الهام حافظ از قرآن، به شعر جذابیت و فهم بخشیده است
کد خبر: 4174750
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
به انگیزه روز بزرگداشت حافظ

الهام حافظ از قرآن، به شعر جذابیت و فهم بخشیده است

دانشیار زبان و ادبیات فارسی و مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند گفت: الهام حافظ از قرآن باعث شده اشعار حافظ برای همه افراد در هر سطحی از آگاهی جذاب و قابل فهم باشد چراکه مفاهیم قرآنی برای همه افراد قابل بیان و زیباست.

سیدمهدی رحیمی، دانشیار زبان و ادبیات فارسی و مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجندسیدمهدی رحیمی، دانشیار زبان و ادبیات فارسی و مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی در مورد ویژگی‌های شعری حافظ، اظهار کرد: یکی از خصایص این شعر، توجه به مفاهیم قرآنی و دینی است.

وی با اشاره به توجه حافظ به آموزه‌های دینی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم، افزود: سطوح برداشت مردم از اشعار حافظ متفاوت است و حافظ به زیبایی و با ظرافت آیات قرآن را به‌صورت شعر درآورده که این امر مفاهیم شعری را در نظر مخاطب زیباتر کرده است.

مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند با اشاره به چندمفهومی بودن شعر حافظ، ادامه داد: الهام حافظ از قرآن باعث شده اشعار حافظ برای همه افراد در هر سطحی از آگاهی جذاب و قابل فهم باشد چراکه مفاهیم قرآنی برای همه افراد قابل بیان و زیباست.

رحیمی با بیان اینکه شعر حافظ قابل تطبیق به همه روزگاران است، گفت: حافظ از مسائل روزگار خود غفلت نکرده، همچنانکه می‌بینیم دیوان حافظ پر از موضوعات اجتماعی و اخلاقی زمان خود است. از سویی دیگر حافظ از ریاکاری زمانه خود به اخلاص و صداقت پناه می‌برد چنانکه ویژگی برجسته شعر حافظ اخلاص است.

وی با اشاره به اینکه شعر حافظ دستچین شده و از آرایه‌های ادبی به‌طور متعادل استفاده کرده است، اظهار کرد: حافظ از یک سو تجربه شاعران قبل از خود را دارد و از طرف دیگر شاعران دیگر را تحت تأثیر قرار داده که لازم است در تدریس رشته‌های ادبیات در مدرسه و دانشگاه مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha