ظهور منجی و آیین مهربانی؛ دو اشتراک مهم اسلام و مسیحیت است
کد خبر: 4190325
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰
حجت‌الاسلام محمد کاشانی:

ظهور منجی و آیین مهربانی؛ دو اشتراک مهم اسلام و مسیحیت است

مدیر مؤسسه گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت گفت: در فرهنگ شیعه بر مودت، ولایت و دوستی، تأکید بیشتری نسبت به دیگر مذاهب اسلامی وجود دارد در حالی که در سایر مذاهب بر شریعت، نماز و قوانین، تأکید ویژه می‌شود و این امری است که برای مسیحیان اهمیت زیادی دارد چون در انجیل هم بر مهربانی و مودت تأکید زیادی شده است.

حجت‌الاسلام محمد کاشانی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد کاشانی؛ مدیر مؤسسه بین‌المللی گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در پاسخ به این سؤال که اعتقاد مسیحیان به حضرت مسیح و عروج او چه تفاوتی با دیدگاه اسلام دارد، گفت: هم ما و هم مسیحیان اعتقاد داریم که حضرت عیسی مسیح، به صورت زنده به آسمان عروج کرد و هر دوی ما هم معتقدیم که ایشان در آخر الزمان باز می‌گردد اما نقطه اختلافمان این است که مسیحیان معتقدند که حضرت عیسی؛ مصلوب شد و روی صلیب از دنیا رفت و او را داخل مقبره دفن کردند ولی بعد از سه روز زنده شد و بعد از چهل روز هم به آسمان عروج کرد ولی ما معتقدیم حضرت عیسی مصلوب نشد و همانگونه که زنده بود به آسمان عروج کرد. ما معتقدیم عیسی مسیح، همراه امام زمان(عج) است اما آنها اعتقاد دارند ایشان همان منجی است که آخرالازمان ظهور می‌کند.
 

 اشتراکات عبادی

وی درباره اشتراکات عبادی اسلام و مسیحیت افزود: در زمینه اشتراکات عبادی، باید دانست  همه ادیان، نماز، روزه، حجاب و امثال ان را دارند اما شکل عبادات آنها متفاوت است. مثلا ما در نماز می‌گوییم؛ «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ مَالِكِ يَوْمِ الدّينِ» اما آنها می‌گویند؛ ای پدر مقدس آسمانی، نام تو مقدس باد، ملکوت تو بیاید، نانِ کفاف ما را به قدر امروز بده، ما را در آزمایش میاور و از شداید رهایی بخش. همچنین روزه مسیحیان بسته به نوع فرقه آنها متفاوت است و برخی از این فرقه‌ها همانند ارتدوکس‌ها بعضاً تا دویست روز در سال روزه دارند. حتی شکل روزه آنها هم متفاوت است. برای مثال ما در روزه، همه مدل مواد غذایی حلال را در ساعات غیرپرهیز می‌توانیم بخوریم ولی آنها در ساعات غیر پرهیزی که می‌تواند از ظهر تا شب باشد برخی غذاها را نمی‌خورند. 
 
حجت‌الاسلام کاشانی درباره چگونگی بازگشت حضرت عیسی در دوره ظهور امام زمان(عج) گفت: نظر ما و مسیحیان در این زمینه متفاوت است چراکه ما معتقدیم حضرت مسیح همراه با امام زمان ظهور می‌کند چون ایشان زنده است و دوباره رجعت می‌کند اما مسیحیان می‌گویند وقتی حضرت عیسی ظهور می‌کند جنگی بزرگ رخ می‌دهد که در طی این جنگ، دو سوم جمعیت جهان توسط حضرت مسیح کشته می‌شوند ولی ما معتقدیم گرچه قبل از ظهور امام زمان(عج) جنگی رخ می‌دهد اما در این جنگ‌ها، بدان با بدان به مقابله با هم می‌پردازند و کشته‌های زیادی پدید می‌آید اما درباره پس از ظهور هم شباهت‌هایی داریم از جمله اینکه هم اسلام و هم مسیحیت وعده داده‌اند دوره خیلی سختی قبل از ظهور خواهد بود و پس از دوران ظهور شاهد گشایش و رفاه و آرامش خواهیم بود.
 

