولی امید داریم این مهم تسریع یافته و شاهد رونق گرفتن کانون‌های مساجد به لحاظ کمی و کیفی باشیم.

این مسئول با اشاره به لزوم جذب جوانان به مساجد، اظهار کرد: مسجد باید انسان‌ساز باشد و این انسان‌ساز بودن با روی خوش نشان دادن و استدلال و معرفت، می‌تواند اثرگذار باشد. مسجد تنها مکانی است که خداوند متعال آن را از آن خود دانسته و در واقع مسجد، قطعه‌ای از بهشت روی زمین است بنابراین اگر بخواهیم کارکردی برای این مکان تعریف کنیم باید متناسب با نگاهی باشد که خداوند سبحان به این مکان دارد و از این رو این نگاه باید جامع باشد.

مشکلات و مسائل مساجد

وی با اشاره به برخی مشکلات و مسائل در مساجد بیان کرد: از مسائلی که در مساجد شاهد هستیم بالا رفتن سن هیئت امنای مساجد، عدم ارتباط بین امام جماعت و مأمومین و جوانان و غیرفعال بودن مساجد در ساعات غیر از برگزاری نماز است؛ بنابراین جوان‌سازی مسجد یکی از مهمترین شاخصه‌هایی است که نیاز است امروز برای مساجد تعریف کنیم.

باغبانها خاطرنشان کرد: با ورود جوان با معرفت دینی به مساجد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد و فقط ارائه بودجه و تزریق مالی دولتی برای یک مسجد نمی‌تواند راهگشا باشد، البته باید توجه داشت جوان‌سازی مسجد به این معنی نیست که سن‌های بالا را کنار گذاریم چراکه مسجد هم به پختگی افراد مسن و هم به جسارت و خلاقیت جوانان نیاز دارد.

وی در ادامه به اهمیت باز بودن درب مساجد در ساعات غیر از برگزاری نماز برای بهره مندی مردم از کارکردهای مختلف مسجد اشاره کرد و گفت: با باز بودن درب مساجد در ساعات غیر از برگزاری نماز و حتی به صورت ۲۴ ساعته، بسیاری از کارکردهای مسجد می‌تواند عملیاتی شود، همچنین مسجد می‌تواند محل مطالبه‌گری از مسئولان و اداره جامعه اسلامی باشد، اینها مدل‌هایی است که به صورت تئوری در کشور روی آن کار می‌شود و حتی برخی از مساجد استان هم به سمت عملیاتی کردن این مهم رفته‌اند.

شاخصه‌های مسجد تراز اسلامی چیست؟

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین با اشاره به مفهوم مسجد تراز اسلامی اظهار کرد: به بحث مسجد تراز اسلامی، حضرت آقا اولین بار در سال ۱۳۸۹ در اجلاس نماز اشاره کردند و در این حوزه مسجد را می‌خواهیم به سمت کارکردهای اسلامی ببریم که در دین به آن اشاره شده و مفهوم مسجد تراز توجه به این کارکردهایی است که در تاریخ و در توصیه‌هایی که دین اسلام به ما دارد، آمده است.

وی با اشاره به شاخصه‌های مسجد تراز اسلامی یادآور شد: مسجد کانون عبادت است و بسیار توصیه شده که نماز را در مسجد بخوانید و بسیاری از اعمالی که در مسجد انجام می شود، ثواب آن بیشتر و بهتر است. مسجد محلی برای ارتباط فرد با خداوند و آخرت است و از طرفی مسجد باید محلی برای ارتباط فرد و جامعه باشد و مسجد تراز اسلامی باید محل تعلیم و تربیت باشد، مسجد باید بدون سیاست‌زدگی محل فعالیت‌های سیاسی و محل آشنا کردن مردم با انقلاب و محل روشنگری و تبیین باشد.

خبرنگار زهرا عبداللهی

انتهای پیام
captcha