همایش ملی «بیداری و احیای تمدن اسلامی» در اسدآباد برگزار می‌شود
کد خبر: 4203437
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹

همایش ملی «بیداری و احیای تمدن اسلامی» در اسدآباد برگزار می‌شود

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اسد‌آباد از برگزاری چهارمین همایش ملی «بیداری و احیای تمدن اسلامی بر مبنای اندیشه‌های سیدجمال‌الدین اسدآبادی» در ۱۷ اسفندماه جاری خبر داد و گفت: در این همایش ۱۲۰ مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.

سیدجمال‌الدین اسدآبادیرضا قاسمی محجوب، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اسدآباد در گفت‌وگو با ایکنا از همدان اظهار کرد: مراسم بزرگداشت سیدجمال‌الدین اسدآبادی در روزهای ۱۶ و ۱۷ اسفندماه جاری در این شهرستان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۸ اسفندماه سالروز شهادت سیدجمال‌الدین است، گفت: ۱۶ اسفند مراسم بزرگداشتی با حضور مسئولان استانی و شهرستانی و رئیس انجمن مفاخر ملی ایران و استادی از دانشگاه کشور افغانستان در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اسدآباد برگزار می‌شود. در این همایش ۱۲۰ مقاله بررسی شده و به معرفی برخی از آنها در روز مراسم پرداخته خواهد شد.

محجوب از برگزاری مراسم بزرگداشت دیگری در روز ۱۷ اسفندماه در سالن اجتماعات اداره ارشاد اسلامی اسدآباد خبر داد و گفت: این مراسم با حضور غلامعلی حداد عادل، مشاور عالی رهبر انقلاب و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار می‌شود و از کتابی با محوریت سیدجمال‌الدین شناسی رونمایی می‌شود.

دبیر برگزاری مراسم بزرگداشت سیدجمال‌الدین افزود: بازدید از بنای بنیاد سیدجمال‌الدین و برپایی نمایشگاه عکس با موضوع سیدجمال‌الدین‌شناسی در دانشگاه سیدجمال‌الدین از دیگر برنامه‌های بزرگداشت سیدجمال‌الدین در شهرستان است.

قاسمی یادآور شد: سیدجمال‌الدین اسدآبادی برجسته‌ترین متفکر و نظریه‌پرداز سیاسی روحانی مسلمان در قرن سیزدهم و اوایل قرن چهاردهم هجری است. او که شخصیتی مطرح در جهان اسلام به‌شمار می‌آید، از علوم اسلامی، عرفان، فلسفه و نیز از علوم جدید، دانش‌های غربی، ماهیت مناسبات و معادله‌های جهانی باخبر بود و تلاش‌های مؤثری نیز برای وحدت اسلامی انجام داد.

وی گفت: سیدجمال همواره در مقابل قدرت‌های غربی اسلام‌گرایی را تبلیغ کرد. تأثیر تبلیغات او بر کشورهای اسلامی، به‌ویژه افغانستان، ایران و مصر شایان توجه است. پس از عمری تلاش و مجاهدت سرانجام در اسفند 1275 دیده از جهان فروبست. برخی گفته‌اند که سید را به اشاره سلطان مسموم کرده‌اند و دلایلی نیز درباره مسموم کردن وی در دست وجود دارد.

علی اکبری ساجد

انتهای پیام
captcha