شرط ورود غیرمسلمانان به بهشت

مدیر مؤسسه بین‌المللی گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت در پاسخ به این سؤال که آیا از نگاه اسلام همه باید مسلمان شوند تا رستگار شوند؛ یعنی مسیحیان و یهودیان و ... باید مسلمان شوند، گفت: اگر سؤال این است که دین حق و صحیح و راه درست به سمت خداوند از میان ادیان، کدام دین است، باید گفت که در قرآن کریم آمده است «إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ؛ همانا دین (پسندیده) نزد خدا آیین اسلام است» (آل عمران/ 19) لذا قطعاً اسلام بهتر از سایر ادیان، راه رستگاری را به انسان نشان می‌دهد چون تنها یک دین است که در نهایت به سمت خداوند می‌رسد که همان اسلام است اما این سخن بدین معنا نیست که هر غیر مسلمانی وارد جهنم می‌شود. در اسلام، بحثی با عنوان نجات داریم که در این زمینه رویکردمان متفاوت است چراکه معتقدیم افرادی که مسلمان نیستند هم می‌توانند به بهشت بروند اما شرط اول این است که به خداوند اعتقاد داشته باشند و عمل صالح و رفتارهای خوب انجام دهند و خداترس باشند. 
 
حجت‌الاسلام کاشانی گفت: خدای متعال در قرآن کریم فرموده است: «إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ ۚ وَمَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرَىٰ إِثْمًا عَظِيمًا؛ محققاً خدا گناه شرک را نخواهد بخشید و سوای شرک را برای هر که خواهد می‌بخشد، و هر کس که شرک به خدا آورد به دروغی که بافته گناهی بزرگ مرتکب شده است» (نساء /48) بنابراین اگر کسی به خدا شرک نورزد گرچه مسلمان نباشد ولی به دین خود پایبند باشد، عمل صالح انجام دهد و خداترس، جوانمرد و شرافتمند باشد و در عین حال حقیقت برای او روشن و تبیین نشده و با حقیقت، عنادی نداشته باشد در زمره گروهی قرار می‌گیرد که در اسلام به آنها مستضعفین گفته می‌شود. در همین راستا در قرآن کریم آمده است: «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالنَّصَارَىٰ وَالصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ؛ هر یک از مسلمانان و یهود و نصاری و صابئان (پیروان حضرت یحیی) که از روی حقیقت به خدا و روز قیامت ایمان آورد و نیکوکاری پیشه کند، البته آنها از خدا پاداش نیک یابند و هیچ گاه بیمناک و اندوهگین نخواهند بود» (بقره/ 62) در اینجا هم تأکید شده کسانی‌که به خدا و روز قیامت اعتقاد دارند خوفی بر آنها نیست و می‌توانند نجات پیدا کنند.
 
وی ادامه داد: از نظر اسلام اینگونه نیست هرکس مسلمان نباشد به این دلیل که این شانس را نداشته که حقیقت به وی برسد به جهنم برود بلکه راه نجاتی برای مستضعفین وجود دارد به شرطی که انسانی زیست کرده و مهربانی و نیکوکاری کنند و قلب آنها با خدا باشد و با خدای خودشان مناجات کنند. در آیه 113 و 114 سوره مبارکه آل عمران آمده است: «لَيْسُوا سَوَاءً ۗ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ أُمَّةٌ قَائِمَةٌ يَتْلُونَ آيَاتِ اللَّهِ آنَاءَ اللَّيْلِ وَهُمْ يَسْجُدُونَ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَأُولَٰئِكَ مِنَ الصَّالِحِينَ؛ همه اهل کتاب یکسان نیستند، طایفه‌ای از آنها معتدل و به راه راست‌اند، در دل شب به تلاوت آیات خدا و نماز و طاعت حق مشغولند ایمان به خدا و روز قیامت می‌آورند و امر به نیکویی و نهی از بدکاری می‌کنند و در نکوکاری می‌شتابند و آنها خود مردمی نیکوکارند» 
 

دیدگاه مسیحیت درباره شیعیان

مدیر مؤسسه بین‌المللی گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت درباره نگاه مسیحیت به اسلام شیعی یادآور شد: اگر قرار باشد مسیحیت، یکی از فرقه‌های اسلامی را ترجیح دهد قطعا نزدیکی بیشتری با تشیع دارد و علتش این است که تشیع، مهمترین گروهی در اسلام است که صادقانه در مقابل افراط‌گرایان و تفکرهایی که از دل اهل سنت برخاسته و آسیب زیادی به شیعیان و مسیحیان زده‌اند ایستادگی کرده است. مسیحیت هم به استفاده از تجربیات شیعیان نیاز دارد لذا بارها گفته‌اند در میان مسلمانان علاقه زیادی به ارتباط بیشتر با شیعیان دارند.
 
وی در پایان گفت: نکته دیگر اینکه در فرهنگ شیعه بر مودت، ولایت و دوستی، تأکید بیشتری نسبت به سایر مذاهب اسلامی وجود دارد در حالی که در سایر مذاهب بر شریعت، نماز و قوانین، تأکید ویژه می‌شود و این امری است که برای مسیحیان اهمیت زیادی دارد چون در انجیل هم بر مهربانی و مودت تأکید زیادی شده است. همچنین کاتولیک‌ها همانند شیعیان بر زیارت اهمیت زیادی می‌دهند و این هم از نقاط اشتراک آنها با شیعیان است.

 

انتهای پیام
captcha